15:38|سه شنبه, اردیبهشت 11 ,1403
تاریخ انتشار: 11 تیر 1398 - 10:36
کد خبر: 12314
باریش گزارش می‌دهد:

باید و نباید انتخاب همسر با یک کلیک

رشد روز افزون شبکه‌های مجازی بسیاری از جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و در این بین روابط فردی نیز دچار تغییر شده تا جایی که انتخاب همسر هم در مواردی تنها با یک کلیک انجام می‌شود.
باید و نباید انتخاب همسر با یک کلیک

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، ازدواج و انتخاب شریک زندگی از مهم‌ترین تصمیماتی است که فرد در طول زندگی می‌گیرد، موفقیت و یا عدم موفقیت در زندگی خانوادگی به معیارها و ملاک‌هایی بستگی دارد که فرد در هنگام انتخاب شریک زندگی باید به آنها توجه داشته باشد.

امروزه بسیاری از روابط اجتماعی و فردی در سایه استفاده از ابزارهای تکنولوژی دچار تغییرات و دگرگونی‌های جدی شده که اگر در مواردی زندگی را برای افراد آسان‌تر کرده در مواردی هم مشکلات جدید پیش روی شهروند امروزی گذاشته است.

یکی از جنبه‌های زندگی که به دلیل ورود شبکه‌های اجتماعی کم و بیش دچار تغییر شده، آشنایی‌های اجتماعی با هدف تشکیل خانواده است که در مواردی باعث بروز مشکلات جدی برای کاربران می‌شود.

ازدواج و تشکیل خانواده مرحله مهمی از حیات اجتماعی فرد است که اگر بدون آگاهی و مهارت‌های لازم انجام شود می‌تواند سرمایه انسان که در واقع عمر فرد است در دراز مدت به تباهی بکشاند.

باریش نیوز در گزارش پیش رو به بررسی نظرات کارشناسان اجتماعی، امور دینی و روانشناسی در رابطه با خطرات و آسیب‌های دوستی‌های مجازی با هدف ازدواج پرداخته است.

دوستی‌های اینترنتی بیشتر بر پایه اطلاعات غیر واقعی شکل می‌گیرد

رسول بابازاده، کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز، در مورد پیامدهای منفی دوستی‌های فضای مجازی اظهار کرد: یکی از مواردی که در جامعه کنونی در شبکه‌های اینترنتی رایج و مطرح است دوستی‌های مجازی و ازدواج‌های اینترنتی است.

وی با بیان اینکه دوستی‌های مجازی به دوستی‌های اطلاق می‌شود که از طریق ارتباط افراد در فضاهای مجازی و اینترنتی به وجود می‌آید اضافه کرد: شکل‌گیری دوستی‌های اینترنتی بیشتر به صورت ناشناخته و به دور از آگاهی‌های شخصی و خصوصیات اخلاقی و رفتاری اتفاق می‌افتد و بیشتر از طریق تبادل و رد و بدل اطلاعات به خصوصیات و ویژگی‌های همدیگر پی برده و از این طریق همدیگر را به عنوان یک دوست و هم‌نشین انتخاب می‌کنند.

بابازاده گفت: برخی افراد از طریق ارتباطات مجازی و اینترنت می‌خواهند شریک زندگی خود را انتخاب کنند اما انتخاب از روی عدم آگاهی و بدون اعتماد  آسیب‌های جبران ناپذیری در فرد به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: دوستی‌های اینترنتی که در انتها به ازدواج ختم می‌شود شاید در موارد کمی به موفقیت منجر شود ولی اگر این آشنایی ها دور از صداقت طرفین باشد در زندگی خانوادگی واقعی زوجین را با مشکلات روبرو می کند.

 بابازاده گفت: ازدواج یک مقوله آگاهانه، سرنوشت ساز و حساس در زندگی فرد به شمار می‌رود و چه بسا اگر فردی برای ازدواج و انتخاب شریک زندگی خود آگاهانه و با شناخت قبلی اقدام نکند پایه و اساس زندگی خود را مخدوش می‌کند.

نبود مهارت در روابط اجتماعی، فرد را به دوستی‌های مجازی سوق می‌دهد

تورج محمدزاده، مشاور امورخانواده در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس اجتماعی باریش نیوز در رابطه با آشنایی‌های قبل از ازدواج در فضای مجازی اظهار کرد: برقراری ارتباط در فضای مجازی با هدف دوستی، نیازمند آموزش آگاهی‌بخشی به افراد از طریق خانواده‌ها است.

وی با بیان اینکه اگر افراد بتوانند در بستر خانواده به یکدیگر احترام بگذارند و درک مناسبی از نیازهای طرف مقابل داشته باشند، می‌توان شاهد رشد خانوده‌ای سالم بود، ادامه داد: بیشتر افرادی که دنبال زندگی‌های رمانتیک و عاشقانه در فضای مجازی هستند تا حدودی زندگی واقعی خود را هم از دست می‌دهند.

این روانشناس علت اصلی جستجوی محبت‌های غیر واقعی در فضاهای مجازی را نبود مهارت برای زندگی و ایجاد روابط اجتماعی سالم دانست و افزود: افرادی که به دنبال مهر و علاقه در فضاهای مجازی و اینترنتی هستند به خوبی از سمت خانواده مورد حمایت‌های عاطفی و روانی قرار نگرفته‌اند.

وی در مورد آسیب‌های ازدواج‌های اینترنتی گفت: نوع و شدن آسیب این نوع آشنایی بستگی به نحوه رفتار افراد دارد که چگونه و چه شکلی از دنیای مجازی استفاده کنند، اما فرد باید جسارت آن را داشته باشد که مسئولیت انتخاب خود را به هر صورتی که انجام گرفته باشد، بر عهده بگیرد.

محمدزاده با اشاره به اینکه با رعایت قوانین و چارچوب‌های اخلاقی و عرفی آشنایی در فضای مجازی می‌تواند مفید باشد، افزود: مهم‌ترین اصلی که در فضای مجازی و آشنایی‌های اینترنتی مورد توجه قرار گیرد، اصل صداقت و درستی در بیان واقعیت است در غیر این صورت هر بستری برای آشنایی می تواند به ضرر فرد تمام شود.

این مشاور امور خانواده در پایان با بیان اینکه خانواده عنصر پررنگ در سبک آشنایی و ازدواج‌های سنتی است، هویت بسیاری از افراد در فضاهای مجازی با واقعیت فرد فاصله بسیار دارد و از این نظر ارتباطات اجتماعی در چنین محیطی با هدف ازدواج و تشکیل خانواده ریسک بیشتری می‌تواند داشته باشد.

مراکز آموزشی موظف به ارائه مهارت‌های استفاده از فضاهای مجازی شوند

حجت الاسلام سیامک جعفر زاده، کارشناس امور دینی در گفت‌‌وگو با باریش نیوز، در رابطه با آسیب آشنایی‌های فضای مجازی‌ و اینترنتی اظهار کرد: فضای مجازی جز مسائلی است که افراد بدون هیچ‌گونه محدودیت و مانعی از دنیای وسیعی از اطلاعات بهره‌مند می‌شوند اما آشنایی‌های فضای مجازی اگر بر مبنای شناخت صحیح و صداقت در بیان حقیقت نباشد آشیب‌های جبران ناپذیری می‌تواند برای فرد، خانواده و اجتماع داشته باشد.

وی افزود: دوستی‌های فضای مجازی در صورت عدم شناخت افراد و نظارت خانواده‌ها از یکدیگر یک آفت و آسیب جدی برای به شمار می‌آید و به همین دلیل است که فضای مجازی اکنون قابل کنترل نیست و خانواده‌ها باید با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی‌های دقیق که از احتمال وقوع چنین آسیب‌ها و خطرات  به وجود آمده برای فرزندان خود جلوگیری کنند.

این کارشناس دینی با بیان اینکه ازدواج‌هایی که به صورت اینترنتی انجام می‌شود مسلما با وعده‌های غیر واقعی افراد همراه می‌شوند و دوام و ثبات زندگی این افراد بسیار پایین است افزود: ازدواج جوانان باید تحت نظارت خانواده‌ها باشد چرا که در غیر این صورت می‌تواند به مشکلات منجر می‌شود.

جعفر زاده بیان کرد: دوستی‌های که در فضای مجازی به ازدواج ختم می‌شوند اکثرا با بی اعتمادی و طلاق عاطفی افراد در بین خانواده‌ها همراه است و این یکی از مشکلات بسار جدی و آسیب‌های ازدواج اینترنتی به شمار می‌آید.

این کارشناس فرهنگی و امور دینی در پایان  با بیان اینکه امروزه استفاده از فضای مجازی در جامعه ما به شدت  توسعه یافته و اکثر افراد درگیر فضای مجازی هستند و  بنابراین خانواده ها در آشنایی‌های قبل از ازدواج باید نظارت صحیح و  کنترل دقیق بر رفتار فرزندان و همچنین آشنایی خانواده‌ها با یکدیگر همراه باشد خاطر نشان کرد: ارائه آموزش‌های عمومی از طریق مدارس و دانشگاه‌ها و صدا و سیما می تواند نقش بسیار زیادی در ثبات و آگاهی بخشی به  خانواده‌ها در رابطه با ابزار ارتباطات اجتماعی داشته باشد.

بنیان خانواده تیررس آشنایی‌های اینترتی قبل از ازدواج

براساس این گزارش اگر چه در گذشته‌ای نه چندان دور دختر و پسر در محیطی مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات، امر شناسایی افراد و برقراری لینک تعاملی جهت شناخت زوجین از یکدیگر، تنها بر مبنای رفتارهای سنتی و بومی خانواده‌ها یا آشنایی‌های دیگر صورت می‌گرفت اما با استقرار شبکه‌های اطلاع رسانی مجازی به تدریج زمینه برای شکل‌گیری ازدواج هایی بر مبنای وب، فراهم شد.

تغییراتی که در سایه استفاده از ابزارهای جهانی اطلاع‌رسانی در قالب دهکده جهانی روی داده اگر چه در بسیاری موارد توانسته برای بشر امروز سودمند باشد اما ورود آن به لایه های خصوصی زندگی های فردی تبعاتی داشته که باید با ارائه آگاهی‌های عمومی و افزایش مهارت‌های مجازی درصد آن را تاحد امکان کاهش داد چرا که به نظر می رسد بنیان خانواده به عنوان مهم‌ترین عصنر حیات اجتماعی بشر در تیررس تبعات منفی آشناهایی اینترنتی قرار دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید