21:00|جمعه, اردیبهشت 21 ,1403
تاریخ انتشار: 29 تیر 1398 - 09:14
کد خبر: 12454

بیش از 7 درصد ارومیه در بافت فرسوده قرار دارد

بیش از 7 درصد مساحت کلی شهر ارومیه را در حال حاضر بافت فرسوده تشکیل می‌دهد.
بیش از  7 درصد ارومیه در بافت فرسوده قرار دارد

محمد‌رضا علیزاده امامزاده، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهارکرد: مساحت در حال حاضر حدود 11هزار و 218 هکتار است که هم اکنون در مرحله شناسایی طرح جامع ارومیه (طرح ساختاری و راهبردی)هستیم.

وی در رابطه با تشخیص مشاور این طرح در سال 1384 گفت: مشاور طرح، مساحتی بالغ بر یک‌‌هزار و 341 هکتار از بافت‌های شهری را فرسوده تشخیص داده و از این گستره پهنه‌ای به مساحت 417 هکتار در سال 1385 به تصویب کمیسیون ماده 5 استان رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه بافت فرسوده مصوب به عبارتی 3/7 درصد از مساحت شهر ارومیه را تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: بافت تاریخی ارومیه پهنه‌ای به مساحت 277/7 هکتار شناسایی شده که تقریباً منطبق بر بافت‌های ناکارآمد و فرسوده مصوب است.

وی با بیان اینکه نباید بافت تاریخی را ناکارآمد و فرسوده تلقی کرد ادامه داد: بافت تاریخی حائز مستحدثات، ابنیه و فضاهای دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است و اولویت مدیریت شهری، حفظ و حراست از این بافت ارزشمند است.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: در بند 2 مصوبه سال 1396 شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران پیرامون اصلاح مصوبه ۱۳۹۴/۷/۲۷ ـ ابلاغ محدوده تاریخی ۱۶۸ شهرکشور و تعیین رویکرد های کلی حفاظت و احیای محدوده های تاریخی ـ فرهنگی در تهیه سند واحد بافت های تاریخی ـ فرهنگی آمده است «لازم است محدوده های مذکور به هنگام تهیه طرح تفصیلی بافت تاریخی ـ فرهنگی، مورد بررسی‌های تکمیلی قرار گرفته، تدقیق شده و به تأیید نهایی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد».

علیزاده امامزاده با اشاره اقدامات لازم در جهت حفظ بافت تاریخی شهر اظهار کرد: برای بافت تاریخی شهر ارومیه مطابق مصوبه سال 1396 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می بایست طرح تفصیلی موضعی (سطح سوم از طرح های توسعه شهری) تهیه گردد و شناخت این محدوده با بررسی‌های تکمیلی و دقیق همراه باشد و این امر بدون شک با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان، شهرداری ارومیه و ستاد بازآفرینی شهری استان انجام می گیرد.

وی ادامه داد: اعتبار تهیه طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی تا زمانی که به آغاز عملیات آن مبادرت نگردد مشخص نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان افزود: برای برخی طرح‌های خاص همچون جداره سازی خیابان امام با محوریت احیای هویت تاریخی این خیابان، شورای اسلامی شهر ارومیه رقمی بالغ بر 50 میلیارد ریال تخصیص داده است که پیشبرد این طرح با همکاری اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان صورت می پذیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید