14:12|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1399 - 10:10
کد خبر: 14243
باریش گزارش می‌دهد:

دست‌هایی که بی‌منت نان می‌آورند

جامعه کارگری، همواره با چالش‌های بسیاری روبه رو بوده، دست‌هایی که حمایت چندانی از آنان صورت نمی‌گیرد اما بدون منت نان می‌آورند.
دست‌هایی که بی‌منت نان می‌آورند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش‌نیوز، کارگران یکی از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه به شمار می‌روند و امنیت شغلی، تأمین هزینه‌های معیشتی از جمله مشکلات قشر کارگران را تشکیل می‌­دهند.

قراردادهای موقت و بی‌­توجهی به قانون کار در هنگام عقد قرارداد، قراردادهای سفید امضاء و ممانعت به عمل آوردن از تجمعات کارگری و اعتراضات صنفی از جمله مصادیق ناامنی شغلی در جامعه کارگری است.

جامعه کارگری، همواره با چالش‌های بسیاری روبه رو بوده و با وجود پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات این قشر از جامعه همچنان مشکلات و گرفتاری های جامعه کارگری به قوت خود باقی است.

وضعیت کارگران روزمزد آذربایجان‌غربی بحرانی است

سعید مصطفی‌نژاد، دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌غربی درباره وضعیت کارگران در آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: در این استان نیز مانند سایر استان‌های کشور طی ماه‌های اخیر با توجه به بیماری کرونا در اکثر واحدهای تولیدی به دلیل اجماع کارگران و عدم فروش کالا با تعدیل نیروی کارگری مواجه بودیم.

وی در ادامه افزود: اگر دولت واحدهای تولیدی این استان را حمایت نکند بدون شک در آینده نه چندان دور باز هم شاهد تعدیل نیروهای واحدهای صنعتی و تولیدی و این بار بیشتر از گذشته شاهد خواهیم بود چرا که فاز دوم کرونا را هم در حال سپری کردن هستیم.

مصطفی نژاد گفت: مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان به طور جد پیگیر است که واحدهای تولیدی به دلیل بیماری کرونا تعطیل نشده و باعث به تعدیل نیروهای کارگری نشود.

وی عنوان کرد: نوزدهم فرورین ماه امسال در پتروشیمی مهاباد 37 نفر از کارگران این بخش دچار بیماری کرونا شدند که با گذراندن دوران قرنطینه مجددا به کار خود بازگشتند.

وی به وضعیت بغرنج کارگران روز مزد در آذربایجان‌غربی اشاره کرد و افزود: این کارگران دست‌شان را رو به آسمان دراز کرده و منتظرند شاید از آسمان برایشان کمکی برسد چرا که در شرایط بسیار بحرانی به سر می برند و به نان شب محتاج هستند و تاکنون هیچ گونه کمک معیشتی به این قشر مظلوم از سوی نهادهای دولتی نشده است.

دبیر اجرایی خانه کارگرآذربایجان‌غربی تصریح کرد: کارگران به اندازه کافی مشکل دارند و انتظار می‌رود مسئولان وعده‌های خود را در راستای حمایت از کارگران عملی کنند چرا که تاکنون از بسته حمایتی‌شان برای کمک به کارگران نیازمند این استان خبری نشده است.

مصطفی نژاد اضافه کرد: چطور می شود تورم بالای 40 درصد باشد ولی دستمزد 21 درصد واقعا زنده مانده و زندگی کردن قشر کارگر معجزه است. سال 98 تعیین دستمزد بهتر بود ولی 99 واقعا در حق کارگران اجحاف شد.

دبیر اجرایی خانه کارگر آذربایجان‌غربی در ادامه تصریح کرد: برای افزایش دستمزد کارگران در تلاش هستیم و تا دیوان عدالت اداری این موضوع را پی گیری خواهیم کرد دولت و نمایندگان کارفرمایان باز هم می‌توانند با نمایندگان کارگری پای میز مذاکره بنشینند و این موضوع را حل کنند.
 
دغدغه‌های کارگران تمامی ندارد

یکی از مخاطبان باریش‌نیوز در ارسال پیامی گفت: همسر بنده کارگر است و ماهی یک میلیون تومان درآمد دارد.

این مخاطب با گلایه‌مندی از مسئولان اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی آیا می‌توان با یک میلیون درآمد از پس خرج و مخارج زندگی برآمد!

وی با ابراز ناراحتی عنوان کرد که حتی سبد معیشتی کرونا نیز برای آنان تعلق نگرفته و همچنان با مشکلات مالی زیادی مواجه هستند.

در شرایط بحران کرونا و اقتصاد، کارگران را دریابید

یکی از شهروندان ارومیه‌ای در ارسال پیامی گفت که متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا معیشت مردم به ویژه قشر کارگر با بحران مالی مواجه شده است.

وی گفت: متاسفانه در این مدت اغلب جامعه کارگری کسب و کارشان تعطیل شده و طبیعی است که ادامه این روند آسیب زیادی به زندگی این قشر از جامعه وارد خواهد کرد.

این شهروند ادامه داد: در شرایط کنونی مسئولان و متولیان امر باید با مدیریت و برنامه‌ریزی صحیح از جامعه کارگری حمایت کنند تا بیش از این متحمل مشکلات بزرگ اقتصادی و معیشتی نباشند.

از آنجا که کارگران بخش مهمی از چرخش اقتصاد کشور را بر عهده دارند و معمولاً به واسطه شرایط نامناسب کاری و معیشتی خود جزو قشر ضعیف و آسیب‌پذیرجامعه نیز محسوب می‌شوند، دولت ملکف و موظف است طبق قانون اساسی از قشر ضعیف‌تر در مقابل قشر قویی‌تر جامعه حمایت‌های مناسب و قابل توجهی انجام دهد.
 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید