10:54|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 10 تیر 1397 - 13:59
کد خبر: 9838
باریش گزارش می دهد:

سود بالای صادرات در جیب دلالان

جام جهانی باعث شد که یک فرصت معرفی میوه و محصولات کشاورزی خوبی برای آذربایجان غربی فراهم شود و نباید این فرصت استثنایی را از دست بدهیم البته گویا همیشه باید سود بیشتر از اینکه به کشاورزان برسد به دلالان می‌رسد.
سود بالای صادرات در جیب دلالان

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ حال که با اعمال تحریم های شدید علیه کشور و سخت تر شدن صادرات مواجه شدیم باید بکوشیم از فرصت های بدست آمده نهایت استفاده را بکنیم به خصوص در صادرات غیر نفتی و محصولات کشاورزی ‌.
جام جهانی باعث شد که یک فرصت معرفی میوه و محصولات کشاورزی خوبی برای آذربایجان غربی فراهم شود و نباید این فرصت استثنایی را از دست بدهیم و هر چه بیشتر تلاش کنیم این محصولات را بهتر و بیشتر به جهانیان معرفی کنیم.

قاسم عزتی رئیس اتحادیه بارفروشان ارومیه در گفت‌وگو با باریش در مورد صادرات میوه به روسیه گفت : جشنواره انگور که سالیان پیش در شهر‌ماه به مساعدته شهرداری برگزار شد باعث شد محصولات ارومیه و آذربایجان غربی زبان زد خاص و عام شود در بین استان های کشورمان و کشورهای خارجی.
به طوری که نبض بازار صادرات محصول گیلاس و زرد آلو به کشور های حوزه خلیج فارس را به دست گرفته بودیم و این صادرات باعث اطلاع رسانی بین تجار شد.
عزتی افزود :  که قبل از برداشت محصول نمونه برداری هایی صورت گرفت که مورد تائید تجار قرار گرفت، که تجار را راغب به خرید محصولات برای کشور روسیه‌ و جام جهانی کرد.
الحمدالله محصولی که صادرات شد به کشور روسیه نه تنها مورد تائید مردم این‌کشور واقع شد ،بلکه همه افرادی که  تیم هایشان در جام جهانی حضور دارند ،قرار گرفت.
طی تماس هایی که ایرانی های ساکن و یا مسافر جام جهانی با ما داشتن از تعریف و راضی از کیفت تمام‌کشور ها خبر میدادند.
وی افزود : حال بجز روسیه و کشور های حوزه خلیج فارس اکثر کشورهای که در جام جهانی حضور دارند درخواست کننده خرید محصولات شهر و استان ما هستند.امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و جام جهانی تبلیغ خوبی برا شهر و میوه های با کیفیت استان ما باشد .
بازار خوب گیلاس ما  و افزایش قیمت ارز باعث شده است قیمت گیلاس هر روز افزایش داشته باشد .فعلا میوه های زردآلو و گیلاس صادرات خوبی دارند و مقداری صادرات هم به کشور همسایه عراق داریم.قیمت گیلاس تکدانه هر ساله بیشتر از ۵ یا ۶ هزار تومن بالاتر نبود ولی امسال به دلیل صادرات خوب به پایین تر از ۱۲ هزار تومان نرسیده است.امیدواریم جشنواره انگور امسال باعث شود میوه های دیگر‌ما هم‌راه صادرات برایشان باز شود و هلو و شلیل  که میوه با کیفتی داریم در دست کشاورزان عزیزمان‌ نماند.با بازاریابی که همکاران و تجار‌ ما دارند امیدوارم باز خوبی برای این‌محصولات امسال داشته باشیم.
در صورت صادرات گلایه هایی از طرف مردم‌برای بالاتر رفتن‌ قیمت محصولات کشاورزی میشود و در صورت عدم صادرات گلایه هایی از طرف کشاورزان برای در دست ماند محصولات میشود ،باید اعتدال رعایت شود تا نه محصولات در دست کشاورزان بماند و نه استانمان با کمبود محصول مواجه شوند.

عزتی رئیس اتحادیه بار فروشان ارومیه بیان کرد : حدود ۲۰۰ هزار تن صادرات گیلاس داشتیم ولی به علت تغییر ارز و قیمت میوه آمار دقیق ورود ارز نیست.
وی افزود : درصورت اعتراض چه از طرف کشاورز باشد ویا از طرف مصرف کننده باشد در‌ مورد گران فروشی و کم فروشی و موارد مشابه اتحادیه در خدمت مردم‌عزیمان می باشد.

یک‌ کشاورز اهل روستاهای کهریز ارومیه در‌ گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز گفت :در چند سال اخیر به دلیل بارش های شدید ،تگرگ یا سرمای زمستان و یا آفت  بیشتر‌محصول گیلاس خود را از دست می دادیم ولی امسال نسبت به سال های پیش شرایط بهتری داشتیم.
هر سال قیمت گیلاس حداکثر تا ۷ هزار تومان افزایش می یافت ولی امسال بخاطر صادرات افزایش چشم گیری داشته و تقریبا دو برابر شده است و این باعث خوشحالی گیلاس داران شده است ولی با این حال مواردی وجود داشته است که باعث شده این محصول را با مشکل مواجه کند.
قیمت بالای کود ،سموم شیمیایی ،کمبود آب ،حمایت نکردن از  کشاورزان ،نبود بسته بندی در حد جهانی و در مواردی خرید محصول توسط دلالان باعث شده این بازار پر سود منفعتی در خور زحمت این محصول برایمان نداشته باشد.اگه وزارت‌ کشاورزی این‌محصول به طور مستقیم‌از کشاورزان بخرن و دارندگان این میوه بتوانند حمایتی در حد این محصولات پر کیفت جهاتی دریافت کنن مطمئنم میتوانیم در سالیان آینده محصولات دیگر استان و شهرمان همچون شلیل ، سیب ، هلو ودیگر استانمان که کیفیت بالایی در صادرات دارند صادر کنند.
با توجه به این این سخنان کشاورزان عزیزمان آیا نباید فکری در حد استان و کشور شود.این ظرفیت عالی میتواند استان ما را با رونق اقتصادی و رواج کشاورزی روبرو کند.
شاید بتوان با آگاه سازی کشاورزان و ایجاد دوره های آموزشی این کیفیت و عملکرد را بهبود بخشید و حتی جهاد کشاورزی با نظارت بر باغات و درختان گیلاس ،میوه های دیگر و پهن کردن چتر حمایتی این‌ روند را بهبود بخشند.
کوچکترین موارد میتواند بر این روند تاثیر گذار باشد پس یک تعامل اساسی برای این موضوع بین مسئولین و مردم مورد احتیاج می باشد.نباید سال های آینده نشست و بر سوختن این ظرفیت افسوس خورد. باید از داشته ها و ظرفیت های این استان سر سبز و حاصل خیز نهایت استفاده رو کرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید