12:58|جمعه, اردیبهشت 28 ,1403
تاریخ انتشار: 25 بهمن 1397 - 13:50
کد خبر: 11383

رنجی ماندگار بر چهره جاده‌های آذربایجان‌غربی

حال و روز جاده‌های آذربایجان غربی سالهاست که پروسه محرومیت و فقر را در این استان مرزی مضاعف کرده است و رنجی که به ظاهر خیال پایان یافتن ندارد چون عزم و همتی نیست تا با مطالبه‌گری ملی در کسب اعتبارات این درد را مرهم ماندگار شود.
رنجی ماندگار بر چهره جاده‌های آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش، جاده از مهم‌ترین پیش شرط های اصلی برای توسعه همه جانبه منطقه و استان به شمار می رود و آذربایجان غربی که به سبب هم مرز بودن با کشورهای مختلف از پتانسیلهای بالای اقتصادی و تجاری برخوردار است سالهاست که رنج و درد جادههای ناایمن را به دوش می‌کشد.
مردم آذربایجان غربی سال‌های بسیاری است که طعم فقر و محرومیت را در جنبه‌های مختلف زندگی خود حس کرده‌اند، جاده‌های استان هم در محورهای مواصلاتی شمال و هم در جنوب استان هنوز که هنوز است در سایه بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی مسئولان مرتبط شاهد  محرومیت هستند و به نظر می‌رسد این فقر توسعه ای خیال به پایان رسیدن ندارد.
افزایش آمار تصادفات جاده‌ای در سال‌جاری 
به گفته باقر بهرامی، رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان غربی به باریش میزان مصدومین تصادفات جاده‌ای استان تا دی ماه جاری 32 درصد افزایش داشته است، این گفته گواهی بر این است که محورهای مواصلاتی استان استان از استانداردهای لازم برخوردار نیست و برای برون رفت از محرومیتی که سالهاست به سبب بسیاری از بی تدبیری‌ها و کم مهری‌ها بر آذربایجان غربی سایه افکنده ارتقای شاخص‌های حمل و نقل جاده‌ای نیاز جدی و غیر قابل انکار است.
بهرامی، تعداد ماموریت‌های انجام شده برای تصادفات جاده‌ای از ابتدای سال تا دی ماه جاری را 6 هزار و 8 مورد عنوان کرده و گفته است: این ماموریت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است، گرچه استاندارد نبودن وسایل نقلیه و همچنین عدم رعایت قوانین رانندگی از سوی رانندگان سهم خاصی از بروز سوانح جاده ای را دارند اما این امر سبب نمی شود که سهم جاده‌های ناایمن استان در این آمار نادیده انگاشته شود.


مطالبات شهرستانها در حوزه حمل و نقل جاده‌ای جدی گرفته شود
سید محمد هاشمی، امام جمعه ماکو در خصوص نیاز مبرم این شهرستان به توسعه شاخص‌های حمل و نقل جاده ای به باریش گفت: تسریع در روند عملیات اجرایی تعریض جاده ترانزیتی ماکو و همچنین لزوم احداث آزاد راه تبریز به ماکو را از مهم‌ترین مطالبات مردم در این شهر عنوان کرد.
هاشمی با اشاره به موقعیت مرزی ماکو  بر لزوم سرعت بخشیدن به طرح‌های جاده‌ای در این شهرستان تاکید کرد و افزود: مهم‌ترین نیاز شهرستان ماکو با توجه به موقعیت آن در روند رو به رشد توسعه تجارت مرزی، وجود جاده‌های ترانزیتی است.
این مسئول با بیان اینکه جاده‌های فعلی ماکو پاسخگوی نیاز ترافیکی این شهرستان به خصوص در حوزه ترانزیت جاده‌ای نیست، بر لزوم احداث آزاد راه تبریز_ماکو تاکید کرد.
امام جمعه ماکو یادآور شد: حجم بسیاری از تردد کامیون‌های حمل بار و ترانزیت کالا از سوی مرز ماکو و بازرگان انجام می‌شود از این رو مطالبه جدی در این حوزه تسریع در اجداث و تکمیل آزاد راه تبریز به ماکو است تا دسترسی تجار و فعالان اقتصادی به شاهرگ‌های اصلی کشور آسان‌تر و سریعتر شود.


رونق بازارچه‌های مرزی در گروی ارتقای شاخص‌های جاده‌ای است
مصطفی محمودی، امام جمعه پیرانشهر در گفت‌و‌گو با باریش که به ظاهر دل پری از بی تفاوتی و بی میلی مسئولان نسبت به سرعت بخشیدن به بهسازی و اصلاح جاده های این شهرستان، دارد، گفت: جاده فعلی پیرانشهر به نقده پاسخگوی ظرفیت تردد وسایل نقلیه ترانزیتی نیست.
وی وجود بازارچه‌های مرزی در استان را از مهم ترین بازوهای توسعه عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این شهر از جمله مبادی رسمی در مبادلات تجاری خارجی محسوب می‌شود لازم است مسئولان در تسریع اصلاح و به‌سازی جاده‌های مواصلاتی آن اهتمام داشته باشند.
امام جمعه پیرانشهر با اشاره به وعده مسئولان در تعریض و دوبانده کردن جاده پیرانشهر به نقده، تصریح کرد: علیرغم اینکه قراربود وعده مسئولان در این خصوص امسال به تحقق برسد اما تاکنون اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.
محمودی با بیان اینکه وضعیت جاده‌های روستایی پیرانشهر به مراتب بهتر از جاده‌های بین‌شهری است، اضافه کرد: جاده پیرانشهر به نقده به خاطر تردد وسایل نقلیه ترانزیتی همیشه شاهد حوادث ترافیکی دلخراش است.
نگاه مسئولان به شهرستان تکاب، توسعه محور نیست 
حجت‌الاسلام عیسی برادری، امام جمعه تکاب با گلایه مندی از نبود روحیه مطالبه گری مسئولان استانی جاده تکاب به شاهین دژ که اصلی‌ترین مسیر جاده‌ای برای مردم تکاب است به دلیل کم‌عرض بودن و داشتن کیفیت لازم همواره خطرساز و حادثه آفرین است.
وی با بیان اینکه هرهفته شاهد بروز حوادث مرگ بار در این جاده هستیم، و وعده‌های مسئولان در این اصلاح این جاده هنوز به مرحله عمل درنیامده، خاطرنشان کرد: تنها در سال گذشته 6 کیلومتر از آسفالت این جاده روکش شده است.
امام جمعه تکاب یادآور شد: از زمان دولت نهم دو تونل در مسیر جاده تکاب ایجاد شده که کارهای عمرانی آن پیشرفت ندارد و مسکوت مانده است و با وجود اینکه هر هفته شاهد اتفاقات مرگبار در این جاده هستیم هنوز مسئولان عزم جدی برای اصلاح آن ندارد.
برادری با تاکید بر این موضوع که نگاه مسئولان به شهرستان تکاب، توسعه محور نیست به ظرفیت‌ها و پتاسیل‌های بالقوه این شهرستان در مواد معدنی و ذخایر طلا اشاره کرد و گفت: شهرستان تکاب در حال حاضر تأمین کننده 30 درصد طلای کشور بوده و در سال گذشته بیش از 1500 کیلوگرم طلای 24 عیار تولید شده است اما با وجود نقش مهم این شهرستان در اقتصاد استان، تقویت زیرساخت های آن از سوی مسئولان مورد کم‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است.
برادری با انتقاد از مسئولان استانی در تعیین اولویت‌ها و داشتن نگاه یکسان به توسعه شهرستانها، افزود: مسئولان با آگاهی از رنج مردم  برای تردد در جاده‌های ناامین شهرستان تکاب، نگاهش به توسعه این شهرستان تاسف‌آور است.
امام جمعه تکاب معتقد است که مسئولان باید وظیفه‌ای که سالیان سال در مورد توسعه شهرستان تکاب بر روی زمین مانده و انجام نشده است را عملی کنند و نگذارند سیر قهقهرایی این شهرستان ادامه‌دار باشد.


سهم اندک توسعه استان به دلیل نبود جاده‌های مناسب ارتباطی 
بهتر است مسئولان بدانند که آذربایجان غربی به سبب برچسب‌های سیاسی که در سال‌های گذشته به این استان خورده است، به اندازه کافی از شاخص‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عقب مانده است، چه بسیاری از خانواده‌هایی که به علت نبود جاده‌های استاندارد و ایمن اعضای خانواده خود را از دست داده و در سوگ عزیران نشسته اند، سهم خودروهای غیر استاندارد و خطاهای فردی را نیز به آمار جاده‌ای ناامن اضافه کنیم نتیجه همین می‌شود که روزانه باید منتظر شنیدن خبروقوع سانحه دلخراش در محورهای ارتباطی استان باشیم و چه دل‌هایی که با شنیدن این خبرها نمی‌لرزد به واسطه مسافری که در راه دارند.
البته تصادفات تنها گوشه‌ای کوچک از پیامدهای استاندارد نبودن جاده‌های استان است، حرکت لاکپشتی روند توسعه اقتصادی به سبب کند بودن فرایند حمل و نقل در مراوردات تجاری، مسافرپذیر نبودن استان در سایه مناسب نبودن امکانات حمل و نقل جاده‌ای که خود ضربه جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد استان دارد، از پیامدهای گویای است که می‌توان در سایه نبود جاده‌های مناسب در آذربایجان غربی مشاهده کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید