04:53|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 11 بهمن 1399 - 09:16
کد خبر: 15701
در خطبه‌های آئین عبادی و سیاسی نماز جمعه ارومیه مطرح شد:

مبارزه جدی و قاطع قوه‌قضائیه با مفاسد اقتصادی درخور تقدیر و تشکر است

قوه‌قضائیه در چند سال اخیر به صورت جدی با مفاسد اقتصادی به شدت و با قاطعیت برخورد کرده است که درخور تقدیر و تشکر است از ریاست قوه قضائیه برای چندمین بار دعوت میکنیم با سفر به استان آذربایجان غربی از نزدیک برای حل مشکلات استان همت داشته باشند.
مبارزه جدی و قاطع قوه‌قضائیه با مفاسد اقتصادی درخور تقدیر و تشکر است

به گزارش سرویس سیاسی باریش‌نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه‌های آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه پانزدهم بهمن ماه 1399 ارومیه ضمن دعوت همه نمازگزاران به رعایت تقوای الهی و پرهیز از معاصی، تنها راه نجات انسان را زندگی توأم با تقوا و خداترسی عنوان کرده و از خداوند متعال توفیق تقوا و عاقبت به خیری برای همه مردم را خواستار شد.

وی در ادامه با اشاره به سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن و مادر گفت: بهترین روز و مناسبت را در ایران اسلامی بعنوان روز زن و مادر انتخاب کرده‌اند و مقام والای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بعنوان شایسته‌ترین زن در طول تاریخ باید به بزرگی گرامی داشته شود فلذا ولادت بانوی دو عالم را محضر حضرت ولی‌عصر (عج)، مردم عزیز و بویژه زنان و مادران تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال می‌خواهیم توفیق فهم قدر و منزلت همسران و مادران را به ما عنایت نماید.

اسلام خط بطلانی بر تفکر جاهلی اعراب نسبت به فرزندان دختر کشید
امام جمعه ارومیه در ادامه به جایگاه زن در تاریخ و قبل از اسلام اشاره کرده و گفت: قبل از بعثت پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و در زمان عرب جاهلی زنان هیچ جایگاهی در جامعه آن زمان نداشته و براساس تصریح آیات الهی زمانی که مردی از اعراب می‌دانست که همسرش فرزند دختری به دنیا آورده چهره‌اش از خشم و عصبانیت سیاه و کبود می‌شد و از قوم خارج می‌شد تا از ننگ فرزند دختر، نوزاد را زنده به گور کرده و یا با خفت بزرگش می‌کرد فلذا ارزش زن در زمان عرب جاهلی و تاریخ اینگونه بود که با آمدن اسلام خط بطلانی بر این تفکر کشیده شد.

نگاه کشورهای غربی به زنان تنها به عنوان وسیله‌ای برای تلذذ مردان است
وی افزود: نه تنها در میان عرب جاهلی بلکه به تصریح کتاب مرجع ویل دورانت در جهان غرب نیز قانونی حاکم بود که مردان را مختار می‌کرد به هر طریقی که می‌توانند زنان را تنبیه کنند و این نشان از بی‌ارزشی زنان در کشورهای غربی است تا جایی که حق رأی نیز نداشتند و حق مالکیت نیز برای زنان قائل نبودند همانگونه که الان تنها نگاه کشورهای غربی به زنان تنها بعنوان وسیله‌ای برای تلذذ مردان محسوب می‌شود.

با ظهور اسلام زنان جایگاه واقعی خود را در جامعه و خانواده بدست آوردند
وی خاطر نشان کرد: ظهور اسلام و آموزه‌های آن تفکرات نادرست در مورد زنان را باطل کرده و تولد فرزند دختر را مایه خیر و رحمت برای خانه دانست و هنگام ازدواج تضمین و تثبیت کننده نصف دین مرد شمرده شده و زمانی که مادر می‌شود بهشت بر زیر پای مادران خواهد بود و چنین تفکری نشان از جایگاه والای زنان و مایه آرامش بودن برای مردان است.

سیدمهدی قریشی در ادامه گفت: براساس آموزه‌های دینی و قرآنی انسان اشرف مخلوقات و مسجود ملائک است و این مادران هستند که وظیفه به دنیا آوردن مردان و زنان را برعهده دارند فلذا در هیچ آیین و مکتبی بمانند اسلام نمی‌توانید جایگاه والای مادران و زنان را بخوبی مشاهده کنید .

وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله گفت: زنی وقتی که ازدواج می‌کند و از زمانی که باردار می‌شود و تا زمانی که وضع حمل کرده و به فرزند خود شیر می‌دهد تا تمام شود، اجر و ثواب وی مانند کسی است که در میدان جنگ علیه دشمنان دین شمشیر به دست گرفته و دفاع می‌کند تا جایی که اگر مابین بارداری و وضع حمل زنی از دنیا برود خداوند متعال اجر و ثواب شهید را بر وی خواهد داد و این نشان از جایگاه والای زنان در آموزه‌های اسلامی است.

جایگاه مادران به دلیل نقش تربیتی و محور مهر و محبت در خانواده باید تثبیت و تقویت شود
وی افزود: تربیت نسل برعهده مادران و زنان است و خداوند متعال مادران را محور مهر و محبت و مودت در خانواده قرار داده است و معنویت و آرامش و عطوفت افراد خانواده برعهده مادران و زنان است و به همین جهت است که باید این محور مهم در خانواده تثبیت و تقویت شود .

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام گفت: سفارش پیامبر گرامی اسلام به علی علیه‌السلام از جانب خدای متعال در مورد خدمت به همسران و اهل و عیال در خانواده این چنین است که چنانچه مردی با اشتیاق و ذوق و بدون اظهار نارضایتی به همسر و اهل‌بیت خود کمک کند خداوند نام وی را در کتاب شهدا ثبت می‌کند و کفاره گناهان کبیره و دفع کننده غضب خداوند خواهد بود فلذا باید توجه داشت که زنان محور خانواده هستند که نباید آسیبی به آن‌ها وارد شود.

دشمن به دنبال تضعیف شخصیت والای مادران در جامعه اسلامی است
وی افزود: دشمن بخوبی تشخیص داده و می‌داند اگر محوریت خانواده را از هم بپاشد و عفت و حیای زنان و مادران را از بین ببرد و نقش مادری و شخصیت والای وی را تضعیف کرده و اگر زنان را بعنوان جلوه‌ای برای خودنمایی در جامعه تبدیل کند می‌تواند خانواده‌ها را از هم پاشیده و کیان جامعه اسلامی را متزلزل کند فلذا همگی باید قدردان مادران و همسران باشیم و حرمت و جایگاه آنان را در خانه و جامعه بخوبی حفظ کنیم.

یادآوری آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی در آستانه دهه فجر امری مهم و ضروری است
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه در خطبه دوم نماز جمعه ارومیه با اشاره به نزدیکی آغاز دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ضمن تبریک این ایام گفت: در آستانه سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور و پیروزی انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم و بر همه ما وظیفه است که این ایام را بزرگ و گرامی بداریم و اهداف انقلاب اسلامی و دلایل پیروزی و قیام مردم را مرور کنیم تا بدانیم دلیل مطالبه مردمی عدالت از رژیم شاهنشاهی و پهلوی چه بوده و بی‌توجه به آرمان و اهداف انقلاب اسلامی نباشیم و ثمرات و دستاوردهای انقلاب اسلامی را برای نسل‌های آینده بخوبی تبیین کنیم.

وی افزود: شعار اصلی انقلاب اسلامی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود و قبل از انقلاب مردم ایران هیچ استقلالی در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی فرهنگی و دینی نداشتند و غربی‌ها و دیگران اقتصاد و فرهنگ و سیاست ما را رقم می‌زدند و حق آزادی برای مردم در هیچ زمینه‌ای قائل نبودند فلذا ملت عظیم ایران با رهبری امام راحل برای آزادی و استقلال قیام کردند تا در بیان و قلم و فکر مردم ایران آزاد باشند و سرنوشت خود را با رأی و نظر و فکر خود انتخاب کرده و رقم بزنند و همچنین قیام کردند تا اسلام و احکام الهی در کشور حاکم شود.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول چهل سال باید مورد توجه مردم قرار گیرد
امام جمعه ارومیه در ادامه سخنان خود افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی پس از انقلاب باید مورد توجه قرار گیرند، چرا که کشوری که در ابتدای جنگ حتی توانایی ساخت سیم‌خاردار را نداشته و قدرت پدافندی کافی برای جلوگیری از حمله هوایی هواپیماهای حزب بعث را نداشت بعد از گذشت حدود چهل سال توانسته است هیمنه ابرقدرت‌های جهان را در مباحث نظامی، سیاسی، علمی و اقتصادی به چالش بکشد.

وی افزود: براساس آمارهای جهانی دانشمندان ایرانی در 96 نتوانسته بودند سیصدهزار طرح و اختراع علمی به ثبت برسانند که نشان از قدرت علمی کشور بعد از انقلاب است.

استقامت انقلاب اسلامی در مقابل هجمه‌های دشمنان از عنایات الهی و کارآمدی نظام است
وی خاطر نشان کرد: اینکه انقلاب اسلامی ایران با تمامی هجمه‌هایی که دشمنان علیه آن انجام داده‌اند توانسته است مقاومت نماید نشان از عنایت الهی و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است لذا همه مردم وظیفه دارند ایام پیروزی انقلاب اسلامی را زنده نگه داشته و نسبت به هجمه‌ها و شبهات دشمنان روشنگری نمایند.

مسئولین در زمینه رفع مشکلات فروش و صادرات محصولات کشاورزی استان تلاش بیشتری نمایند
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در ادامه خطبه دوم به بیان مشکلات کشاورزان در زمینه فروش محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: مسئولین باید در زمینه رفع مشکلات فروش و بازاریابی و صادرات محصولات کشاورزی استان تلاش بیشتری انجام داده و به مطالبه مقام معظم رهبری در زمینه فروش محصولات سیب استان جامه عمل بپوشانند.

وی افزود: تلاش‌هایی در این زمینه از سوی مسئولین صورت گرفته است که کافی نبوده و باید وزرای صنعت و کشاورزی و همچنین مسئولین استانی و نمایندگان استان باید با جدیت بیشتری در این زمینه ورود پیدا کرده و مشکلات فروش محصولات کشاورزی را رفع کنند.

سیب‌های انبار شده در سردخانه‌های استان باید تا پایان سال فروخته شوند
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ششصد هزار تن سیب در سردخانه‌های استان ذخیره شده است که تا پایان سال باید تمامی آن‌ها به فروش برسد و اگر تا عید همه آن‌ها به فروش نرسد دیگر امکان فروش آن نبوده و باید همه آن بیرون ریخته شود.

نمایندگان استان با رفع مشکلات کشاورزی استان، افتخاری در پرونده نمایندگی خود ثبت کنند

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس استان باید در این زمینه تلاش کنند و مشکلات فروش و صادرات سیب استان را رفع کنند تا افتخار رفع این مشکل در پرونده چهارسال نمایندگی آن‌ها ثبت شود.

وی تأکید کرد: مسئولین کشوری و استانی علاوه بر رفع مشکل فروش و صادرات محصولات کشاورزی امسال باید از هم اکنون مشکلات سال‌های آینده فروش و صادرات محصولات کشاورزی استان را پیش‌بینی و راهکار مناسبی را برای آن اتخاذ کنند.

مبارزه جدی و قاطع قوه‌قضائیه با مفاسد اقتصادی درخور تقدیر و تشکر است
امام جمعه ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از ریاست قوه‌قضائیه در خصوص مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی گفت: قوه‌قضائیه در چند سال اخیر به صورت جدی با مفاسد اقتصادی به شدت و با قاطعیت برخورد کرده است که درخور تقدیر و تشکر است.

 از ریاست قوه قضائیه برای چندمین بار دعوت میکنیم با سفر به استان آذربایجان غربی از نزدیک برای حل مشکلات استان  همت داشته باشند

وی افزود: همچنین از ریاست قوه‌قضائیه درخواست می‌کنیم که به استان آذربایجان‌غربی نیز سفر کرده و مشکلات آن را از نزدیک جویا شوند چرا که استان ما استانی مرزی بوده و نیاز بیشتری به حضور و توجه مسئولین رده بالای کشوری دارد.

ضرورت مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهر من الشمس است

وی خاطر نشان کرد: ضرورت مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهر من الشمس است و باید با آن مبارزه گردد چرا که در هر جامعه‌ای که فساد باشد عدالت در آن از بین می‌رود لذا باید مبارزه با فساد در جامعه تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد.

هرکس عمل فساد را دوست داشته باشد با مفسدین محشور می‌شود
وی در ادامه ضمن بیان روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله گفت: براساس روایت پیامبر گرامی اسلام هرکس قومی را دوست داشته باشد در روز قیامت با آن قوم محشور خواهد شد و هرکس عمل قومی را دوست داشته باشد در عمل آن‌ها شریک خواهد بود لذا هرکس عمل فسادی را دوست داشته باشد در قیامت در ردیف مفسدین محشور می‌گردد.

قرار گرفتن در جریان اتفاقات اخیر استان حق مردم است
وی در ادامه افزود: این حق مردم استان است که به میزانی که قانون اجازه می‌دهد در جریان اتفاقاتی که در استان صورت گرفته قرار گیرند و اتفاقات برای آن‌ها روشن گردد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید