16:57|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 25 تیر 1397 - 14:00
کد خبر: 9927
باریش گزارش می‌دهد؛

کلافگی مردم روستاهای اطراف ارومیه از قطعی مکرر آب

سال‌های متمادی است که در ایام گرم سال علاوه بر تحمل گرما، شنیدن آه و ناله مدیران وزارت نیرو و سازمانهای مربوطه در جهت کمبود آب برایمان تبدیل به یک عادت شنیداری آزار دهنده و ناامید کننده شده است و امروز تقریبا همه ی ما به این باور رسیده ایم که کشور ما بی آب است و نحوه مصرف آب توسط صنایع و مردم کشور راهی کاملا اشتباه دارد.
کلافگی مردم روستاهای اطراف ارومیه از قطعی مکرر آب

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ آب شرب همواره یکی از اصلی‌ترین نیازهای جوامع بشری بوده، هست و خواهد بود. ادامه زندگی انسان و موجودات و حیوانات به وجود آب بستگی دارد و بایستی اذعان داشت که در نبود آب شرب ادامه حیات بشر نیز امکان پذیر نخواهد بود.
سال‌های متمادی است که در ایام گرم سال علاوه بر تحمل گرما، شنیدن آه و ناله مدیران وزارت نیرو و سازمانهای مربوطه در جهت کمبود آب برایمان تبدیل به یک عادت شنیداری آزار دهنده و ناامید کننده شده است.امروز تقریبا همه ی ما به این باور رسیده ایم که کشور ما بی آب است و نحوه مصرف آب توسط صنایع و مردم کشور راهی کاملا اشتباه دارد، طی چند سال گذشته تلاش‌هایی از سوی مسئولان صورت گرفته است تا کمکی به صرفه جویی در مصرف آب شود ولی همواره تمامی این تلاش‌ها به ناکجا آباد واصل شده است.
توصیه‌های موکد رسانه‌ها در مورد نحوه ی صرفه جویی آب و دخالت در خصوصی ترین احوال مردم از جمله استحمام و چکه نکردن شیرهای آب و حتی مسواک زدن و مثال‌های عجیبی از این دست واقعا همه ی ما را نسبت به آینده نگران کرده است، حال تمامی مشکلات دست به دست هم داده است تا مردم برخی از روستاهای ارومیه که روزگاری به دیار آب و آبادانی شهرت یافته بود حال با کم آبی و حتی نبود آب دست و پنجه نرم کنند. پیام‌های بسیاری از روستاهای سراسر آذربایجان‌غربی از ابراز گلایه‌های مردم در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شود که نشانگر و بیانگر حاد بودن مشکل آب شرب است.
روستای میاوق واقع در جاده دریا، روستای یوالار و شهرک گلمان تنها گوشه‌ای از  صدها نقاطی هستند که با مشکل آب شرب در آذربایجان‌غربی دست و پنجه نرم می‌کنند و مردم این روستاها ازمشکلاتی که در این روستاها وجود دارد بسیار گلایه می‌کنند. مشکلات به حدی حاد و اسفناک است که طبق گزارشات و اسناد موجود مردم روستای کردلر ارومیه چندین روز است که با قطعی آب مواجه هستند و برای تامین آب شرب خود به سطح شهر ارومیه مراجعه می‌کنند و در ظروف مختلف آب شرب خود را تامین می‌کنند.
جهت بررسی دقیق‌تر این موضوع خبرنگار سرویس اجتماعی باریش نیوز سراغ مسئول مربوطه رفت که متن گفت و گو را در ادامه گزارش می‌خوانید.
کاظم محمدی‌اقدم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی در گفت و ‎گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز در خصوص قطعی و کمبود فشار آب در برخی از روستاهای ارومیه اظهار داشت: قبل از افزایش بی‌سابقه دمای هوا در آذربایجان‌  غربی به ندرت مشکلی قطعی آب در روستاهای استان مشاهده می‌شد.
وی افزود: در اثر گرم شدن هوا مصرف آب و برق افزایش می‌یابد که در نهایت منجبر به قطعی برق شده و با توجه به این که تاسیسات آب روستایی ظرفیت مخزنی مناسبی ندارد سبب می‌شود تا مشترکان با قطعی و کمبود فشار آب مواجه شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان‌غربی از خرید ژنراتور برای مواقع قطعی برق خبر داد و گفت: آب شرب اکثر روستاهای آذربایجان‌غربی از آب چاه تامین می‌شود و برای تامین این آب برق نیاز است، لذا با قطعی برق قطعی آب نیز به دنبال آن به وقوع می‌پیوندد.
محمدی‌اقدم تصریح کرد: با رفع مشکل قطعی برق بدون شک مشکل کاهش فشار و قطعی آب نیز رفع خواهد شد. تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا مردم مشکلی نداشته باشند و از سوی دیگر نیز ازمردم درخواست داریم تا در مصرف آب و برق صرفه‌جویی لازم را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی قطعی برق را اساسی‌ترین عامل ایجاد مشکلات در زمینه آب روستایی آذربایجان‌غربی برشمرد و خبر از خرید ژنراتور برق برای رفع این مشکل داد. بر همگان روشن و گواه است که خرید ژنراتور می‌تواند گامی مثبت برای رفع مشکلات باشد اما این اقدام مثبت می‌توانست قبل از وقوع چنین مشکلاتی رخ دهد چرا که طبق موارد مذکور بسیاری از روستاهای استان با مشکل شدید آب دست و پنجه نرم می‌کنند.
 

گزارش: عرفان میرابی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید