02:26|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 17 آذر 1399 - 10:03
کد خبر: 15372
یادداشت:

مستاجران ارومیه‌ای را دریابید

نبود نظارت بر بازار مسکن از سوی نهادهای مربوطه در ارومیه سبب شده قیمت مسکن و اجاره‌بها به‌صورت سرسام‌آوری افزایش یابد.
مستاجران ارومیه‌ای را دریابید

سرویس اقتصادی باریش نیوز، شیوع ویروس کرونا، اغلب جنبه‌های حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انسان‌ها را متأثر ساخته است. یکی از این جنبه‌ها که در ارتباط تنگاتنگ با حیات روزمرۀ انسان‌ها قرار دارد، بخش مسکن و اجاره‌داری ‌است. مستأجرینی که در میانۀ بحران مدت قراردادشان به اتمام رسیده است یا قادر به پرداخت اجاره‌ نیستند، از یک سو با دشواری‌های جست‌وجو برای خانه در ایام کرونا روبه‌رو هستند، و از سوی دیگر با افزایش شدید نرخ اجاره‌بها. مشکلات اما به بحران کرونا محدود نمی‌شود. وضعیت درارومیه به طور خاص وخیم است و آمارها حاکی از حرکت بسیاری از اجاره نشین‌ها به سوی حاشیه شهر است.

افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره‌بها در ارومیه ، داد مردم را درآورده و سبب شد نه‌تنها خانه خریدن در شهر تبدیل به یک رؤیا شود بلکه بسیاری از خانواده‌ها مجبور شوند برای پیدا کردن یک سرپناه ساده به مناطق حاشیه‌ای شهر پناه ببرند؛ هرچند قیمت مسکن و اجاره‌بها در این مناطق نیز دست کمی از دیگر مناطق شهر ندارد.

 ‌این روزها اجاره‌بهای منزل تبدیل به یک تراژدی واقعی برای اغلب مردم در این شهر شده‌است، این روزها سناریوی افزایش اجاره بها، جابه‌جایی اثاثیه، حق الزحمه بنگاه‌های املاک و شارژ ساختمان، قصه خالی شدن جیب افرادی است که توان پرداخت این هزینه‌ها را ندارند و این قصه همچنان در حال تکرار شدن است.

متاسفانه امسال نیز مانند سال های گذشته ، با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها رو به رو شدیم و این طور که پیداست شرایط کرونا زده نیز تاثیر مثبتی بر این روند نداشته است. این در حالی است که ستاد ملی مبارزه با کرونا، پیش از این اعلام کرده بود «قراردادهای اجاره‌ای که مهلت آنها به پایان رسیده باید تا زمانی که فراگیری ویروس کرونا در کشور وجود دارد و تا سه ماه بعد از آن تمدید شود » اما بسیاری از صاحب خانه ها بدون توجه به این مصوبه، مستاجران خود را مجبور به تخلیه می کنند و در نهایت آنها مجبورند که خانه شان را تخلیه نمایند ویا حدود سه برابر از اجاره ای که قبلا پرداخت می کردند را بپردازند.

در این میان وام ودیعه مسکن داغ ترین وعده دولت به مردم آنهم مختص اجاره نشین هاستاجاره نشین هایی که با وضعیت صعودی قیمت مسکن و اجاره بها حالا محتاج کمک دولت آنهم به صورت وام شده اند تا بتوانند سقف بالای سر خود را حفظ کنند. روندی که امروز در حوزه بازار مسکن بوجود آمده است، از یک سو کارشناسان را نگران کرده است و از سوی دیگر بازار پر ظرفیت با میزان تقاضای بسیار بالایی بوجود آورده است که نیازمند یک راه حل و برنامه کامل است.

اما سئوال اساسی اینجاست که وام ودیعه مسکن و طرح های کمک رسانی دولت به مردم تا چه میزان می تواند، به آنها کمک کند تا بر مشکلاتشان فائق آیند.
دولت طرح های تسهیلاتی مختلفی را خصوصا در سال جاری برای مردم رونمایی کرده است از وام کمک هزینه در زمان کرونا گرفته تا موضوع سهام عدالت و حالا وام ودیعه مسکن. تسهیلاتی که اگرچه با آب و تاب تمام از آنها صحبت می شود اما در عمل تنها بخشی از جامعه می توانند از آن بهره مند شوند و در مقام عمل نیز آنطور که از آن صحبت می شود نمی تواند مشکلات مردم را حل و فصل کند. ماجرای ودیعه مسکن در همین حیطه قابل توجه است. این طرح نیز هر چند برای کمک رسانی به مردم راه اندازی و اجرا شد اما حالا در مقام عمل، بسیاری را اگرچه امیدوار کرده و به تب و تاب برای استفاده از این تسهیلات واداشته اما آنچه از نتیجه آن برآورد می شود تسهیلات بسیار محدودی است که با توحه به نحوه بازپرداخت آن چندان نمی تواند راهگشا باشد.




 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید

نظرت کاربران

بیژن چرخه
1399/09/18 - 17:27

سلام به خدا خیلی گرفتارم و از این طرف هم صاحب خانه بیرونم می کنی ماتوخونه 6نفرم 4تا بچه و من و خانم خیلی نیاز دارم