21:58|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1399 - 12:11
کد خبر: 15776
پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد در گفت‌وگو با باریش:

رابطه چاقی و دیابت

عدم تحرک و چاقی مستعد کننده بدن برای ابتلا به دیابت و فشار خون بالا است.
رابطه چاقی و دیابت

دکتر حدیث صبور، پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی ، مدیر گروه تغذیه بیمارستان میلاد و‌ مشاور تغذیه باریش نیوز در گفت‌وگو با سرویس سلامت باریش‌نیوز اظهار کرد: چاقی از عوامل مستعد کننده ابتلای افراد به دیابت به شمار می‌رود و به عبارتی چاقی و اضافه وزن که مهم‌ترین عامل بروز دیابت در جهان محسوب می‌شود. اگر افراد بتوانند اضافه وزن و چاقی خود را کاهش دهند خطر ابتلا به دیابت در آنها کاهش می‌یابد.

دکتر صبور افزود: وضعیت رژیم افراد مبتلا به بیماری دیابت باید به صورت دوره‌ای توسط متخصص تغذیه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در جهت رسیدن به وزن ایده‌آل و کاهش وزن به صورت خودسرانه رژیم‌های غذایی را آغاز می‌کنند که این مسئله می‌تواند افت قندهای خطرناک را به همراه داشته باشد.

وی گفت: افراد مبتلا به دیابت که قصد دارند، کاهش وزن و درمان چاقی انجام دهند باید هرماه به صورت مداوم تحت نظر متخصص تغذیه باشند تا روند رژیم آنها مورد بررسی قرار گیرد و همچنین این موضوع مورد ارزیابی متخصص باشد که، آیا کاهش وزن در حد ایده‌آل و استاندار بوده است یا خیر.
وی افزود: چاقی یک بیماری مزمن است که از جنبه‌های مختلف بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارد و هرچه ارتباط بیمار با پزشک در این زمینه بیشتر باشد، فرد در درمان چاقی و رسیدن به هدف رژیم غذایی مناسب موفق تر خواهد بود.

در ادامه به پاسخ پزشک مربوطه به سوال دریافتی از سوی مخاطبان باریش نیوز اشاره می‌شود:

سوال مخاطب: من خانمی هستم ۴۵ساله و بعد از زایمان دومم یعنی ۸ساله دیابت دارم و قرص دیابزیدوزیپ مت استفاده می‌کنم و لاغرم می‌خواستم کمی چاق بشم اما نمیشم آیا این قرصا باعث افزایش میشن؟

پاسخ پزشک: یک اصل کلی در افرادی که قند خون (دیابت) آنها کنترل نشده باشد، کاهش وزن ناخواسته می‌باشد و در تمام افرادی که از کاهش وزن همراه با دیابت شاکی هستند، نکته اساسی این است که بایستی تلاش کنند تا قند خونشان کنترل شود و برای افزایش یا کاهش وزن نیاز است تحت نظر یک متخصص تغذیه باشند.


نشانی ارومیه، خیابان فردوسی، خیابان مولوی ۲ ، کلینیک بیمارستان میلاد.

شماره تماس 09057372751 _ 31012960
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید