12:05|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 30 دی 1399 - 11:26
کد خبر: 15641
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی خبر داد:

افزایش دوبرابری ثبت آثار، در حوزه میراث فرهنگی آذربایجان غربی

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، امسال نسبت به سال گذشته در زمینه ثبت آثار و تعیین حریم و همچنین آثار واجد ارزش در حوزه میراث، دوبرابر عملکرد داشته است.
افزایش دوبرابری ثبت آثار، در حوزه میراث فرهنگی آذربایجان غربی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار باریش نیوز،  اعلام کرد: امسال آذربایجان غربی ، در زمینه ثبت آثار و تعیین حریم و آثار واجد ارزش در حوزه میراث فرهنگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر عملکرد داشته است.

جباری در ادامه از ثبت آثار ملی در این استان خبر داد و گفت: این آثار شامل مسجد امام جمعه ارومیه،  کشمش تپه ماکو، تپه خاتون زهرای بوکان، کانی بوداق پیرانشهر و تولکو تپه 1 و 2 شهرستان چایپاره هستند که همه این آثار در انتظار جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی می باشند.

وی با اشاره به پروژه های شاخص در حوزه میراث فرهنگی استان گفت: پروژه های شاخصی در  استان در حوزه میراث فرهنگی وجود دارد که می تواند به عنوان پروژه های محرک در حوزه گردشگری نیز تلقی شود مانند سایت موزه باز چالدران، که محل جنگ دولت عثمانی و صفوی بوده، مجموعه شمس تبریزی در خوی که نزدیک به 30 درصد آن تکمیل شده ، احیای حجرات تاریخی مسجد جامع ارومیه و پروژه چهارم باغ موزه پادگان ارومیه می باشد که در محل ستاد لشکر شهر ارومیه با مساحتی حدود 9 هکتار که شامل 15 بنای تاریخی می باشد در حال اجرا است که این چهار پروژه  از مهم ترین پروژه های محرک گردشگری در استان می باشند.

جباری در ادامه به اقداماتی که در حوزه صنایع دستی انجام شده اشاره کرد و گفت: در سه حوزه حمایت از تولید، توسعه و ترویج صنایع دستی و بازاریابی و فروش اقدامات مهمی انجام شده است؛ حمایت از تولید بیشتر به شکل اعطای تسهیلات ، تامین منابع و اعتبارات بانکی می باشد که در اختیار تولید کننگان و هنرمندان قرار می گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در خاتمه به کمک های بلاعوض به آسیب دیدگان بخش صنایع دستی بخاطر ضرر و زیان های ناشی از کرونا اشاره کرد وگفت: 3 میلیارد ریال ریال به 100 نفر از هنرمندانی که در ایام کرونا دچار ضرر و زیان شده اند کمک شده است.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید