15:40|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 06 اردیبهشت 1400 - 10:59
کد خبر: 16169
یادداشت:

افزایش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی / معضلی که همواره جدی گرفته نمی شود

بیکاری مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معضل جوانان و تحصیلکردگان آذربایجان غربی بوده و با توجه به اینکه این روزها نرخ بیکای در در این استان طبق گفته مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است متاسفانه هنوز راهکار مناسبی برای حل این مشکل از سوی مسئولان ارائه نشده است.
افزایش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی / معضلی که همواره جدی گرفته نمی شود


سرویس اجتماعی باریش نیوز، این روزها بیکاری به معضلی جدی برای مردم آذربایجان غربی بخصوص جوانان تبدیل شده است. تا جایی که  فرخی سرپرست مدیریت اشتغال و کار آفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی اعلام کرده که  طبق اعلام سازمان نرخ بیکاری استان درمجموع ۱۳.۳درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل خود که ۱۱.۲درصد بوده افزایش را نشان می دهد.

فرخی  این افزایش نرخ بیکاری تحت تاثیر کرونا و تحریم ها اعلام کرده و می گوید: در بهار سال گذشته نرخ بیکاری ۱۲.۱درصد، تابستان ۱۰.۹درصد، پاییز ۱۵.۵ و زمستان ۱۴.۷درصد بوده است که متاسفانه در پاییز به رتبه ۳۱ کشوری نیز قرار گرفتیم و طبق آخرین برآورد اطلاعاتی ثبت شده تکاب با ۱۳.۱۷درصد بیشترین نرخ بیکاری و ماکو با ۸.۶۹کمترین نرخ بیکاری در استان را داشتند.

حال با توجه به گفته خود مسئولان این استان در مورد افزایش بیکاری در استان باید به این نکته توجه داشت که بیکاری همچون دیگر پدیده های ویرانگر و مشکل آفرین اجتماعی، پیامدها و اثرات خاص خود را دارد. در یک نگاه کلی اثرات بیکاری شامل تاثیرات مادی و تاثیرات معنوی زیادی است، از جمله مهم‌ترین اثرات مادی می توان به نداشتن درآمد اشاره کرد و همچنین مهم ترین تاثیرات معنوی آن نیز به ایجاد یاس و نا امیدی و احساس پوچی در افراد اشاره کرد.

 شاید هیچ پدیده ناهنجار اجتماعی همانند بیکاری نتواند تاثیرات مخربی روی بنیان جامعه بگذارد و اثرات مادی و غیرمادی آن، نه تنها فرد بیکار بلکه تمامی پیکره جامعه را در خود می‌گیرد. در این میان می‌طلبد که مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه حداکثر تلاش خود را در راستای برطرف کردن این معضل به کار گیرند.

 بیکاری و مشکل اشتغال یکی از مهمترین موضوعاتی که در طول چندین سال اخیر برای خانواده ها و جوانان ایرانی به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به وجود آمده و مشکلات و دغدغه هایی را برای مردم به ویژه جوانان به وجود آورده است.

در این میان آذربایجان غربی نیز از آن دست استان هایی است که علی رغم اینکه دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی برای اشتغال بوده و از این نظر در سطح کشور بی‌نظیر است؛ ولی با این وجود بیکاری جوانان به عنوان یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه اصلی مردم و جوانان این استان است.

سخن آخر اینکه، از بین بردن معظل بیکاری و اشتغال کامل جوانان به ویژه جوانان بومی استان بیش از هر چیز مستلزم اتخاذ سیاست های حمایتی یکپارچه و منسجم دولت وتلاش مسئولان و نمایندگان استان می باشد  و انتظار می رود  با همت دولت و همراهی مسئولان استان، در راستای تدوین برنامه ای جامع، علمی و موثر شاهد ایجاد فرصت های شغلی جدید، رونق بیش از پیش بازار کار و در نهایت جذب حداکثری جوانان جویای کار در استان باشیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید