19:08|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1400 - 10:46
کد خبر: 16138
یادداشت:

دود تصمیمات اشتباه دولت، در چشم اصناف / نوش دارایی بعد از مرگ سهراب

این روزها به دلیل بی‌تدبیری دولت در ایام تعطیلات نوروزی و قبل از آن، شاهد رکود کسب و کارهای مختلف و همچنین از دست دادن جان بسیاری از هم وطنان خود می باشیم.
دود تصمیمات اشتباه دولت، در چشم اصناف / نوش دارویی بعد از مرگ سهراب


سرویس اجتماعی باریش نیوز، دولت در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به تعطیلی بازار و محدودیت‌های کرونایی کرده است که در واقع این اقدام همان داستان معروف  نوش‌دارو  پس از مرگ سهراب می باشد چرا که دولت به راحتی می‌توانست در ایام نوروز که تعطیلات سراسری هم هست محدودیت‌ها را اعمال نماید که دیگر شاهد این حجم از نارضایتی  مردم و همچنین اصناف نباشیم .

یکی از مهم ترین بخش هایی که به دنبال شرایط کرونایی کنونی به شدت آسیب دیده اند، مشاغل آزاد هستند که متاسفانه به دلیل نبود حمایت های مالی از آن ها اکنون با مشکلات بسیاری مواجه هستند.

محدودیت‌های کرونایی به‌ویژه محدودیت‌هایی که منجر به طبقه‌بندی مشاغل و تعطیلی آنها شده، زیان گسترده‌ای را برای اصناف به همراه آورده است.

شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ایجادشده طی سال‌های اخیر اصناف و واحدهای تولیدی آذربایجان غربی را در تنگنا قرار داده چراکه از یک‌سو با محدودیت‌های کرونا و از سویی دیگر با کاهش فروش، صادرات و حتی عدم توانایی برای خرید مواد اولیه مواجه شده‌اند و حال چشم‌انتظار حمایت‌هایی هستند تا بتوانند گره کار خود را بازکرده و تا حدی فعالیت‌های اقتصادی خود را پیش ببرند.

 بسیاری از این اصناف اظهار دارند که تصور کنید کاسبی را که چک دارد قطعاً نمی‌تواند بدهی خود را به موقع پرداخت کند بنابراین لازم است تا دولت قبل از تعطیلی مشاغل روش جایگزینی برای کسب درآمد آنها پیدا کند تا صاحبان مشاغل دچار خسارت‌های سنگین نشوند.

اصناف معتقدند، تعطیلات مقطعی برخی از گروه‌های شغلی در حالی که برخی دیگر از گروه‌های شغلی مجاز به فعالیت هستند، نتیجه مثبتی نخواهد داشت و فقط باعث ضرر و زیان مالی گروه‌های شغلی تعطیل می‌شود. همچنین آنها معتقدند که اگر دولت برای مهار شیوع ویروس کرونا چاره‌ای جز تعطیلی ندارد، حداقل باید با حمایت از اصناف در بخش‌های مالیاتی و بیمه‌ای و … قسمتی از زیان‌های مالی وارد شده به این قشر را جبران کند.

اما به راستی حال زمان آن رسیده تا برنامه ریزی های مناسبی در راستای حمایت های اقتصادی از اصناف و واحدهای تولیدی در پیش گرفته شود تا شاهد خیل عظیم بیکاری و خاموشی چراغ واحدهای تولیدی و اصناف نباشیم.

باید این نکته را در نظر داشت که شرایط اصناف به گونه ای هست که اگر یک روز فعالیت نداشته باشند درآمدی ندارند و هیچ اقدامی نیز در جهت حمایت از این قشر صورت نمی گیرد و‌ در سال جاری به دلیل محدودیت های کرونایی بسیاری از کسبه سرمایه خود را از دست داده اند و باید تدابیری برای صنوف اندیشیده شود.

در این میان نکته حائز اهمیت این است که علاوه بر اینکه  به موضوع سلامت مردم توجه شود قطعاً باید به موضوع معیشت آنها نیز توجه شود تا در آینده با مشکلات بسیار پیچیده‌تر و خسارت های جبران ناپذیر اقتصادی برای کشور نباشیم.   






 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید