16:50|دوشنبه, اردیبهشت 24 ,1403
تاریخ انتشار: 07 مرداد 1398 - 12:56
کد خبر: 12557
یادداشت:

جامعه پزشکی باید اخلاق مهور باشد

 اخلاق باید در کل جامعه ارتقا پیدا کند، اخلاق نادرست در هیچ قشری به خصوص جامعه پزشکی مناسب نیست.

سرویس اجتماعی باریش نیوز، اگرچه شاید برخورد نامناسب پرسنل اورژانس در وهله اول مهمترین چیزی که به نظر می آید باشد ولی همان لحن توهین آمیز و رفتار دور از انتظار کادر درمانی است، اما شاید بتوان دلیل عمده این موضوع را در مشکلات و فشارهای زیادی دانست که در بیمارستان های دولتی به این نیروها وارد می شود...

هیچ چیز در آموزش پزشکی، به اندازه مسأله «تعهد حرفه‌ای پزشکی» مورد توجه نبوده است. فقدان تعهد و اخلاق حرفه‌ای در پزشکی، دغدغه اصلی پزشکان، متخصصان آموزش پزشکی و متخصصان اخلاق و همچنین جامعه، است. 

جامعه پزشکی وظیفه دارد با بیمار تحت درمان خود به خوبی برخورد کنند بدون توجه به دین، مذهب، زبان و یا حتی هر چیز دیگیری اما زمانی که وظایف‌ رو‌به فراموشی سپرده می‌شود جامعه پزشکی این اجازه را به خود می‌دهد تا با بیمار را به دلایل متعدد بد رفتاری کنند و پس از رفتار های بی‌شرمانه و لحنی رکیک آن‌ها را بی‌آزارند. پزشکان به یاد داشته باشند که بیمار و یا حتی خانواده‌اش در آن زمان از لحاظ روحی وضعیت مناسبی ندارند پس باید با کنترل جو حاکم آن‌ها را آرام کنند نه اینکه با رفتاری که در شان یک پزشک نیست جو موجود را بدتر کنند. تعویق های طولانی در پرداخت حقوق و اضافه کار از جمله مسایلی است که مشکلات روحی زیادی را بر پرسنل بیمارستان های دولتی حاکم کرده است که همین امر انگیزه کار را از آنها گرفته و بی شک این مسایل ناخواسته بر نحوه برخورد آنها با بیماران و پرخاشگری به همراهان آنها بی تاثیر نخواهد بود.

 جامعه پزشکی مانند زنجیری به هم پیوسته است، وقتی که مشکلی در گروهی و در بین افراد ایجاد می‌شود سایرین هم تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند، باید اخلاق در کل جامعه ارتقا پیدا کند، اخلاق نادرست در هیچ قشری به خصوص جامعه پزشکی مناسب نیست.

سامانه‌های مسئولیت اجتماعی پزشک نقش مهمی در طبابت روزانه پزشکان و روابط آنها با بیماران دارد.

چگونگی تأثیر هر یک از این سامانه‌ها، بر اجرایی شدن اصول و ارزش‌های اخلاق پزشکی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، به تحلیل اخلاقی ابعاد مختلف قانون مسئولیت اجتماعی پزشک با استفاده از اصول چهارگانه اخلاق پزشکی و همچنین ملاحظات مربوط به رابطه پزشک و بیمار پرداخته می‌شود.

مدت هاست جامعه پزشکی تا کادر بیمارستان این رفتار‌های نادرست را با بیماران و مراجعه کنندگان دارند اما روزی باید به این بی‌حرمتی ها پایان داد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید