00:30|یکشنبه, اردیبهشت 30 ,1403
تاریخ انتشار: 25 آذر 1398 - 08:30
کد خبر: 13516

سهم مردم از پارک‌های ارومیه، تاریکی شد

فضاهای سبز فراوانی در سطح شهر ارومیه وجود دارد اما برخی از آن‌ها به دلیل نداشتن روشنایی مناسب در شب در تاریکی مطلق فرو رفته‌اند، خاموشی که بی شک شایسته شهری با عنوان کلانشهر نیست.
سهم مردم از پارک‌های ارومیه، تاریکی شد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، ارومیه بر خلاف اینکه پارک‌ها و فضاهای سبز زیادی دارد اما به دلیل کمبودهایی که در آن‌ پارک‌ها وجود دارد مردم به ناچار از فضاهای ترافیکی برای پیاده‌روی استفاده می‌کنند.

این شهر نسبت به مناطق دیگر کشور از نظر آب و هوایی شرایط مطلوب تری دارد و مسئولین شهری با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در استان، می‌توانند با ایجاد و مدیریت فضای سبز متناسب با محیط شهر آن را زیبا کنند و از این مکان‌ها به خوبی بهره ببرند.

مهمترین اثرات مطلوب  فضای سبز در هر منطقه مسکونی، کارکردهای زیست محیطی آن است که ایجاد تعادل بخشی در تغیر و تحول شهری از یک سو و بالا بردن سطح زیبایی از سوی دیگر، سبب افزایش کیفیت زیستی شهرها می‌شود اما وضعیت فضای سبز شهری در برخی نقاط ارومیه کم و کاستی‌های فراوانی دارد و مهمترین دلیل آن را می‌توان عدم مدیریت درست فضای سبز شهری دانست.

بر اساس مطالعات و بررسی‌های وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل قبول فضای سبز شهری در شهرهای ایـران بین ۷ تا ۱۲ متر مربع برای هر نفر است که در مقایسه با شاخص تعیین شده از سوی محـیط زیسـت سـازمان ملـل متحـد (۲۰ تا ۲۵متر مربع برای هر نفر)، رقم کمتری است.

 با وجود این، در شهرهای مختلف کشور نیز این رقم، با توجه به ویژگیهای متفاوت جغرافیایی و اقلیمی آنها، با اختلافاتی همراه است که میزان آنرا طرحهای مصوب هر یک از شهرها تعیین میکنند.

اما برخلاف همه این‌ها پارک‌های ارومیه مشکلات فراوانی مانند نبود تجهیزات بازی کودکان، نبود فضاهای ورزشی درست و حتی مشکل روشنایی دارند.

روشنایی در پارک‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا یک غفلت می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری به وجود بیاورد.

مسئولین ذی‌ربط سالانه هزینه‌های هنگفتی را صرف فضاهای سبز ارومیه می‌کنند ولی بیشتر آن‌ها شاید شاهد یک رهگذر هم نباشند و حتی برخی از این فضاهای سبز که قرار بود شهر را زیبا کنند هم اکنون با کمبودهای فراوانی که دارند شهر را در خاموشی فرو برده‌اند.

از مسئولین انتظار می‌رود به شرایط فضاهای سبز شهری توجه بیشتری بکنند زیرا با توجه به آمار ارومیه یکی از شهرهای توریستی کشور است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید