18:37|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 20 تیر 1397 - 12:54
کد خبر: 9894
باریش گزارش می‌دهد:

ایجاد مرز کوزه رش سلماس یک دغدغه کشوری/مرز سلماس باعث رونق اقتصادی در منطقه و استان می‌شود

 ایجاد مرز رسمی کوزه‌رش سلماس یکی از مطالبات دیرینه مردم سلماس طی دوره های گذشته بوده است. تا با ایجاد این مرز بین کشور ایران و ترکیه مبادلات تجاری انجام پذیرد.تحقق این آرزوی دیرینه مردم سلماس اکنون مورد توجه مقامات و مسئولین کشوری، استانداری آذربایجان غربی قرار گرفته است.
مرز سلماس باعث رونق اقتصادی در منطقه و استان می‌شود

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، ایجاد مرز رسمی کوزه‌رش سلماس یکی از مطالبات دیرینه مردم سلماس طی دوره های گذشته بوده است. تا با ایجاد این مرز بین کشور ایران و ترکیه مبادلات تجاری انجام پذیرد. تحقق این آرزوی دیرینه مردم سلماس اکنون مورد توجه مقامات و مسئولین کشوری، استانداری آذربایجان غربی قرار گرفته است. از سویی مردم سلماس نیز از طریق نماینده خود در مجلس به طور جدی پیگیر این امر هستند تا با تحقق آن رونق اقتصادی در شهر سلماس و به تبع آن استان فزونی یابد. با تحقق این امر بدیهی است، اشتغال زایی در مناطق افزایش می‌یابد و منطقه و استان نیز در سایه سار آن به عمران و آبادانی دست می‌یابند.

یکی از راهکارهای افزایش تجارت ایران و ترکیه ایجاد چهارمین مرز بین این دو کشور است و به سبب اینکه مرز کوزه رش سلماس هموار بوده و فاصله کمی با شهرهای ترکیه دارد این منطقه برای ایجاد مرز رسمی دیگری مناسب شناخته شده است و هر دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای تفاهم نظر دارند که برای افزایش تجارت بین دو کشور باید مرز رسمی در کوزه رش سلماس ایجاد شود

بازگشایی مرز سلماس دغدغه کشوری است

حشمت الله فلاحت پیشه امروز با اشاره به حضور خود در مرز کوزه رش سلماس اظهار داشت: در رابطه با ادامه پیگیری هایی که در مبحث بازدید و استفاده از ظرفیت مرزهای آذربایجان غربی که طرح امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بوده، در مرز کوزه رش سلماس حضور یافتیم.

وی ادامه داد: با تلاش نماینده سلماس در مجلس شورای اسلامی، مسئولین استانی و شهرستانی، بحث مرز سلماس دغدغه کشوری شده که ما هم در تلاش برای بازگشایی آن هستیم و در عین حال شرایط نیز باید فراهم شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: مردم منافع ملی و امنیتی کشور را درک می کنند، بنابراین ما هم باید مسائل مربوطه را در قالب این مسائل پیگیری کرده و شرایط را از سفیر ترکیه در ایران و سفیر ابران در ترکیه پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: هدف ما در کشور استفاده از مرزها بوده بنابراین باید در قالب منافع و امنیت حفظ شود و با همت نیروهای نظامی و امنیتی کشور و مردم جمهوری اسلامی ایران، ‌امنیت پایدار در مرزهای ایران اسلامی برقرار است.

فلاحت پیشه بیان‌کرد: همین شرایط نیز باید در کشور ترکیه برقرار شود و برای کشور ترکیه اعلام شده که حاضر هستیم در رابطه با امنیت در مرزها همکاری کنیم و هر موقع این شرایط فراهم شود، سایر شرایط نیز فراهم خواهد شد.

وی افزود: اگر شرایط امنیتی داخلی ترکیه نیز همچون امنیتی که سلماس دارد، داشته باشد، بازگشایی مرز سلماس در طول یک هفته امکان پذیر خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همکاری های اولیه با ترکیه شکل گرفته و کشور ترکیه نیز اقداماتی انجام داده و ما اعتقاد داریم اقتصاد سوای از بحث های دیگر بوده و اگر ترکیه به‌دنبال این است که مناسبات ما با این کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد، ما نیز از آن استقبال کرده و بنابراین کشور ترکیه نیز باید عزم جدی در جهت ایجاد امنیت های خود شکل دهد.

 

مرز سلماس کوتاه ترین و امن ترین راه ارتباطی بین ایران و ترکیه است

شهروز برزگر اظهار داشت: در سال گذشته اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جهت بازدید از مرز کوزه رش به سلماس سفر کردند و پس از آن سفیر ایران در ترکیه و استاندار آذربایجان غربی در راستای سفر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز به مرز کوزه رش سلماس آمدند.

وی ادامه داد: در طی این یک سال گذشته بحث و گفت و گوهایی با طرف ترک انجام گرفت و سفر امروز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به کوزه رش مقدماتی برای بازدید و سفرهای دیگر مسئولان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر در مرحله جمع بندی این سفرها هستیم و از وی ایران تمام نهادها و ارگان ها در خصوص بازگشایی مرز کوزه رش سلماس بسیج شده اند.

وی گفت: مرز کوزه رش سلماس کوتاه ترین، هموارترین و امن ترین راه ارتباطی بین دو کشور ایران و ترکیه بوده و استفاده از مرز سلماس همواره خواسته دیرینه مردم این شهرستان است و در جهت تحقق کردن این خواسته با تمام توان تلاش خواهیم کرد.

برزگر بیان کرد: جهت ایجاد مرز رسمی بین ایران و ترکیه قدم به قدم در حال طی این مراحل هستیم و جلساتی را با طرف های ترک ترتیب خواهیم داده و طی این جلسات، مقدمات تفاهم نامه اولیه آماده و به امضای طرف ترک و ایران خواهد رسید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید