02:12|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1400 - 12:07
کد خبر: 16028
یادداشت:

اجاره های سرسام آور در ارومیه نفس مستاجران را برید

روند افزایش قیمت و تورم در همه کالاها باعث آسیب جدی به اقتصاد خانوار و کوچک شدن سفره مردم شده است. در این میان وضعیت بازار مسکن برای مستاجران بسیار نگران کننده شده و بسیاری از خانوارها که موعد تحویل خانه آنها نزدیک شده اوضاع خوبی ندارند و نگرانی آنها روز به روز بیشتر می شود.
اجاره های سرسام آور در ارومیه نفس مستاجران را برید

سرویس اقتصادی باریش نیوز، مشاوران املاک نیز که این روزها به واسطه افزایش نرخ اجاره‌بهای منازل و چند برابری شدن قیمت رهن و فروش مسکن، درآمد بیشتری کسب می‌کنند اگرچه خود را ناراضی جلوه می‌دهند اما نقش زیادی را در شکل‌گیری این آشفته‌بازار دارند.

این روزها به دلیل نبود نظارت و بی‌تدبیری متولیان نحوه تعیین نرخ اجاره‌بهای مسکن از سوی مالکان و مشاوران املاک در ارومیه بر اساس قیمت دلار، طلا، خودرو، مصالح ساختمانی و کالاهای اساسی سنجیده می‌شود. گویا عواملی از قبیل موقعیت جغرافیایی ملک مسکونی، متراژ، سال ساخت و توان مالی مستأجران دیگر هیچ تأثیری در نحوه نرخ‌گذاری ندارند.

در این میان، دلالان نیز برای بالابردن قیمت‌های اجاره خود به سایت‌های اینترنتی رفته و با درج قیمت‌های نجومی سعی می‌کردند حباب کاذبی را در این بازار ایجاد کنند.

شیوع کرونا و به دنبال آن دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تمدید قراردادهای پایان یافته اجاره منازل نه تنها نتوانست بسیاری از مالکان را به همراهی با مستأجران وادار کند بلکه کار به جایی رسیده است که گویا بسیاری از مالکان واحدهای مسکونی و مشاوران املاک شرایط نابسامان کشور را غنیمت شمرده‌اند و در حال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود می باشند.

رشد بی حساب و کتاب اجاره منازل مسکونی همزمان با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در سالی که گذشت تعداد زیادی از مردم را دچار سرگردانی کرده است موضوعی که در شرایط اقتصادی امروز، فشاری مضاعف را به اجاره نشین ها وارد می کند.

این روزها خرید مسکن برای قشر متوسط و کم درآمد جامعه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است و متاسفانه هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.


حال سوال اینجاست که آیا گوشی برای شنیدن این ناله ها و همتی مردانه و تلاشی جدی برای حل مشکل مسکن و معیشت مردم  در مسئولان مربوطه  وجود دارد؟

در پایان کنترل و نظارت بیشتر بر قیمت مسکن و نظارت برچگونگی فعالیت مشاوران املاک را برای ایجاد ثبات در قیمت‌ها می تواند از این افزایش قیمت ها جلوگیری نماید؛ لذا از مسئولان و دستگاه های نظارتی انتظار می‌رود که با ورود جدی به این مهم اجازه ندهند که شرایط روزبه‌روز بدتر شود و نفس مستأجران بند آید.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید