اتوبوسهای فرسوده بحران آلودگی را تشدید میکنند
به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، در بیشتر وقتها برای جلوگیری از افزایش آلودگی هوا، مسئولین بدون در نظر گرفتن وسایل نقلیه عموی و بحث فرسودگی آنها که نقش بسزایی در افزایش آلودگی هوا و بروز بیماریهای متفاوت دارد فقط بر روی واحدهای صنعتی تمرکز میکنند.
آلودگی هوا و مشکلاتی که بوجود میآورد همیشه مورد توجه فعالان زیست محیطی و شهروندان وظیفه شناس است، شهروندانی که برای هوایی سالم تر از وسایل نقیله عمومی استفاده میکنند. ولی آیا به راستی استفاده از این وسایل نقلیه که خود عامل اصلی آلودگی هوا هستند میتواند گام مثبتی در سوی کاهش آلودگی باشد؟
تصویب 240 میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی ارومیه
محمدرضا علیزاده امامزاده، رئیس شورای اسلامی شهرارومیه در گفتوگوبا سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: تا پایان سال گذشته ١١٠ دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی نوسازی و بهسازی شده و پیشبینی میشود ٨ دستگاه اتوبوس ملکی نوسازی و وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود.
علیزاده در رابطه با اینکه شرکتی از ترکیه به صورت پایلوت یک دستگاه اتوبوس را مورد نوسازی قرار داده است گفت: مراتب رضایت کار آن شرکت حاصل شده و برای نوسازی ١٠ دستگاه از اتوبوسهای ملکی با این شرکت قرارداد بسته میشود.
این مسئول بیان اینکه از بین اتوبوسهای بخش خصوصی نیز تعمیرات، نوسازی و بازسازی بدنه، صندلی و کف بر عهده بخش خصوصی است، افزود: اولویت نوسازی با اتوبوسهای ملکی است و با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاهها تا آغاز سال تحصیلی جدید اولویت نوسازی با اتوبوسهای ملکی است.
وی افزود: این روند تا پایان سال جاری ادامه دارد و همچنین اعتبار نوسازی برای هر دستگاه اتوبوس ملکی حدوداً بین ٣٠٠ تا ٣۵٠ هزار تومان سرشکن می گردد.
علیزاده در رابطه با فعالیت اتوبوسها خاطرنشان کرد: در حال حاضر ٢٩٣ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ۴٩ دستگاه اتوبوس بخش ملکی در سطح شهر فعالیت میکنند.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان با اشاره به اینکه در ردیف بودجه سازمان حمل و نقل بار و مسافر در سال ٩٨ برای طرح کمک به اتوبوسرانی رقمی بالغ بر ٢۴٠ میلیارد ریال مصوب شده است، گفت: کارشناسان محیط زیست سطح آلایندگی اتوبوس ها را بررسی و گزارشهای لازم را در زمینه معاینه فنی و مضرات احتمالی زیست محیطی آنها ارائه میکنند.
20هزار کارت اتوبوس در ارومیه توزیع میشود
مهدی مژدهیفر، رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه در گفتوگو با سرویس اجتماعی باریشنیوز اظهار کرد: 293 اتوبوس در بخش خصوصی و 49 اتوبوس در بخش ملکی هم اکنون در ارومیه فعالیت میکنند.
وی با بیان اینکه به جزء اتوبوسهایی که در زیر مجموعه سازمان هستند، نظارت بر بخش خصوصی نیز به عهده سازمان اتوبوسرانی است، گفت: با توجه به بخشنامه هیئت وزیران میانگین استاندارد عمر اتوبوسها 10 سال تعریف شده است.
مژدهیفر با بیان اینکه قبل سال 98 میانگین استاندارد عمر اتوبوسها 12 سال بود، افزود: براساس بخشنامه هیئت مدیره و شورای سازمان اتوبوسهایی که در بخش خصوصی مدلهای پایینی داشتند با اتوبوسهای نو جایگزین شده و 20 دستگاه از اتوبوسها تبدیل و نوسازی شدند.
وی با اشاره به بهسازی و نوسازیهایی که از طریق واحد تعمیرگاهی سازمان اتوبوسرانی انجام شده خاطرنشان کرد: در 4 ماهه اول امسال 30 دستگاه اتوبوس بخش دولتی بازسازی و نوسازی شده است.
مژدهیفر گفت: از طریق سازمانهای شهرداری ارومیه قرار دادی بسته شده که اتوبوسهای دولتی که در سطح شهر فعالیت میکنند از صفر تا صد نوسازی شوند.
رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه با اشاره به اینکه: در 6 ماهه دوم سال امسال همچنین 10 دستگاه از اتوبوسهای دولتی نیز بازسازی میشوند، به توزیع کارت های الکترونیک اتوبوس اشاره کرد و افزود: در 27 تیرماه جاری تعداد 10 هزار کارت دیگر آماده شده که بهزودی برای توزیع به باجههای فروش تحویل میشود.
80 درصد ناوگان عمومی ارومیه فرسوده هستند
سعید موسوی، معاونت نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی در گفتوگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: اتوبوسهای فرسوده به دلیل تولید آلایندگیهای بالا آلودگیهای فراوانی دارند و به محیط زیست آسیب میرسانند.
وی با بیان اینکه هم اکنون در سطح شهر بالا 80 درصد اتوبوسها فرسوده هستند گفت: اتوبوسهای فرسوده معمولا آلاینده های بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقیه در محیط پخش میکنند.
این مقام مسئول ادامه داد: در بیشتر مواقع برای کاهش آلاینده های محیط توصیه میشود شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما گاهی شاهد آسیبرسانی چند برابر اتوبوسها به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی به محیط زیست هستیم.
موسوی در رابطه با اصلیترین گازهای موجود در آلاینده ها خاطر نشان کرد: ذرات معلق و هیدروکربن از اصلی ترین گازهای موجود در آلایندهها هستند.
وی افزود: رانندگان باید در کنار بهسازی اتوبوسها فیلترهای مناسبی برای کاهش آلایندهها استفاده کنند.
معاونت نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: آلاینده ها در بروز بیماری های مانند قلبی عروقی و ریوی تاثیر به سزایی دارند.
امید است در شهرستان ارومیه نیز همچون سایر کلان شهرها مسئله نوسازی و بهسازی اتوبوس های فرسوده جدی گرفته شود، تا شاهد وقوع بحران یا پدیده غیر طبیعی خاص و به تبع آن اقدامات عجولانه و غیرکارشناسی نباشیم چرا که نوشدارو پس از مرگ سهراب فایدهای ندارد!
نظر دهید