03:02|یکشنبه, اردیبهشت 30 ,1403
تاریخ انتشار: 25 تیر 1398 - 10:26
کد خبر: 12425
یادداشت:

مردم قبل از مسئولین دست به کار شدند

دریاچه تازه جان گرفته ارومیه برای مردم این شهر نمادی از جریان داشتن دوباره زندگی است از این روز مردم در پویشی عمومی کمر همت بستند و قبل از مسئولین دست به کار شدند تا ساحل نگین آذربایجان را از وجود زباله‌ها پاک کنند.
مردم قبل از مسئولین دست به کار شدند

سرویس اجتماعی باریش نیوز، دریاچه ارومیه از مهم‌ترین ذخیرگاه‌های طبیعی آذربایجان غربی است که می‌تواند تحول خوبی در صنعت گردشگری استان ایجاد کند البته به شرط آنکه این فرصت مانند سالهای قبل از خشک شدن نسوزد و مسئولان اهتمام جدی در ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی در حاشیه آن داشته باشد.

سطح تراز دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده و تداوم این روند هر ساله نگرانی‌های عمومی از تبعات و پیامدهای منفی خشک شدن این دریاچه را برای ساکنان حاشیه آن افزایش می‌داد اما امسال به لطف بارش‌های الهی و سرازیر شدن آب حوزه‌های منتهی به آن، افزایش سطح تراز داشته و دوباره میزبان و گردشگران علاقه‌مند به دومین دریاچه شور جهان شده است.

انباشت زباله در ساحل و بستر دریاچه ارومیه یکی از جدی‌ترین معضلاتی است که میزبانی دوباره از مسافران و گردشگرانی که سال‌ها پس از خشکسالی دریاچه ارومیه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده‌اند، آزار می‌دهد.

گرچه مسافران و گردشگران خود سهم مهمی در تولید زباله‌های انباشته شده در محیط دریاچه ارومیه را دارند و این موضوع نباید مورد غفلت قرار گیرد اما وجود زیرساخت‌ها در حاشیه دریاچه می‌تواند تا حدزیادی از بروز این معضل بکاهد چرا که مردم این استان به برکات و تاثیر بارز زنده و پرآب بودن دریاچه ارومیه به خوبی واقف هستند و بدون شک اگر زمینه‌های لازم فراهم باشد دوشادوش مسئولان برای حفاظت از مهم‌ترین ذخیرگاه طبیعی و آبی استان خود تلاش می‌کنند.

البته مسئولان استانی در خصوص کمبود زیرساخت‌های بهداشتی و رفاهی در ساحل این دریاچه اعلام کردند که هرگونه ساخت و ساز در داخل پارک ملی ممنوعیت قانونی دارد و شرکت‌هایی که مجوز برای احداث زیرساخت‌هایی همچون حمام و سرویس بهداشتی دارند، در صورتی می‌توانند مجوز دریافت کنند که از سازه‌های غیرثابت استفاده کنند.  

گواه این مدعی پویش مردمی است که به صورت خودجوش در بین مسافران و گردشگران دریاچه ارومیه به راه افتاده است تا با جمع‌آوری زباله از ساحل نگین فیروزه ای آذربایجان، گردشگری و حضور در بستر دریاچه ارومیه را برای مهمانان آن لذت‌بخش کنند و جلوه‌ای عینی برای معرفی فرهنگ مترقی مردم ارومیه در حراست از منابع طبیعی باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید