16:57|جمعه, اردیبهشت 14 ,1403
تاریخ انتشار: 14 مهر 1398 - 08:46
کد خبر: 13066
باریش گزارش می‌دهد:

دریاچه ارومیه چشم به تکمیل پروژه‌های آبرسانی دوخته است

بسیاری از پروژه‌های آبرسانی به منظور احیای دریاچه ارومیه بعد از گذشته چند سال هنوز تکمیل نشده و دریاچه ارومیه همچنان چشم به تکمیل این پروژه‌ها دوخته است.
دریاچه ارومیه چشم به تکمیل پروژه‌های آبرسانی دوخته است

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، در چند سال گذشته  کمبود آب و بار‌ش‌های فصلی باعث شد تا سطح آب دریاچه ارومیه به شدت کاهش یابد و دومین دریاچه شور جهان در معرض خشک شدن قرار بگیرد.
در همین راستا مسئولان کشوری و استانی دست به کار شدند و با ایجاد طرح و پروژه‌های مختلف آب‌رسانی، اقدام به احیای دریاچه ارومیه کردند.
بسیاری از این پروژه‌ها بعد از گذشته چند سال تکمیل نشده و دریاچه ارومیه همچنان چشم به تکمیل این پروژه‌ها دوخته است.
اما از ابتدای سال جاری بارش‌های خوب فصل بهار باعث شد تا سطح آب دریاچه ارومیه به شکل قابل توجهی افزایش یابد و کمی از وضعیت بحرانی خارج شود.
اجرای پروژه‌های آبرسانی؛ راهکار کاهش تبخیر آب دریاچه ارومیه
فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: روند تبخیر و کاهش حجم آب دریاچه ارومیه در فصل گرما کاملا طبیعی است.
وی با بیان اینکه روند تبخیر آب دریاچه ارومیه طبیعی است و آب تمامی رودخانه‌ها و تالاب‌ها در اثر گرما تبخیر می‌شوند تصریح کرد: خوشبختانه حجم آب دریاچه ارومیه چشمگیر است و با وجود تبخیر‌های سالانه فصل گرما وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه راهکار کاهش تبخیر آب دریاچه به زیر 50 درصد در فصل گرما را اجرای پروژه‌های آب رسانی به دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: با تکمیل تصفیه خانه‌های کل حوضه و ورود شبانه روزی و مستمر پساب به دریاچه، همچنین ورود تونل کانی سیب به چرخه فعالیت کاهش میزان تبخیر آب دریاچه به زیر 50 درصد را در فصل گرما در پی خواهد داشت.
رهاسازی آب مازاد سد شهر چایی به دریاچه ارومیه
کیومرث دانشجو، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی در اردیبهشت ماه سال جاری اظهار کرد: حجم آب موجود دریاچه ارومیه به 4.1 میلیارد مترمکعب رسیده است و بارندگی‌های بسیار مناسب سال آبی کنونی موجب شده است تا این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو میلیارد مترمکعب و در مقایسه با ابتدای سال آبی کنونی حدود سه میلیارد مترمکعب افزایش پیداکرده است.
 دانشجو با اشاره به اینکه بارندگی‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی کنونی تاکنون به بیش از 479 میلی‌متر رسیده است، اضافه کرد: میزان بارش‌های این حوضه نسبت به سال آبی گذشته 61درصد و نسبت به مدت متوسط بلندمدت بیش از 67 درصد افزایش‌یافته است.
وی با تأکید بر اینکه بیش از یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است گفت: در پی بارندگی‌های مناسب امسال حدود 935 میلیون مترمکعب از این رقم تنها از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون به سمت دریاچه رهاسازی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به برنامه‌های مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی حوضه دریاچه ارومیه از آغاز رهاسازی آب از سد مخزنی شهر چایی به سمت دریاچه ارومیه خبر داد. 
پایداری آبرسانی و خشکیدگی تالاب‌ها
سعید عیسی‌پور، مدیر دفتر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: لایروبی بستر رودخانه اگرچه منجر به بهبود جریان آب شده است، اما عوارضی نیز چون خشک شدن تالاب‌های محلی و کوچک و لب‌شور شدن آب چاه‌ها ایجاد کرده است. این مقام مسئول البته اعتراض‌ها را منسوب به کشاورزانی می‌داند که به حریم و بستر رودخانه تجاوز کرده‌اند.
وی گفت: دریاچه ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی در معرض تهدید است و تبعات خشکی آن بیشتر و بدتر از خشک شدن تالاب‌های محلی اطراف است. پروژه‌هایی که هم‌اکنون آن را انجام می‌دهیم حالت مسکن دارد، خیلی‌های از مؤثر بودن پروژه‌ها نا‌امید بودند، اما به‌نظر تیم احیای دریاچه ارومیه اگر این کارها صورت نمی‌گرفت و باران نمی‌بارید، دریاچه را از دست داده بودیم.
او در مورد اعتراض فعالان محیط ‌زیست نسبت به خشک شدن تالاب‌های محلی گفت: اگر دریاچه ارومیه احیا شود، سایر تالاب‌ها نیز احیا خواهد شد. برای احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه دریچه‌هایی تعبیه شده است که آنها نیز در فرایند آبگیری دریاچه ارومیه، پرآب شوند.
دریاچه ارومیه یکی از جاذبه‌های طبیعی در منطقه آذربایجان است که از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است. با توجه به کمبود آب دریاچه ارومیه، تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی دریاچه ارومیه کمک شایانی به احیای دریاچه ارومیه می‌کند و باعث می‌شود وضعیت آن رو به روز مطلوب تر شود.   

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید