15:42|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 08 دی 1399 - 11:07
کد خبر: 15509
یادداشت:

مغفول ماندن از ظرفیت های بی نظیر دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه که تا چند سال پیش در آستانه خشک شدن کامل قرار داشت و به‌عنوان تهدید جدی محیط زیست استان‌های شمال غرب کشور مطرح بود، حالا در ۲ سال اخیر با افزایش بارش‌ها جان تازه‌ای گرفته است و امید به احیای دوباره این دریاچه و استفاده از ظرفیت های بالای آن بیشتر از هر زمانی احساس می شود.
مغفول ماندن از ظرفیت های بی نظیر دریاچه ارومیه

سرویس اجتماعی باریش نیوز، همزمان که خبرها حکایت از خشک شدن ۸۰ درصدی دریاچه ارومیه داشت، کارشناسان هشدار می‌دادند که اگر برای نجات آن کاری نکنیم، جمعیتی که در کنار دریاچه زیست می‌کنند به دلیل طوفان‌های نمک مجبور به مهاجرت خواهند شد.

حالا اما پس از گذشت چندین سال نگرانی و افسوس برای دریاچه ارومیه دوباره چشم‌ها به دیدن سفید آبی چشم‌نواز آن روشن شده است.

دریاچه ارومیه یکی از معادن عظیم نمک در جهان به شمار می‌رود، به طوریکه که ظرفیت اقتصادی نمک این دریاچه به اندازه‌ای بالاست که بهرام طاهری از پژوهشگران برجسته حوزه محیط زیست ایران، ارزش اقتصادی آن را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار عنوان می‌کند که بهره برداری حتی از یک هزارم این ظرفیت عظیم اقتصادی می‌تواند منجر به انقلاب اقتصادی در منطقه شود.

در چند سال گذشته به علت کاهش تراز آب دریاچه ارومیه درصد نمک در بستر آن بالا رفته است از این‌رو برداشت آن نه‌تنها خللی در کار ستاد احیا ایجاد نمی‌کند بلکه کمکی به احیای دریاچه خواهد بود.

بر این اساس برداشت نمک از بستر دریاچه با مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان‌پذیر است اما باید این برداشت از مکان‌های تعیین‌شده انجام شود تا آسیب به دریاچه ارومیه وارد نشود. چراکه نمک به عنوان  مهم ترین ماده اولیه در صنایع شیشه و شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دریاچه ارومیه در حال بازگشت به روزهای خوب خود است و بسیاری از علاقه مندان به طبیعت امیدوار هستند باز هم دریاچه ارومیه را پرآب ببینند.

علی رغم کاهش بارش ها، وضعیت دریاچه ارومیه بهتر از سالیان قبل است و این شرایط امیدها را برای احیای کامل و بازگشت نگین آبی آذربایجان به شرایط اکولوژیک بیش از پیش کرده است.

همچنین با توجه به اینکه بزرگترین منبع آرتمیا در کشور دریاچه ارومیه می باشد و همچنین با توجه به نیاز کشور و ارزش اقتصادی بالای آرتمیا هم اکنون کشور در تولید آن دچار ضعف می باشد که اگر شرایط بهبود دریاچه ارومیه تداوم داشته باشد  می توان با برنامه ریزی های مدون از سوی  مسئولین امر در سال‌های آتی به مرحله تولید نیز برسد و تحقق این امر می تواند باعث اشتغالزایی و بهره وری بالا برای منطقه به همراه داشته باشد.

آرتمیا به ویژه آرتمیا ارومیانا هم اکنون در دنیا در نوع خود برند و ویژگی خاص خود را دارد که در هیچ منطقه نمی‌توان آن را یافت با توجه به ارزش بسیار بالای اقتصادی این گونه و نیاز صنعت آبزی پروری کشور به آرتمیا امید می‌رود با احیا و بهبود دریاچه ارومیه گام ارزنده‌ای در راستای صیانت و تولید این موجود ارزشمند نیز برداشته شود.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید