19:53|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 04 اسفند 1397 - 12:04
کد خبر: 11473
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با باریش:

ثبت ملی موسیقی عاشقلار در ایران به نام ارومیه

موسیقی عاشقلار در ارومیه یک مکتب و سبک خاصی را دارد و به جهت اینکه اصالت و ارزش خود را حفظ کرده، این نوع موسیقی در ایران به نام ارومیه ثبت ملی شده است. 
ثبت ملی موسیقی عاشقلار در ایران به نام ارومیه

داریوش علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، اظهار کرد: واحد موسیقی حوزه هنری آذربایجان غربی از سال 1383 کار و فعالیت خود را آغاز کرده است و از این رو موسیقی عاشیق جزو وظایف اصلی واحد موسیقی حوزه هنری قرار گرفته است.
وی افزود: دلیل اصلی اهمیت به موسیقی عاشقلار در حوزه هنری این است که نسل جوان را با این سبک از موسیقی آشنا کنیم و سطح کیفی موسیقی عاشقلار را ارتقاء بخشیم.
وی گفت: در قدم نخست فعالیت‌های خود را در این راستا آغاز کرده‌ایم که اولین کار شناسایی تعداد عاشیق‌‌ها در استان بود تا با  تعداد و نحوه فعالیت و شرایط آنان آگاه باشیم. در این راستا برای نخستین بار در تاریخ آذربایجان غربی کانون عاشقلار را در سال 1389 تأسیس کرده‌ایم. 
علیزاده ادامه داد: با آغاز فعالیت کانون عاشقلار در حوزه هنری، 100 نفر عاشیق را در سطح استان شناسایی و برای آنان پرونده شناسه تشکیل داده‌ایم.
وی افزود: بعد از شناسایی عاشقلار و با همکاری آنان، از سال 1389 نزدیک به 300 کنسرت موسیقی عاشیق در ارومیه برگزار شده است و در حال حاضر نیز هر هفته روزهای دوشنبه این کنسرت در سالن حوزه هنری برگزار می‌شود.
علیزاده تصریح کرد: با ایجاد کنسرت موسیقی عاشقلار فضای مناسبی برای خانواده‌ها ایجاد شده تا در کنار یکدیگر بتوانند با سبک موسیقی عاشقلار آشنا شوند. همچنین این کنسرت باعث شده تا عاشیقلار از حرفه و فن همدیگر استفاده کرده و هنر موسیقایی خود را تقویت کنند. 
علیزاده در ادامه افزود: برای نخستین بار در طول تاریخ آذربایجان غربی تعدادی نرم افزار به عنوان آلبوم صوتی از عاشیق‌های نامی استان تهیه و توزیع شده که از استقبال خوبی نیز برخوردار شده است.
وی گفت: اولین آلبوم با عنوان "اورمودان گلن سسلر" ، آلبوم دیگر با عنوان " اوزانلار گونشی" که از آثار استاد درویش وهاب زاده منتشر شده است همچنین در حال حاضر مستندی از آثار استاد محمدحسین دهقان در دست تهیه است.
وی اضافه کرد: در سال‌های پیش جشنواره استانی موسیقی عاشقلار در دو دوره برگزار شده و سومین دوره نیز در اسفند ماه سال جاری در ارومیه برگزار می‌شود.

علیزاده با اشاره به اینکه در استان‌های مختلف موسیقی عاشقلار با سبک‌های گوناگون وجود دارد افزود: موسیقی عاشقلار در ارومیه یک مکتب و سبک خاصی را دارد و به جهت اینکه اصالت و ارزش خود را حفظ کرده، این نوع موسیقی در ایران به نام ارومیه ثبت ملی شده است. 
وی گفت: ثبت این مقام برای شهر ارومیه و تاریخچه آن بسیار ارزشمند است اما متاسفانه سازمان‌های متولی همکاری لازم را در این زمینه با حوزه هنری ندارند.
وی تشریح کرد: شهرستان ارومیه به دلیل دارا بودن پتانسیل‌های ارزشمند می‌تواند هر ساله با حضور صاحب نظران موسیقی در حوزه بین‌الملل یک همایش تخصصی در این زمینه برگزار کند اما با توجه به اینکه سازمان‌های مربوطه همکاری لازم را ندارند این امر محقق نمی‌شود.
علیزاده گفت: در حال حاضر کتابی در خصوص فلسفه موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه زندگینامه عاشیقلار از گذشته تا به امروز،  در حال آماده سازی است که امیدواریم در موقعیت مناسب این کتاب به عنوان نمادی از شهرستان ارومیه منتشر شود و مورد استقبال عموم قرار گیرد.
وی در ادامه به استقبال مردم از سبک موسیقی عاشقلار اشاره و افزود: مردم تا زمانی که یک هنر را مشاهده نکرده و درک نکنند از آن استقبال هم نخواهند کرد. اگر کار خوب و قابل توجهی ارائه شود مردم نیز به آن سمت ترغیب شده و از آن استقبال خواهند کرد.
مسئول واحد موسیقی حوزه هنری در پایان بیان کرد: همان‌طور که گفته شد در کانون عاشیق‌ها هدف این است که نسل جدید با این سبک از موسیقی آشنا شده‌اند و از نزدیک مشاهده کرده و علاقمند شدند وارد این حرفه شوند و کارهای خوبی را ارائه دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید