00:48|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 04 مرداد 1397 - 08:54
کد خبر: 9978
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیا دریاچه ارومیه:

تخصیص 30 درصدی اعتبارات احیای دریاچه ارومیه/متخصصان با قاطعیت از خشکی دریاچه در سال ۹۵ سخن می‌گفتند

در زمان آغاز بکار ستاد احیای دریاچه ارومیه اعتباری بالغ بر سه هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان به تصویب رسید که از این اعتبار تاکنون یک هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد تخصیص یافته است.
متخصصان با قاطعیت از خشکی دریاچه در سال ۹۵ سخن می‌گفتند

‍به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیا دریاچه ارومیه  در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر مهم و جدی بودن مسئله آب در کشور اظهار داشت: آب در کل کشور به مسئله‌ای مهم تبدیل شده و برای مردم جای سوال وجود دارد که چرا وضعیت آب کشور به این شکل تبدیل شده است.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه سال‌های گذشته ۸.۷ میلیارد متر مکعب منابع آب تجدیدپذیر داشت که بر اساس مورد مذکور و بارش‌ها کاشت دیم و در ادامه ساخت سدها و کاشت درخت‌ها به وجود آمد و در نهایت این سدها از ورود سیلاب‌ها به دریاچه ارومیه جلوگیری بعمل آورد تا اینکه کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۸۴ شروع شد.

تجریشی با اشاره به اینکه در سال ۹۲_۹۳ آب ورودی به دریاچه ارومیه به ۵۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته بود تصریح کرد: دلایل اصلی خشکی دریاچه ارومیه شامل کاهش بارش ها، عدم سیاست گذاری ها مناسب در اراضی  کشاورزی و عدم  مدیریت صحیح در مصرف آب هستند. احیای دریاچه ارومیه اولین مصوبه هیئت دولت بوده است، لذا بدین جهت تونل کانی سیب که پروژه بسیار بزرگی بوده و از آن به عنوان اصلی‌ترین اقدام احیای دریاچه ارومیه یاد می‌شود تا کنون ۲۱.۵ کیلومتر از  طول ۳۵.۷ کیلومتری آن حفاری شده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیا دریاچه ارومیه در ادامه نشست خبری با اصحاب رسانه خاطر نشان کرد: در مرداد ماه سال گذشته تراز دریاچه ۱۲۷۰.۵۶، سطح دریاچه ۲۰۷۰‌کیلومتر و مقدار آب آن ۱.۶ میلیارد متر مکعب بود که این آمار در مرداد ماه سال جاری تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۵۸ بود که نسبت به زمان شروع به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه ۲۶ سانتی متر افزایش داشته است از سال ۹۳ بیشتر است و همچنین در مرداد ماه سال جاری  سطح دریاچه ارومیه ۳۰۰ کیلومتر نسبت به سال ۱۳۹۳ افزایش یافته است

این مقام مسئول تاکید کرد: "متخصصان" با قاطعیت از خشکی دریاچه ارومیه در سال ۹۵ سخن می‌گفتند در حالیکه خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

تجریشی با اشاره به اینکه در زمان آغاز بکار ستاد احیای دریاچه ارومیه اعتباری بالغ بر سه هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان به تصویب رسید گفت: از این اعتبار تاکنون یک هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان معادل ۳۰ درصد تخصیص یافته است که ۶۰ درصد این اعتبار در استان آذربایجان غربی، ۳۴.۵ درصد در آذربایجان شرقی، چهاردرصد استان کردستان و نیز ۱.۵ درصد نیز توسط دفاتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در دانشگاه های ارومیه، تبریز و نیز دانشگاه شریف تهران هزینه خواهد شد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید