17:44|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 19 تیر 1397 - 12:59
کد خبر: 9888
باریش گزارش می‌دهد:

وضعیت اسفناک جاده‌های آذربایجان‌غربی نیازمند تدبیر مسئولین است

فراهم کردن زمینه های حمل و نقل آسان و ایمن یکی از زیرساخت های مهم عمرانی هر استان است که متاسفانه آذربایجان غربی از این نبود رنج می برد.
وضعیت اسفناک جاده‌های آذربایجان‌غربی نیازمند تدبیر مسئولین است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، راه ها در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته  نقش مهمی را ایفا می کنندو این امر نشان دهنده این ایست که هر چه راه های مواصلاتی و ارتباطی بیشتری داشته باشند پیشرفت کشور شتاب و ارتفاع بیشتری خواهد داشت که این روند باید در تمام کشورهای جهان اجرایی شود و زمینه سازی آن وجود زیر ساخت های عمرانی استاندارد است.

راه های مواصلاتی هر استان به عنوان شریان های حیاتی آن منطقه هستند و در آذربایجان غربی، ارومیه بعنوان مرکز استان قلب راه ها به شمار می رود.

یکی از زیرساخت هایی که سبب توسعه و پیشرفت هر کشور و منطقه محسوب می شود،وجود زیرساخت های عمرانی و محورهای مواصلاتی استاندارد و ایمن است که در کاهش وقوع تصادفات نقش به سزایی دارد و همین موضوع سبب شده تا ارومیه که به لحاظ قرار گرفتن در کریدور مواصلاتی شمالغرب کشور و به عنوان دروازه ورود  به 3 کشور همسایه بی بهره باشد.

محور ارومیه ـ سلماس؛ پرتردد و پرحادثه و گواهی بر عدم نظارت دقیق مسئولان ذی ربط!

یکی از محورهای مواصلاتی جاده های آذربایجان غربی که از ابتدای مسیر تا انتها غیر استاندارد بوده و از نقاط پرحادثه و پرتردد هم محسوب می شود محور ارومیه- سلماس است که همه ساله بیشترین سهم تصادفات جاده ای را به خود اختصاص می دهد.

این محور مواصلاتی با مشکلاتی از جمله نبود گاردریل‌های مناسب، بی‌توجه به چاله‌های عمیق، نبود شانه‌های خاکی مناسب و نبود شریان‌های جدا‌کننده راه‌های فرعی با اصلی دست و پنجه نرم می کند تا شاید مسئولان ذی ربط به آن ها رسیدگی کنند.

این جاده که به حق یکی از قدیمی ترین محورهای مواصلاتی ارومیه است متاسفانه سالانه بیشترین سهم تصادفات جاده ای را به خود اختصاص داده و این خود نشان دهنده  عدم توجه مسئولان و متولیان عمرانی و بهسازی جاده ها  نسبت به استانداردسازی و ایمن سازی این مسیر می باشد.

محور مواصلاتی ارومیه- سلماس بنا به اظهارات سرهنگ عباس فرمانی رئیس پلیس راه آذربایجان غربی، بیشترین سهم تصادفات را دارد و این خود گواهی بر عدم نظارت دقیق بر وضعیت جاده ها می باشد که سالانه جان چندین انسان بی گناه به دلیل این عدم نظارت دقیق از سوی مسئولان در این جاده گرفته می شود.

در سال های اخیرر هیچ اقدام شایسته ای در راستای ایمن سازی و استاندارد سازی این محور مواصلاتی پر خطر صورت نگرفته و اداره کل راه و شهرسازی هم بدلیل نداشتن اعتبار مناسب نتوانسته در حل مشکلات این محور نقره قبولی بگیرد و همچنان رفوزه این کارنامه عملکردی در سال جاری است.

وجود نور مناسب  و چراغ  استاندارد در هر جاده ای برای رانندگی در شب یکی از ضروریاتی است که بیش از 90 درصد  محورهای مواصلاتی استان بی بهره هستند نمی گوییم نیست بلکه هست ولی استناندارد سازی نشده و باید اداره کل راه و شهرسازی فکری برای این وضع موجود جاده ها کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، در خصوص حل مشکلات این محوردر گفت‌و‌گو با خبرنگارباریش نیوز گفت: در صورت تامین اعتبار نسبت به رفع این مشکلات اقدام خواهد شد!

محور مواصلاتی ارومیه- اشنویه خطرناک ترین جاده مواصلاتی استان

یکی دیگر از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین راه‌های مواصلاتی استان جاده ارومیه ـ اشنویه است.

این جاده علی‌رغم داشتن اهمیت فراوان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده و روزانه افراد بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند.

۲ بانده بودن این مسیر مهم‌ترین مشکل این شریان مهم است. روزانه بیش از هزاران نفر در این مسیر به تردد می‌پردازند، اما وجود عرض کم، آسفالت نامناسب، پیچ‌ها و شیب‌های کشنده نبوده گاردریل‌های کناری افراد بی‌گناه بسیاری را دچار حادثه می‌کند.

این مسیر با طول ۷۴ کیلومتری از ارومیه تا اشنویه و وجود روستا‌ها و مناظر تفریحی و گردشگری بسیار، بیشترین محل مورد توجه خانواده‌ها است اما این امکان که پس از هر تفریح یا قبل از رسیدن به مقصد هر فردی دچار حادثه در این مسیر مرگ شود به دور از انتظار نیست.

محال باراندوزچای به عنوان مرکز تامین سیب در اومیه مطرح است و درهر ساله پس از برداشت آن به هنگام حمل سیب های زیر درختی به کارخانجات صنایع تبدیل شیر‌آبه‌های حاصل از آن مسیر کم‌عرض ارومیه ـ اشنویه را لغزنده و خطر سقوط در شانه‌های غیر‌استاندارد و دره‌وار جاده را به نسبت بسیار زیادی افزایش می‌دهد.

کمربندی این مسیر را می‌توان به صراحت به‌عنوان کمربندی وحشت نامید چرا‌که فاقد هرگونه شانه خاکی مناسب، عرض استاندارد، آسفالت مناسب و گاردریل است.

مسیر ارومیه ـ اشنویه از نظر بهره‌برداری از روشنایی در نقطه صفر قرار داشته و کاملا مهجور مانده و دلیل این اتفاق به‌گونه‌ای کم‌عرض بو

نرگس, [19.07.18 00:16]
دن آن می‌تواند باشد در حالی‌که بیشتر سردخانجات و کارخانجات صنایع تبدیلی و مهم‌تر از همه ایستگاه راه آهن ارومیه ـ مراغه در این مسیر قرار داشته و از لحاظ اقتصادی اهمیت بسیار زیادی برای استان دارد.

شیب‌های تند و پیچ‌های خطرناک این مسیر حرکت مردم را در زمان‌های برفی و یخبدان به صفر رسانده و آنان را از انجام امورات روزمره‌شان باز می‌دارد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۱۲ هزار کیلومتر راه که شامل ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه آسفالته و مابقی راه شوسه و خاکی  می‌شود، از کمترین استاندارد‌ها در اکثریت جاده‌هایش برخوردار است که یکی بیشتر از دیگری مهجور مانده و با جان تک تک افراد بازی می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی، در این خصوص گفت: عدم تخصیص اعتبار مشکل اصلی در این زمینه است چراکه طبق بخشنامه ارسالی از سازمان راهداری، روشنایی طولی حذف و استفاده از روشنایی نقطه‌ای در محل های سه‌راهی انجام می‌شود.

وی، مشکل ارومیه ـ اشنویه را کم‌عرض بودن، ترافیک شدید در تابستان و استفاده کشاورزان از این راه عنوان کرد و افزود: اقدامات تعریض این راه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی بوده و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای فقط وظیفه مراقبت از این راه ها را دارد.

علی‌اکبری، در ادامه تعداد تصادفات این محور در ۷ ماهه را ۳ فقره اعلام کرد و گفت: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای همچنین وظبفه شناسایی نقاط پر‌حادثه را دارد و در حد نگهداری این راه می‌تواند اقدام کند و باریک و کم عرض بودن راه و تعریض آن برعهده اداره‌کل راه و شهرسازی است.

استاندارد بودن جاده ها تاثیر بسزایی در کاهش  و افزایش آمار تلفات جاده ای دارند

باید پذیرفت که اکثر جاده های آذربایجان غربی نیازمند اصلاح و ارتقای کیفی هستند چرا که هر چه محورهای مواصلاتی و جاده ها زیرساخت های کیفی داشته باشند از میزان مرگ و میر جاده ای کاسته می شود.

حال منظور از ارتقای زیرساخت‌ها چیست؟ در پاسخ باید گفت که ارتقای زیر ساخت‌ها به معنی ساخت‌و‌ساز و ایجاد سیستم‌های بزرگراه، ایجاد استاندارد‌های مهندسی در شبکه راه‌ها و به‌طور کلی انحنای کمتر در راه‌ها، ایجاد خطوط گسترده راه و ازدیاد خطوط بیشتر برای مسافرت‌ها است.

در حقیقت بیشتر جاده‌های پر‌تصادف و با مرگ و میر بالا شامل جاده‌هایی می‌شود که اغلب سرمایه‌گذاری کمتری در آن صورت گرفته است.

مهم‌ترین ویژگی‌های این جاده‌های پر‌تصادف باریک‌بودن، وجود پیچ ‌های غیر‌استاندارد، نبود علائم و خط‌کشی مناسب، ۲ طرفه بودن و از همه مهم‌تر نبود روشنایی است.

بنابراین تمامی جاده‌های مواصلاتی آذربایجان‌غربی و در راس آن ارومیه نیاز به سرمایه‌گذاری و ارتقای ایمنی دارد که این مطالبه به‌حق مردم تا‌کنون مغفول مانده و می‌طلبد تا مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی چاره‌اندیشی اساسی در این زمینه انجام دهند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید