03:47|شنبه, اردیبهشت 15 ,1403
تاریخ انتشار: 06 بهمن 1397 - 10:19
کد خبر: 11218

فقدان نظارت عامل اساسی قیمت‌های سلیقه‌ای

این روزها خیل عظیم پیام‌های مردمی از سوی مخاطبین باریش‌نیوز خبر از عدم ثبات قیمت کالاها در بازار و سلیقه‌محوری فروشندگان در قیمت‌گذاری انواع کالا خبر می‌دهد. همچنین مردم از عدم نظارت مسئولین و دستگاه‌های مربوطه به شدت گلایه‌مند و شاکی هستند.
فقدان نظارت عامل اساسی قیمت‌های سلیقه‌ای

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ این روزها مردم علاوه بر گرانی‌های انواع اقلام و کالا در بازار ازعدم ثبات قیمت‌ها و سلیقه محوری فروشندگان در قیمت‌گذاری‌ها رنج می‌برند و از عدم نظارت مسئولین و سازمانهای مربوطه بر قیمت‌گذاری‌ها به شدت گلایه‌مند هستند. این عدم ثبات قیمت‌ها در تمام اقلام صدق می‌کند. به طوری که دیگر نمی‌توان پولی برای خرید کالا در جیب قرار داده و به بازار رفت زیرا باید همواره نوسانات قیمت و قیمت‌های سلیقه‌ای را پیش‌بینی کرد. دیگر گویا امر قیمت‌گذاری برعهده خود فروشندگان است و آنها هستند که درباره قیمت کالا نظر می‌دهند.این آشفته بازار قیمت خریداران را تحت فشار و بلاتکلیفی کرده است و سبب نارضایتی مردم از عدم کنترل و نظارت مسئولین از بازار شده و نوعی هرج و مرج را دربازار ایجاد کرده است.

رضا احمدی پیرمرد مسنی است که باصدای آرام و گرفته خود از بی ثباتی بازار گلایه مند است و گفت: دیروز با فروختن چند جوراب توانستم مبلغ ناچیزی کاسب شوم، شب برای اینکه دست خالی به خانه برنگردم برای خرید ماکارونی و سویا به مغازه مراجعه کردم، کالاهایی که با قیمت روی جلدش 10 هزار تومان می‌شد ولی مغازه دار 14 هزار توامان مطالبه کرد و وقتی اعتراض کردم گفت همینه که هست نمی‌خوای برو از جای دیگر بخر.

وی افزود: واقعا نمی فهمم، چرا این همه باید تفاوت قیمت باید روی کالا و قیمت که می‌خواهند، وجود داشته باشد آیا هیچ کس نیست که به داد ما برسد و به این وضعیت رسیدگی کند؟

بلاتکلیفی مردم از قیمت‌های سلیقه‌ای کالاها در بازار

زن جوانی در همین باره گفت: همیشه داروهای خاص خود را از داروخانه نزدیک خانه تهیه می‌کنم اما روز گذشته وقتی خانه خواهرم مهمان بودیم متوجه شدم داروهام تمام شده، برای همین به داروخانه محله خواهرم مراجعه کردم.

وی افزود: وقتی خواستم هزینه دارو را بپردازم در کمال تعجب دارویی که همیشه و به تازگی نیز با قیمت 1900 تومان تهیه می‌کردم متصدی داروخانه فیشی به مبلغ 3900 تومان را مقابل من قرار داد، وقتی اعتراض کردم گفت قیمت افزایش یافته و حتما شما با قیمت قبلی خرید می‌کردید.

این موضوع تنها مربوط به قیمت دارو نیست و قیمت‌های مختلف از سوی فروشندگان مردم شهر را دچار نابه سامانی و اضطراب کرده است.

فقدان نظارت دولت سبب افزایش بی رویه قیمت کالاها شده است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت کنترل قیمت در بازار از سوی دولت اظهار داشت: در قانون به طور کامل کنترل قیمت بازار بر عهده نهادها و سازمان‌هایی قرار داده شده است، تا از گران فروشی و افزایش خودسرانه قیمت در کشور اجتناب شود.

نادر قاضی‌پور تصریح کرد: قیمت کالا از تولید تا مصرف زنجیره‌ای را سپری می‌کند که باید در این زنجیره وزارت صنایع و معادن برای کنترل قیمت برنامه‌ای داشته باشد، اگر این امر صورت نپذیرد همواره شاهد گرانی کالاها به ویژه کالاهای کمیاب خواهیم بود.

وی با اشاره به وضعیت نابسامان قیمت کالاها در بازار گفت: عدم نظارت به موقع حاکمیت برای کنترل بازار سبب افزایش قیمت کالاها در بازار شده است، این افزایش قیمت قشر آسیب‌پذیر جامعه را تحت فشارقرار داده و باعث شده مستضعفین روز به روز مستضعف‌تر شوند.

فروشندگان مستلزم به درج قیمت روی کالاها هستند

معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی، با اشاره به جلوگیری از گرانفروشی در استان اظهار داشت: درج قیمت روی کالاها، خدمات و تناسب آن براساس قیمت‌گذاری حمایتی یا هزینه تمام شده از الزاماتی است که فروشندگان کالا باید آن را رعایت کنند.

خلیل ابراهیمی گفت: برای تاثیرگذاری بیشتر در رسیدگی به گرانفروشی، مجازات از طریق جریمه است که 20 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته که بلافاصله پس از رسیدن پرونده در اسرع وقت در ادراه تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: برای ایجاد آرامش در فضای جامعه، رصد مستمر بازار عرضه و تقاضا برای تامین، توزیع کالا و خدمات رسیدگی به گزارشات مردمی و جلوگیری از کمبود می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد.

اما آنچه در عمل دیده می شود خلاف این است و هیچ قیمت گذاری روی کالاها وجود ندارد و حتی فاصله قیمت کالا علاوه بر این که از خیابان به خیابانی دیگر متفاوت است حتی گاها در دو مغازه چسبیده به هم نیز این قیمت ها ثباتی ندارند.

فقدان نظارت در بازار ارومیه فروشندگان را نیز شاکی کرد

فقدان نظارت و ثبات قیمت کالا در بازار ارومیه حتی سبب نارضایتی فروشندگان نیز شده و اکثرا مدعی هستند، ماه‌های طولانی است که هیچ‌کس برای سرکشی و کنترل قیمت در بازار مراجعه نکرده است.

علی حمزه فروشنده جوان میوه نیز از نبود نظارت در بازار هم گلایه کرده و ابراز کرد: هیچ‌گونه نظارتی حداقل در میدان میوه و تره بار ارومیه وجود ندارد و بازار تماماً در دست دلالان است و در این میان کشاورز و خریدار زیان می‌بینند، این مشکل سالهاست وجود دارد اما سرمازدگی و تگرگ و گرانی‌های بی‌سابقه سبب شده امسال بازار میوه روزهای سختی را تجربه کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید