01:38|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 آبان 1398 - 08:04
کد خبر: 13302
یادداشت:

پایان‌نامه‌هایی که آذربایجان‌غربی را توسعه نمی‌دهد

پایان‌نامه‌های دانشجویی زمانی می‌تواند یکی از بازوان اصلی برای توسعه آذربایجان‌غربی باشد که متناسب با نیازهای استانی تعریف شوند.
پایان‌نامه‌هایی که آذربایجان‌غربی را توسعه نمی‌دهد

سرویس سیاسی باریش نیوز، نبود تناسب بین پایان نامه‌های دانشجویی و نیازهای روز باعث می‌شود که خروجی چند سال تلاش و تحصیل یک دانشجو تنها به درد ویترین کتابخانه‌ها بخورد و در عمل نتواند گره‌ای از مشکلات روز را با تکیه بر دانش جدید باز کند.  

بدیهی است تغییرات بزرگ نخست از یک ایده آغاز می‌شوند و این ایده‌ها در ابتدای کار روی کاغذ می‌آیند و در صورتی که پیاده‌سازی آن‌ها عملی باشد ابتدا در نسخه آزمایشگاهی و سپس در مقیاس بزرگتر توسط مسئولین ذیربط باید اجرایی شوند.

سالانه تعداد زیادی دانشجو از دانشگاه‌های سراسر کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند و به لطف تعدد دانشگاه‌ها و همچنین آموزشگاه‌های غیرانتفاعی ادامه تحصیل برای تمامی اقشار جامعه در دسترس است.

دانشگاه‌ مهد تربیت نیروی کار و همچنین تدوین آینده کشور است و عملکرد دانشگاه‌ها باید همسو با نیازهای کشور باشد. انتظار می‌رود که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بعد از اتمام دوره تحصیلات عالی، با ارائه پایان نامه‌هایی متناسب با نیازهای استان‌ رسالت خود را ادا کنند ولی تعداد بیکاران آذربایجان غربی طبق آمار رسمی 14 درصد است و این در حالی است که بیش از 40 درصد این بیکاران فارغ التحصیل دانشگاه بوده و تحصیلات عالی دارند!

سوال بزرگی که پیش می‌آید این است که این تعداد فارغ‌التحصیل بیکار آیا واقعا در جهت مرتفع نمودن نیازهای استان تربیت شده‌اند؟ آیا دانشگاه‌ تلاشی برای ردیابی ضعف‌ها و حل مشکلات استان از راه علمی می‌کند؟

طبق آمار منتشر شده از سوی دانشگاه ارومیه، در سال گذشته تعداد 963 پروژه به صورت کنفرانس ارائه شده است و نکته قابل توجه آن این است که بر اساس تحلیل‌های انجام شده در سال 1397 محورهای اصلی مقالات علمی دانشگاه ارومیه حول کلیدواژه‌های ارومیه و gis  (سامانه اطلاعات جغرافیایی) بوده و این یعنی دغدغه اصلی محققان دانشگاه ارومیه در سال 1397 موضوع ارومیه و gis بود، اما آیا این تلاش‌ها کافی بوده است؟

آذربایجان‌غربی یک استان با ظرفیت‌های ویژه‌ای است، به عنوان مثال مرز خاکی مشترک با سه کشور و ظرفیت کشاورزی بالای آن می‌تواند نقطه عطفی برای پیشرفت استان باشد. دانشگاه‌ وظیفه استفاده و تبدیل این پتانسیل‌ها در جهت بهبود وضعیت استان را دارد.

 دانشگاه‌های استان باید توجه ویژه‌‌تری به برخی رشته‌های تحصیلی داشته باشد و تمام همت خود را در راه تربیت نخبگانی به کار گیرد تا آینده روشنی برای آذربایجان‌غربی متصور شویم که با توجه به ظرفیت‌های استان به هیچ وجه دور از دسترس نیست.

آذربایجان‌غربی چشم به راه ایده‌های جدید علمی برای رفع بیکاری و نگارش پایان‌نامه‌های کاربردی با استفاده از ظرفیت‌های استان است تا بتواند در مسیر توسعه شتاب جدی تری به خود بگیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید