04:57|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 12 خرداد 1398 - 07:08
کد خبر: 12085
یادداشت روز:

خاطره‌نویسی داغی که تن آثار تاریخی را می‌رنجاند

برخی افراد هستند که به دلیل عدم شناخت کافی از ارزش آثار تاریخی و میراث فرهنگی وقتی در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند با نوشتن یادگاری و خاطره‌های شخصی بر تن بناها و آثار تاریخی و فرهنگی چهره آن‌ها را مخدوش می‌کنند.
خاطره‌نویسی داغی که تن آثار تاریخی را می‌رنجاند

سرویس فرهنگی باریش نیوز، بناها و میراث تاریخی جزو هویت قدیمی و آثار ارزشمند هر شهری است و متعلق به تمامی اهالی آن دیار است و برای مسافران و گردشگران دیگر شهرها جذابیت داشته و مورد استقبال آنان قرار می‌گیرد. در این میان محافظت از آثار تاریخی و باستانی و تداوم بقاء و ماندگاری آن‌ها برای نسل‌های آینده امر بسیار مهمی به شمار می‌رود. علاقمندان به میراث تاریخی و گردشگری در همه جای دنیا برای حفظ و ماندگاری آثار تاریخی ارزش و احترام قائل هستند و از تماشای آن لذت می‌برنند اما برخی افراد هستند که به دلیل عدم شناخت کافی از ارزش آثار تاریخی و میراث فرهنگی وقتی در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کنند با نوشتن یادگاری بر تن این بناها چهره آن‌ها را مخدوش می‌کنند.
این افراد نسبت به هویت ملی و تاریخی كشور خود كم توجه هستند و با عدم آگاهی اقدام به خراشیدن و نوشتن مطالب بر روی بناهای تاریخی اقدام می‌کنند.
وقتی گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی با این صحنه مواجه می‌شوند نگرش و افکارشان در خصوص فرهنگ مردم آن شهر تغییر می‌کند و با خاطره‌ای ناخوشایند آن مکان را ترک می‌کنند.
تخریب اموال عمومی و یا نوشتن یادگاری بر پیكر آثار تاریخی مسأله بسیار مهمی است كه باید از سوی مدیران فرهنگی و رسانه‌ها به صورت هدفمند دنبال شود.
لزوم و توجه به آموزش محافظت از بناهای تاریخی در مدارس و بیان اهمیت آن در محیط دانشگاه نیز می‌توانند تا حد زیادی در فرهنگ‌سازی این موضوع تأثیر گذار باشد. بنابراین آگاهی بخشی در این زمینه باید گسترش پیدا کند و مردم با فرهنگ سازی صحیح  به اهمیت حفظ آثار تاریخی پی برده و در محافظت از این میراث تاریخی کوشا باشند.     
طبق قوانین جاری در کشور نوشتن یادگاری و حکاکی بر تن آثار تاریخی و میراث فرهنگی جرم محسوب می‌شود و مطابق ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)، با مجرمان برخورد قانونی می‌شود.
اما تاکنون هیچ خبری از اعمال این مجازات درباره هیچ مجرمی گزارش نشده است؛ بماند، اما آیا برخورد با این متخلفان می‌تواند سبب جلوگیری از این رسم ناپسند شود؟

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید