ارومیه در انتظار آزادراهی که لنگ میزند
به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، سال 96 قطعه یک و 2 آزادراه ارومیه و تبریز افتتاح شد و ارومیه از طریق این آزادراه که یکی از طرحهای مهم و کلیدی در توسعه محورهای ارتباطی شمال غرب بود به پایتخت متصل شد.
طول قطعه یک ، 24.5 کیلومتر از ارومیه تا ساحل غربی دریاچه ارومیه و قطعه 2 به طول 15.5 کیلومتر خاکریز میانگذر دریاچه ارومیه است.
پس از اینها طرح احداث تونل که همان قطعه 3 آزادراه بود با طول 29 کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه راهی سرای (جزیره اسلامی) است.
مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه است ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با احداث تونل، مطالعات زیست محیطی و مطالعات مسیر همزمان در حال انجام است.
بدیهی است پس تصویب مطالعات و اخذ مجوز مربوطه انتخاب گزینه نهایی انجام و درصورت انتخاب گزینه کوهستانی طول این قطعه ۱۹ کیلومتر میشود.
عملیات اجرایی قطعه 4 به طول ۲۹ کیلومتر از سه راهی خاصبان نیز در این قطعه با احداث یک باند دو خطه جدید به موازات مسیر ۲ خطه موجود، این محور به درجه آزادراهی ارتقا مییابد.
برای اتصال ارومیه به تهران بدون عبور از شهرهای ایلخچی،آذرشهر و اسکو طرح احداث کمربندی به طول 35 کیلومتر تحت عنوان قطعات 5 و 6 در ادامه آزاد راه فعلی پیشنهاد شد.
قطعه پنجم از سه راهی خاصبان تا تبریز (کیلومتر ۷ آزادراه تبریز-سهند)، که با توجه به وجود مطالعات مصوب لازم است تا شرکت سرمایه گذار پیمانکار وابسته به خود را جهت انعقاد قرارداد اجرایی معرفی نماید که تاکنون به دلیل عدم تامین اعتبارات سهم دولت، سرمایه گذار تمایلی برای ورود به این قطعه نشان نداده است.
در سال جاری نیز وزیر راه و شهرسازی در دومین روز سفر خود به تبریز و بازدید از محورهای مواصلاتی استان، فرمان آغاز عملیات اجرایی قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه را صادر کرد.
طول این قطعه، ۳۲ کیلومتر، و اعتبار پیش بینی شده برای بهره برداری از آن، چهار هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال است.
بهرهبرداری کامل از این پروژه، علاوه بر کاهش مدت زمان سفر مسافران، در کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش تصادفات رانندگی، نقش مهمی ایفا میکند.
نظر دهید