04:11|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1399 - 09:54
کد خبر: 15745
در خطبه‌های آئین عبادی و سیاسی نماز جمعه ارومیه مطرح شد:

جمهوری اسلامی با قدرت موشکی و پهبادی خود ابرقدرت‌های جهان را به چالش کشیده است

امام جمعه ارومیه گفت: انقلاب اسلامی پس از 42 سال بعنوان قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود و مانورهای موشکی و پهبادی در منطقه نشان از اقتدار نظام دینی و حکومت اسلامی دارد و ابرقدرت‌ها را بطور جدی به چالش کشیده است که امیدواریم با عنایات الهی جمهوری اسلامی بعنوان ابرقدرت جهانی همه معادلات جهان را اصلاح کرده و در این مسیر هزینه‌های زیادی نیز داده خواهد شد چرا که برای رسیدن به تعالی و قدرت هزینه دادن‌ها و فشار کشیدن‌ها لازم و ضروری است.
جمهوری اسلامی با قدرت موشکی و پهبادی خود ابرقدرت‌های جهان را به چالش کشیده است

 رعایت ادب در سخن گفتن از شیوه‌های زندگی اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه‌های آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه 17 بهمن ارومیه ضمن دعوت مردم به رعایت تقوای الهی و تبعیت از دستورات خداوند متعال و پرهیز از معاصی و انجام واجبات به ادامه مباحث ادب اسلامی در زندگانی پرداخته و گفت: یکی دیگر از شیوه‌های زندگی اسلامی رعایت ادب در سخن گفتن است.

وی افزود: یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی بر بندگان توانایی صحبت کردن و نوشتن است که در هر حال بتوانیم مقصود خود را به دیگران منتقل کنیم و به تصریح آیات قرآن‌کریم زبان، لب‌ها و چشم‌ها را برای تکلم و فهم از نعمات الهی می‌داند و اگر این نعمات در انسان نبود زندگی بشر دچار مشکل می‌شد فلذا باید قدردان نعمت‌های الهی باشیم.

 بدگویی و بدزبانی کفران و ناشکری در مقابل نعمت سخن گفتن است
 امام جمعه ارومیه در ادامه سخنان خود افزود: شکرگزاری نعمت تکلم و نوشتن در محضر خدای متعال خوب و درست حرف زدن با مردم است و بدزبانی و بدگویی ناشکری برای این نعمت الهی است فلذا باید در گفتار و نوشتار خود دقت کنیم و خوب حرف زده و خوب بنویسیم.

 نباید اظهارات بدون علم، غیبت و تهمت با کلام اسلامی آمیخته گردد
 وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مداحان اشاره کرده و افزود: یکی از محورهای بیانات مقام معظم رهبری خطاب به مداحان در خصوص ضرورت حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن بود که متاسفانه امروز با گسترش فضای مجازی به تدریج این ادب اسلامی کمرنگ می‌شود و بدزبانی و بدگویی و مانند این‌ها در جامعه نهادینه می‌شود فلذا در اظهارات و صحبت‌ها نباید کلامی بدون علم گفته شود و غیبت و تهمت نباید با کلام اسلامی آمیخته شود و مردم باید از این موضوعات آگاه شوند و در عمل به آن تلاش کنند.

 گفتار هر فرد بیانگر باطن اوست
 وی افزود: ادب سخن گفتن در آموزه‌های اسلام براساس روایتی از امام صادق علیه‌السلام این است که وقتی کسی حرفی می‌زند از سخن گفتن وی معلوم می‌شود که باطن وی چگونه است و ظلمت، کینه و حسد در سخنانش نمایان است و یا پر از نورانیت، معرفت و خیرخواهی است و مشخص می‌شود که کلامش از روی علم است و یا جهل فلذا گفتار هر فردی نمایانگر باطن افراد است.


سرک کشیدن در زندگی خصوصی مردم در دین اسلام ممنوع است
 در مسائل عمومی زندگی دیگران فقط مراجع قانونی و ذیصلاح حق رسیدگی دارند
 نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی خاطر نشان کرد: متأسفانه در عرصه فضای مجازی بدگویی، تهمت و افترا رواج پیدا کرده است و این در حالی است که خداوند در آیات قرآن‌کریم فرموده است: ای کسانی که ایمان آورده‌اید از ظن و گمان بد بپرهیزید که بسیاری از آنان گناه هستند و در زندگی مردم تجسس نکنید و در مسائل خصوصی مردم سرک نکشید و فضولی نکنید چرا که تجسس در زندگی خصوصی مردم در مکتب اسلام ممنوع است و حتی در برخی مسائل عمومی نیز بسیاری از افراد حق دخالت ندارند و مراجع قانونی و ذیصلاح وظیفه رسیدگی دارند فلذا هر کسی نباید در امور دیگران دخالت کند.

 وی افزود: زمانی در کشور رسم شده بود که از مسئولین می‌پرسیدند فرزندت کجاست؟ و این کار بسیار نادرستی بود و شاید فرزند مسئولی خدایی ناکرده معتاد یا مریضی خاصی داشته باشد و نمی‌خواهد مردم بدانند، در هر صورت، چه بگوید و چه جواب ندهد در هر دو حالت آبروی فرد در خطر می‌افتد فلذا تجسس در زندگی افراد کار درستی نیست و باید از آن پرهیز شود.

 در مواردی که مسئولین دچار اشتباه و خطا می‌شوند رسیدگی به آن وظیفه مسئولین نظارتی و قضایی است
 در چنین مواردی مردم حق غیبت، دخالت و آبروریزی ندارند

 سیدمهدی قریشی خاطر نشان کرد: ممکن است مسئولی از بیت‌المال سوءاستفاده کرده باشد و یا مرتکب خیانت شده باشند که در این صورت افرادی که وظیفه دارند باید بررسی کنند و وظایف نظارتی و قضایی خود را انجام دهند و هر کسی نباید در این مسائل دخالت کند حتی افراد اجازه غیبت، دخالت و آبروریزی ندارند فلذا باید در این مسائل بخوبی دقت کنیم و مرتکب معصیت نشویم.

 وی افزود: متأسفانه در فضای مجازی افرادی با انتشار مطالبی نادرست و غیرواقع دست به آبروریزی و حتک حیثیت افراد می‌زنند که امکان دفاع نیز در آن وجود ندارد و اصولاً امکان پاسخگویی و دفاع در چنین فضای بزرگ و متنوعی وجود ندارد فلذا باید بسیار مراقبت کرده و از انتشار مطالب غیرواقع و تهمت و افترا به افراد اجتناب کرد.

دکتر سیدمهدی قریشی در ادامه سخنان خود با اشاره به روایتی از امام حسین علیه‌السلام گفت: اگر مومنی به برادر مؤمن خود تهمتی بزند ایمانی که در قلب اوست به مانند نمکی که در آب حل می‌شود از بین می‌رود فلذا نباید در گفتار تهمت و بهتان وجود داشته باشد و در فضای مجازی نیز منتشر نشود.

آزار مؤمنین با تهمت و بهتان از گناهان کبیره است
وی افزود: براساس آیات قرآن‌کریم هر کسی بواسطه تهمت و بهتانی، مرد و زن مؤمنی را مورد آزار قرار دهد دچار گناه کبیره شده و همچنین براساس روایتی از امام رضا علیه‌السلام به نقل از پیامبر گرامی اسلام هر کس به مرد یا زن مؤمنی بهتانی بزند که او انجام دهنده آن کار نباشد و به دروغ نسبتی به آن فرد بدهد در روز قیامت خداوند متعال وی را در بالای تلی از کوه آتش قرار می‌دهد تا تاوان سخن نادرست خود را بدهد.

 وی خاطر نشان کرد: اگر سخن نادرست و تهمتی به فردی در فضای خصوصی زده می‌شود می‌توان از خود او طلب حلالیت کرد اما اگر چنین سخنانی در فضای مجازی زده شود نمی‌توان میلیون‌ها نفر بازدید کننده را پیدا کرده و در نزد آن‌ها طلب حلالیت کرده و سخن نادرست خود را اصلاح کند فلذا باید در انتشار مطالب در فضای مجازی دقت داشته باشیم و مرتکب گناهانی از این دست نشویم.

بی‌آبرو کردن مؤمن سبب خروج از ولایت خداوند و ورود به ولایت شیطان می‌شود
امام جمعه ارومیه در ادامه سخنان خود با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: به فرموده مقام معظم رهبری نباید بدگویی در جامعه اسلامی وجود داشته باشد چرا که براساس روایتی از امام صادق علیه‌السلام هر کسی بخواهد پشت سر مؤمنی حرفی بزند تا اینکه او را بی‌آبرو کند و از چشم مردم بیندازد خداوند متعال از ولایت خود او را خارج کرده و می‌گوید سرپرست چنین بنده‌ای شیطان است فلذا نباید بدگویی و بدزبانی وجود داشته باشد.

 وی افزود: از مصادیق بدزبانی دشنام دادن، با نیش و کنایه حرف زدن، دل شکستن و از این امور است که براساس کلام پیامبر گرامی اسلام خطاب به حضرت علی علیه‌السلام چنانچه مردم از زبان و گفتار کسی بترسند چنین انسانی اهل آتش خواهد بود و مصادیق زبان و گفتار در عصر حال می‌تواند مطالب انتشار یافته در سایت و کانال‌های فضای مجازی باشد.

 هتک حرمت و آبروریزی به بهانه‌هایی چون افشاگری و مطالبه‌گری باید برچیده شوند
 وی تأکید کرد: ضربه‌ای که با زبان زده می‌شود خیلی سخت و ظالمانه‌تر از ضربت شمشیر و نیزه‌هاست فلذا بی‌آبرو کردن و هتک حیثیت افراد با عناوینی همچون شفافیت، افشاگری یا مطالبه‌گر بودن نادرست است و به دستور رهبری چنین کارهایی در فضای مجازی باید برچیده شود.

 وی خاطر نشان کرد: در ایام انتخابات پیش رو نیز بازار چنین سخنانی داغ خواهد بود فلذا از خداوند متعال بترسیم و بدانیم که در روز قیامت برای هر سخن و کلامی که منتشر می‌کنیم باید پاسخگو باشیم.

 تربیت بانوان به دلیل نقش محوری آن‌ها در خانواده باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد
 حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه دوم آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته ارومیه پس از دعوت نمازگزاران و مردم به رعایت تقوای الهی به چند نکته مهم اشاره کرده و با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب در موضوعی دیگر خطاب به جامعه مداحان کشور و عموم مردم فرمودند که عده‌ای حجاب را مانع پیشرفت خانم‌ها در عرصه‌های مختلف می‌دانند و بر این مسأله تأکید می‌کنند و این مسأله بصورت برعکس مانع از خودنمایی بیجا در جامعه می‌شود و آنان را در مسیر موفقیت و تعالی کمک می‌کند.

 وی افزود: خانم‌های بسیاری هستند که با حجاب کامل در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در سطح بین‌المللی نیز موفق بودند فلذا اگر بانوان درست تربیت شوند بعنوان محور خانواده مطرح می‌شوند و خانواده مقدس‌ترین و پربرکت‌ترین نهادی است که انسان در آن تربیت می‌شود و نگاه دین به خانواده اینچنین است.

 نقش محوری مادران در تربیت فرزندان نشان از جایگاه مهم بانوان در اسلام است

 وی خاطر نشان کرد: تشکیل خانواده و ازدواج یکی از نشانه‌های خداوند متعال است و براساس آیات قرآن‌کریم وجود زوج در کنار انسان مایه آرامش، مودت و رحمت خواهد بود فلذا ازدواج پیوندی الهی و آسمانی است که خداوند متعال با هدیه فرزندان به زوج‌ها حضور خود را در زندگی بندگانش اثبات می‌کند و چه جایگاه رفیعی برای پدر و مادر قائل می‌شود تا جایی که فرزندان اجازه کوچک‌ترین بی‌احترامی را به آنان ندارند و این نهاد مقدس با محوریت مادران و زنان در تربیت انسان نشان از جایگاه مهم زنان در اسلام دارد.

 والدین باید در جامعه اسلامی ازدواج جوانان را تسهیل کنند
 نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در ادامه سخنان خود افزود: در جامعه غربی نهاد خانواده رو به افول است فلذا والدین باید در جامعه اسلامی مسأله ازدواج جوانان را تسهیل کنند و حتی زنانی که خانه‌دار هستند و به تربیت فرزندان مشغولند اجر و ثوابی مضاعف نزد پروردگار متعال خواهند داشت.

اولین نیروهای نظامی که با امام خمینی (ره) بیعت کردند همافران نیروی هوایی بودند
 امام جمعه ارومیه در ادامه سخنان خود به سالروز نیروی هوایی در جمهوری اسلامی اشاره کرده و ضمن تبریک این روز گفت: رژیم پهلوی هزینه زیادی روی نیروی هوایی متحمل شده بود و وابستگی شدیدی به دربار و آمریکا داشتند و بسیار عجیب بود که اولین نیروهای نظامی که به محضر امام خمینی (ره) رفتند و اظهار ارادت و تبعیت کردند فرماندهان نیروی هوایی بودند فلذا این روز را خدمت تمامی خادمین نیروهای هوایی جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم و از خداوند متعال برای همه نیروهای مسلح آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

 مشارکت مردم در جشن پیروزی انقلاب نشان از ایستادگی پای آرمان‌های انقلاب است
 سیدمهدی قریشی در بخش پایانی سخنان خود به مراسمات روز 22 بهمن و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرده و گفت: بر همه ما وظیفه است به هر نحوی که از سوی مسئولین اعلام خواهد شد در مراسم جشن سالروز پیروزی انقلاب شرکت کنیم و نشان دهیم که پای انقلاب و آرمان‌های امام راحل هستیم و نشان دهیم که انقلاب اسلامی در حقیقت معجزه قرن بود.

 پیروزی انقلاب اسلامی، هویت دینی و اسلامی مسلمین جهان را ارتقاء بخشید
 وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی هیچ یک از حکومت‌های جهان به دین اعتقادی نداشتند و دین را افیون ملت‌ها می‌دانستند و سخن دین را در حکومت‌داری و سیاست موجه ندانسته و دین را در حال انزوا قرار داده بودند تا اینکه با ظهور و پیروزی انقلاب اسلامی دین سخنان خود را در باب حکومت‌داری مطرح کرده و قدرت‌های استکباری را به چالش کشید و به مسلمانان قدرت داد و هویت دینی و اسلامی مسلمانان را ارتقا بخشید.

 علت دشمنی غرب با جمهوری اسلامی بیدار ساختن مردم جهان علیه استکبار است
 وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی با به چالش کشیدن جبهه شرق و غرب مکتب اسلام و آزادی‌خواهان جهان را به قیام واداشت و نیروهای مقاومت مردمی را در سراسر جهان بیدار ساخت تا در مقابل استکبار بایستند و مقاومت کنند و به این دلیل است که از انقلاب اسلامی اینچنین متنفرند و دشمنی می‌کنند.

جمهوری اسلامی با قدرت موشکی و پهبادی خود ابرقدرت‌های جهان را به چالش کشیده است
 امام جمعه ارومیه گفت: انقلاب اسلامی پس از 42 سال بعنوان قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود و مانورهای موشکی و پهبادی در منطقه نشان از اقتدار نظام دینی و حکومت اسلامی دارد و ابرقدرت‌ها را بطور جدی به چالش کشیده است که امیدواریم با عنایات الهی جمهوری اسلامی بعنوان ابرقدرت جهانی همه معادلات جهان را اصلاح کرده و در این مسیر هزینه‌های زیادی نیز داده خواهد شد چرا که برای رسیدن به تعالی و قدرت هزینه دادن‌ها و فشار کشیدن‌ها لازم و ضروری است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید