00:09|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 25 فروردین 1400 - 10:45
کد خبر: 16089
یادداشت:

شکاف عظیم دستمزد و تورم / اقشار ضعیف ناتوان در تامین حداقل های زندگی

این روزها یکی از مهم ترین دغدغه‌های گروه‌های کارگری و اقشار ضعیف جامعه فاصله زیاد تورم و حداقل دستمزد می باشد و در این میان تنها چشم امید کارگران به افزایش اصولی دستمزدهایشان بود که متاسفانه جوابگوی 20 تا 30 درصد هزینه های زندگی آنها نمی باشد.
شکاف عظیم دستمزد و تورم /  اقشار ضعیف ناتوان در تامین حداقل های زندگی

سرویس اجتماعی باریش نیوز، همان طور که گزارش سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد، متوسط خط فقر در سال 1400 حدود 7 میلیون تومان در ماه است. با این حال گفته می‌شود این رقم برای شهرهای بزرگ بیش از این مقدار و حدود 9 میلیون تومان برآورد می‌شود.

همزمانی شیوع ویروس کرونا، رشد زیاد تورم و تحریم‌ها و عدم مدیریت دولت باعث شد گرانی‌ها افسارگسیخته پیش روند و مشکلات  معیشتی کارگران چندین برابر شوند، به‌طوری‌که به اعتقاد نمایندگان کارگران، جامعه کارگری برای تامین معاش خانواده خود با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند و دستمزد فعلی صرفا جوابگوی 20 تا 30 درصد هزینه‌های زندگی آنهاست.

یکی از نکات قابل‌تامل در موضوع حقوق و دستمزد کارگران و حداقل بگیران، عدم تطابق سطح دستمزدها با هزینه‌های سبد معیشت است و این خود می تواند آغازگر افزایش هرچه بیشتر فقر و کاهش قدرت خرید آنها و به دنبال آن افزاش معضلات اجتماعی در جامعه شود.

افراد زیادی در جامعه هستند که تلاش می‌کنند تا از حداقل‌های زندگی برخوردار باشند، اما با مشکلاتی مثل تورم و پایین بودن دستمزد و حقوق مواجه می‌شوند و متاسفانه همان حداقل‌ها هم از آنها گرفته می‌شود.

این روزها کارگران یکی از اقشاری که به‌سختی زندگی می‌گذرانند و تمامی مشکلات از قبیل نبود بیمه، نداشتن خانه و سرپناه، بیکاری، عدم پرداخت حقوق معقول و ثابت، نبود حمایت، کاهش قدرت خرید و … را بصورت یکجا تجربه می‌کنند.
باید این نکته را در نظر داشت که افزایش بی وقفه هزینه‌های زندگی به دلیل گرفتار شدن کشور در تنگای اقتصادی، کارگران را زیر خط فقر نگه داشته است.

کارگران هر ساله نسبت به تصویب نرخ دستمزد خود با توجه به اینکه با تورم موجود همخوانی ندارد معترض بوده‌اند این در حالیست که نرخ تورم کنونی با توجه به میزان دستمزد به اوج خود رسیده است. از این رو نمی‌شود انتظار داشت کارگرانی که هر ساله با حداقل درامد امرار معاش می‌کرده‌اند بتوانند با شرایط فعلی خود را وفق دهند.

سخن آخر اینکه، کارگران با افزایش حقوق حداقلی سال 1400 تنها می‌توانند بخش بسیار کوچکی از هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهند، امید است که مسئولان با توجه به شرایط سخت زندگی کارگران، و تورم حاکی بر جامعه، راهکاری برای جبران فاصله تورم و دستمزدها در آینده ارائه نمایند.

شیرین شریفی


 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید