23:23|دوشنبه, اردیبهشت 31 ,1403
تاریخ انتشار: 13 تیر 1398 - 11:04
کد خبر: 12336
باریش گزارش می‌دهد:

سایه حاشیه‌نشینی بر فضای شهری سنگینی می‌کند

حاشیه‌نشینی معضل جدیدی است که سایه سنگین آن چند سالی است بر فضاهای شهری سنگینی می‌کند و به یکی از دغدغه‌های جدی میدان شهری تبدیل شده است.
سایه حاشیه‌نشینی بر فضای شهری سنگینی می‌کند

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، از دست رفتن فرصت‌های شغلی در روستاها و شهرها کوچک، کمبود امکانات در مناطق دور از مرکز شهر و افزایش تراکم جمعیت شهری از جمله عواملی است که به کارشناسان روند حاشیه‌نشینی را در کلانشهرها افزایش داده است.

کلانشهر ارومیه نیز از جمله شهرهایی است که حاشیه‌نشینی در سال‌های اخیر به یک معضل جدی برای مدیران شهری آن تبدیل شده و تا جایی که به اذعان مسئولان استانی بیش از 30 درصد جمعیت این شهر را به خود درگیر کرده است.

با توجه به اینکه بیشتر افرادی که از شهرهای کوچک و روستاهای اطراف شهر برای یافتن موقعیت‌های بهتر، اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی به شهرها مهاجرت می‌کنند، از توان مالی کافی برخوردار نیستند، همین امر حل معضل حاشیه‌نشینی در کلانشهر ارومیه را با چالش‌های جدی روبرو می‌کند.

340 هزار نفر  در ارومیه حاشیه‌نشین هستند

سیدهادی طباطبایی، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی گفت: ۳۴۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در ارومیه شناسایی شده که ۳۷ درصد جمعیت این شهرستان است.

وی با بیان اینکه این مساله آسیب‌ها و مسائل بسیاری را در خود دارد، افزود: برای بررسی علل و عوامل افزایش حاشیه‌نشینی در شهر ارومیه کمیته مهاجرت معکوس در استان و شهرستان تشکیل شده است.

سیدهادی طباطبایی معتقد است که باید از ظرفیت سمن‌ها و موسسات مردم نهاد در راستای حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی شهری بهره برد.

حاشیه‌نشینی محصول توزیع ناعادلانه زیرساخت‌ها است

محمدرضا علیزاده، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه حاشیه‌نشینی را محصول توزیع ناعادلانه زیرساخت‌ها دانست و اظهار کرد: حاشیه‌نشینی سبب افزایش مشکلات درون شهری در ارومیه شده چراکه این شهر به هیچ وجه ظرفیت پذیرش حجم بالایی از مهاجر و افراد بیکار را ندارد.

وی افزود: پس از طرح جامع سال ٨٥ روند مهاجرت برای یافتن شغل افزایش یافت و کسانی که در شهرهای دیگر بیکار بودند به یکباره برای پیدا کردن کار به ارومیه مهاجرت کردند و این افزایش مهاجرت سبب شد تا مشکلات اقتصادی افزایش یافته و حاشیه‌نشینی گسترش یابد.

رئیس شورای شهر ارومیه با بیان اینکه حاشیه‌نشینان یکی از نگرانی‌های مهم تبعات اجتماعی و اقتصادی هستند، معتقد است، افزایش مهاجرت پیامدهای نامطلوب زیادی به دنبال داشته که هنوز بسیار از آنها لاینحل باقی مانده است.

تلاش برای الحاق مناطق حاشیه‌نشین برای ارائه خدمات بهتر

حسین پناهی، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌و‌گو خبرنگار باریش نیوز در خصوص معضل حاشیه‌نشینی معتقد است که حاشیه نشینی را به سه بخش حاضر در محدوده داخلی شهر، محدوده خارج شهر و محدوده‌های در آستانه الصاق به شهر تقسیم کرد.

وی ادامه داد: تا اواسط سال گذشته هیچ‌ مشکلی در راستای خدمات‌رسانی به مردم این مناطق وجود نداشت و از نظر سرویس‌دهی و خدمات طبق مصوبه شورایی که داشتیم بخشی از مشکلات این مناطق رفع شد، اما به دلیل برخورد بازرسی کل با این موضوع که برای مناطق دارای قولنامه و حاشیه نشین ارائه هرگونه امکانات برای شرکت‌های خدمات‌رسان و مجموعه عوامل شهرداری ممنوع بوده از این رو ارائه خدمات شهری به ساکنین این مناطق از سال گذشته با محدودیت همراه شد.

این عضو شورای شهر ارومیه تصریح کرد: این مصوبه روند ارائه خدمات شهری از جمله زیباسازی محدوده سکونت، آسفالت و سایر خدمات شهری را با چالش روبرو کرد که البته این مشکل می‌تواند با دریافت مصوبات جدید برای الحاق مناطق به محدوده شهری برطرف شود و در تلاش هستیم از طریق الحاق روند خدمات‌رسانی به مناطق حاشیه‌نشین ارومیه را با شتاب بیشتری دنبال کنیم.

نابرابرهای اجتماعی به مشکلات حاشیه‌نشینی دامن می‌زند

600 براساس گزارش‌های ارائه شده در حال حاضر 600 هزار نفر از مردم شهرهای آذربایجان‌غربی در مناطق حاشیه‌نشین ساکن هستند که در 72 محله زندگی می‌کنند، از این تعداد 340 هزار نفر سهم شهر ارومیه است که بیشتر در مناطق اسلام آباد، کشتارگاه، حاجی پیرلو، وکیل‌آباد، علی‌آباد، حسین‌آباد، شهرک پردیس و شهرک گلمان سکونت دارند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید