16:20|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 14 دی 1398 - 06:27
کد خبر: 13642
یادداشت:

صنایع تبدیلی پله‌های رشد اقتصادی

آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های فراوانی مانند محصولات و معادن دارد که باید با به‌ کارگیری صنایع تبدیلی از آن‌ها بیشترین استفاده را کرده و به سوی رشد اقتصادی گام برداشت.
صنایع تبدیلی پله‌های رشد اقتصادی

سرویس اقتصادی باریش‌نیوز، آذربایجان‌غربی محصولات و معادن بسیاری دارد علیرغم ظرفیت بالا هنوز از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده و به‌دلیل بی‌‍توجهی به آن‌ها این محصولات و صنایع به‌صورت خام به فروش می‌رسد.

منابع معدنی و ذخایر زیرزمینی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پایه‌های اقتصاد هر کشوری هستند که نقش انکارناپذیری در رشد اقتصاد دارند.

معادن تأمین‌کننده مواد اولیه موردنیاز بسیاری از صنایع هستند و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور و استان نقش بسزایی دارند اما تا کنون از این ظرفیت استفاده خوبی نکرده‌اند.

نبود صنایع تبدیلی یکی از اصلی‌ترین دلایل خام فروشی و از بین رفتن سرمایه افراد است پس باید به توسعه صنایع تبدیلی در استان توجه ویژه‌ای کرد زیرا موجب جلوگیری از خام فروشی در بخش معدن می‌شود.

می‌توان به این نکته اشاره کرد که اقتصاد زمانی رو به رشد حرکت می‌کند که مواد معدنی خام را به فرآورده‌های مختلف تبدیل، و اینگونه ارزش آن را چند برابر کرد.

حتی حفظ وضعیت موجود تولید و اشتغال به فرموده مقام معظم رهبری یک جهاد است.

آذربایجان‌غربی از لحاظ تعداد معادن در رتبه ۶ کشوری و از لحاظ تولید مواد معدنی قیمتی رتبه اول کشور را دارد از این‌رو برای تحقق توسعه همه‌جانبه اقتصادی راهکاری جز جلوگیری از خام‌فروشی وجود ندارد.

به کارگیری شهرک‌های صنعتی و استفاده از آن‌ها می‌توان در تحقق این امر بسیار خوب و یاری دهنده باشد.

اشتغال به خصوص اشتغال جوانان یکی از پایه‌های مهم رشد اقتصادی، است که با به‌کار گیری صنایع تبدیلی می‌توان بسیاری از افراد را صاحب شغل کرد اما تاکنون به این موارد توجه ویژه‌ای نشده و سرمایه گذار مناسبی جذب نشده است.

مسئولین ذی‌ربط باید باتوجه به شرایط استان اقدامات مناسبی در این باره انجام دهند تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و به سمت رشد اقتصادی حرکت کنیم.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید