06:45|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 09 تیر 1397 - 10:33
کد خبر: 9821
متخصص پوست در گفت‌وگو با باریش:

احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت برای مبتلایان به زگیل تناسلی وجود دارد

افراد مبتلا به زگیل تناسلی احتمال دارد به بیماری های چون ایدز و هپاتیت مبتلا شوند. همچنین بعد از درمان و حذف زگیل‌ها مجدد احتمال عود بیماری در افراد وجود دارد.
احتمال ابتلا به ایدز و هپاتیت برای مبتلایان به زگیل تناسلی وجود دارد

اکبرمختاپور متخصص پوست در گفت وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ در مورد روشهای درمانی و واکسن گارداسیل گفت: روش های مختلفی برای درمان این بیماری صورت می گیرد که همه این درمان ها فقط و فقط باید زیر نظر دکتر پوست و متخصص باشد.یکسری داروهایی استفاده میشود که حالت اسیدی دارد که بدون تجویز پزشک غیر قابل مصرف هستند.بانوان ما که مبتلا به بیماری هستند در مواردی برای معاینه به متخصص زنان  توسط متخصص پوست نیز معرفی می‌شوند چون ویروس تنها روی پوست قرار ندارد و احتمال دارد داخل مخاط واژن نیز وجود داشته باشد.افرادی که دچار زگیل تناسلی هستند باید آزمایش پاپ اسمیر که یک روش غربالگری برای تشخیص سرطان های رحم است ،انجام دهند.البته فقط معرفی دکتر زنان برای بانوان به کار می رود تا موارد داخل بدن نیز مشخص شود ولی در آقایان تشخیص و درمان فقط  از طریق متخصص پوست صورت میگیرد.


متخصص پوست، مو و زیبایی در ادامه اظهار کرد: یکسری داروهای موضعی برای استفاده تجویز میشود که زیر نظر متخصص پوست صورت میگیرد ،این داروها اسیدی می باشند و برای سوزاندن زگیل ها به کار میرود که باید به اندازه تجویز مصرف شود.یکسری کرم هایی هم مانند آلدارا (ایمی کیمود) موثر میباشد و مقداری پیشگیری میکند ولی قیمت خیلی بالایی دارند.مقداری قطره های دیگری هم هستند که موثر می باشند ولی باز به تشخیص متخصص باید استفاده شود.


مختارپور ابراز کرد : امروزه روش هایی به کار می رود که به روشهای فیزیکال معروف می باشد.درمان های فیزیکال متداول ترین روش درمانی هستند. یکی از این روش ها که زیاد کاربرد دارد ،روش کرایوتراپی یا فریز کردن نام دارد که مقداری مایع نیتروژن با دمای بسیار پایین منفی ۱۹۶ درجه در جلسات مکرر بر روی محل زگیل ها زده می‌شود، کم کم  زگیلها از بین برود.به غیر از کرایو روش های چون کوتر،لیزر،آر اف نیز می باشد که بسته به تشخیص دکتر انجام می گیرد.البته متداول ترین این درمان ها در جهان  که هم در دسترس باشد و هم ارزان تر ، کرایو می باشد.هزینه لیزر خیلی بیشتر می باشد و احتمال دارد در بیشتر مراکز وجود نداشته باشد.


وی افزود : عود مریضی خیلی زیاد می باشد در مواردی مریض مراجعه می کند و بعد درمان چند جلسه ای و حذف همه زگیل ها بعد ۱ سال یا کمتر و بیشتر دوباره با عود مریضی  مراجعه میکنند .چون ویروس این بیماری گاهی در قسمت های عمقی پوست می ماند و باعث بروز ضایعات دوباره می شود،اگه بروز هم ندهد به شریک جنسی خود انتقال یابد.
مردم در مواردی با سرچ در اینترنت و مشابه سازی خود با مطالب نوشته شده روحیه خود را از دست می دهند این درصورتی است که شاید این موارد دیده شده اصلا زگیل نباشد و یا نوع کم خطر آن بیماری باشد.برای تشخیص نوع ویروس حتما باید با آزمایش تشخیص داده شود و با چشم قابل تشخیص نوع ویروس اچ پی وی نمی باشد ولی متاسفانه آزمایشگاه دولتی برای تشخیص این نوع ویروس در استان ما نمی باشد و هزینه این آزمایش خیلی زیاد می باشد.البته بالای ۹۰ در صد افراد مبتلا به نوع ۶ و ۱۱ مبتلا هستند که خطرناک نمی باشد.


مختار پور در مورد واکسن گارداسیل گفت : این نوع واکسن کاملا مورد تائید می باشد و در کشور های اروپایی بین نوجوانان بلخصوص دختران در سن بلوغ تزریق می شود،چون یه معضل اجتماعی شده است.توصیه نمی شود  افراد مبتلا هم تزریق کنند ولی در بانوانی که مبتلا شده اند به جهت اهمیت بالای آن تزریق می تواند صورت بگیرد تا به انواع پر خطر مبتلا نشوند.قبلا سن برای تزریق زیر ۲۶ سال توصیه می شود ولی در این شرایط موجود در بین بانوان تا سن یائسگی هم توصیه می شود . هرچند قیمت واکسن هم مقداری بالا می باشد ولی ارزش این هزینه را دارد.این واکسن انواع ۶، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ را شامل می شود.


متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به اینکه هر دارویی که تولید می شود بعضی عوارض هایی هم دارد بیان کرد: حتی قرص سرما خورگی و یا واکسن فلج اطفال احتمال دارن در بین یک میلیون نفر یک نفر از واکسن ،بیماری فلج اطفال هم بگیرد البته این عدد دقیق نیست و برای توضیح و دانستن بیان می شود.این درصد پایین باعث نمیشود کل مردم را از زدن واکسن منع کرد.عارضه و یا مشکلی خاصی تا به حال برای واکسن گارداسیل در ایران بیان نشده است و شاید حساسیت در برخی افراد دیده شود که مسئله خاصی نیست فقط در بین خانوم های حامله و شیرده تزریق نمی شود.


وی افزود : تقریبا  ۱۰۰ در صد موارد مبتلا از طریق رابطه جنسی بوده است و افراد مبتلا به زگیل، احتمال دارد به بیماری هایی چون ایدز و هپاتیت هم مبتلا شده باشند ولی خوشبختانه افرادی که به ما مراجعه کرده اند و آزمایش داده اند مبتلا به بیماری های خطرناک نبوده اند.نکته مهمی که باید بیان کنم این است در مواردی در کودکان زگیل تناسلی دیده می شود .در بچه های زیر ۳ سال معمولا گفته نمیشود از طریق رابطه جنسی منتقل شده است و احتمال دارد از طریق کانال زایمان آلوده شده باشند ولی در کودکان بالای ۳ سال اگر دکتر تشخیص به زگیل تناسلی بودن بدهد باید از نظر سو استفاده از نظر جنسی بررسی شود.و محل و شرایط زندگی کودک بررسی شود. محل زندگی این ویروس بر روی پوست می باشد و از  طریق خون و فرآورده های خونی انتقال نمی یابد.


 مختارپور در پایان خاطر نشان کرد : در هر مرکزی بهداشتی و بیمارستانی که مجهز به کرایو و متخصص پوست باشد  میتوانند به تشخیص و درمان این بیماری اقدام نمایند، که در شهر ارومیه مرکز درمانی دولتی بیمارستان طالقانی مجهز به درمانگاه پوست می باشد و هر دو متخصص پوست آقا و خانم به ویزیت و درمان با کرایو،لیزر و موارد دیگر مشغول می باشند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید