22:09|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 07 تیر 1397 - 11:05
کد خبر: 9814
باریش گزارش می‌دهد:

وضعیت نامطلوب میدان ولایت فقیه نتیجه اختلاف نظر مسئولین است/ارومیه شهر گردشگری که سیمای مرکز شهرش آشفته است

وضعیت نابسامان میدان ولایت فقیه(مرکز شهر ارومیه) در نتیجه اختلاف نظر و عدم به توافق رسیدن ادارات و سازمانهای مربوطه در ارومیه است. این امر سبب شده است که شهرمان از رسیدن به یک شهرگردشگری محروم بماند و کلانشهر ارومیه در اذهان گردشگران به شکل ناپسند تداعی و حک شود. برای رسیدن به پیشرفت و عمرانی باید اختلاف نظرها کنار گذاشته شود.
وضعیت نامطلوب میدان ولایت فقیه نتیجه اختلاف نظر مسئولین است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز،هر شهروند ارومیه‌ای از مرکز شهر ارومیه یا همان میدان ولایت فقیه  مواردی را شنیده و معضلاتی را دیده است و با یک نگاه متوجه بزهکاری و علنی بودن این بزهکاری خاطر عموم را آزرده است از  فروش قرص‌های مختلف گرفته مغازه پرندگان و مغازه‌هی قلیان فروشی و کبابی نمای ورودی این میدان را خراب و بدشکل کرده است.

حسین پناهی عضو شورای شهر ارومیه، در رابطه با وضع ظاهری میدان ولایت فقیه، اظهار کرد: با توجه به اینکه مرکز یا همان میدان ولایت فقیه در کنار بازار تاریخی و در امتداد خیابان امام قرار گرفته است، بازار سنتی که  به عنوان بافت فرسوده و هم به‌عنوان بافت تاریخی در گیر مشکلات خاص خودش است.

وی بیان کرد: همچنین سد معبرهایی که در ورودی بعثت و خیابان امام قرار دارند سیمای شهر میدان شهر را بهم ریخته و در بخش ساماندهی کردن مشاغل، توجه ویژه‌ای به این مسئله شده است، تا بتوانیم با تسنیق کردن به این وضع سروسامان دهیم.

پناهی افزود:  رسیدگی به میدان ولایت‌فقیه و خیابان امام از دروره چهارم در اولویت بودن با توجه به بحث رکود در کشور و همچنین تداخل پیدا کردن بعضی پروژه‌ها با ادارات دیگر روند ساماندهی را با مشکل مواجه می‌کند.

محمدرضا علیزاده عضو شورای شهر ارومیه در مورد میدان ولایت فقیه افزود: طرح میدان امام ارومیه با توجه به سابقه و قدمت آن که از حدود بیش از 20 سال پیش مطرح شده است، در کش و قوس بین دو ارگان راه و شهرسازی و شهرداری و بخش خصوصی قرار دارد و از پروژه های موجود می توان گفت مجتمع تجاری نارون به طور کامل تحویل شهرداری شده است و سازمان راه و شهرسازی نیز مطالباتی دارد و همین موارد باعث بلاتکلیفی در زمینه مواردی گردیده است که باید اختلافات ناشی از آن مورد حل و فصل قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مساحت کامل این میدان ۴/٧ هکتار است و پروژه های تجاری سرای نخجوانی و سروش در دست تهیه است کارفرمای این طرح ها سازمان سرمایه گذاری شهرداری است و مشاور طرح در حال تهیه طرح ساختمان های مذکور است.

شورای شهر ارومیه گفت:برای ساماندهی اطراف مسجد اعظم هنوز تصمیماتی اتخاذ نشده، ولی مسجد جامع گفته می شود که به حالت قبل خود باز خواهد گشت و نمای بیرونی آن واحدهای تجاری و نمای داخلی اش حجره هایی خواهد بود که متعلق به فضای داخل مسجد است.

وی در این میان سهم اداره کل راه و شهرسازی هنوز تعیین تکلیف نشده و می توان گفت یک سوم طرح مربوط به راه و شهرسازی، یک سوم مربوط به شهرداری و یک سوم در اختیار بخش خصوصی است. از شهرداری درخواست صدور اسناد سرقفلی می شود، ولی چون هنوز سند پایان کار صادر نشده است شهرداری نمی تواند به صدور سند سرقفلی اقدام نماید و این موارد محل اختلاف است.

وی خاطر نشان کرد:این طرح می تواند یکی از طرح های فاخر شهر ارومیه باشد و هم در بحث نوسازی و بهسازی محله های اطراف نقش به خصوصی ایفا کند و هم نماد هویت بخش مرکز شهر باشد.

 علیزاده  تصریح کرد:از محورهای توسعه بافت‌های تاریخی و قدیمی، ایجاد  محرک های ارزش افزا است که باعث تحریک پروژه های نوسازی محله های فرسوده در بافت های تاریخی می گردد، در شرایطی که میدان امام و فضاهای تجاری آن به اتمام برسد و با سرزندگی شهری، رونق اقتصادی را به محله های اطراف خود تزریق کند، بخش عمده ای از مسائل نوسازی و بهسازی حل می شود .

وی گفت: امشارکت مالی شهروندان نیز در اثر افزایش ارزش املاک در آن محله ها بالا خواهد رفت اما متأسفانه 20 سال است که پرونده ها دست به دست می شود و این در شرایطی است که اعتبار لازم وجود دارد، وام و تسهیلات بانکی وجود دارد، اما طرح محرک توسعه وجود ندارد و موضوع در کشاکش مدیریتی بین سازمان ها قرار گرفته است.

شهر ارومیه که سودای تبدیل شدن و شناخته شدن به عنوان یک شهر بین المللی و گردشگری را دارد. مرکز شهر و نقطه ای که محل گذر گردشگران است سیمای خوبی ندارد. و وضعیت آشفته آن ارومیه را در خاطرها نمی تواند به درستی تداعی کند. مشکلی که به گفته مسئولین مربوطه نشات گرفته از اختلاف نظرها بین سازمان ها وادارات است. اما باید دانست اگر قصد داریم شهرمان پیشرفت کند و به عنوان یک قطب گردشگری شناخته شود بایستی همه مسئولین با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند. اختلاف نظرها کنار گذاشتنه شود. تا ارومیه به عنوان مرکز استان و یک کلانشهر بتواند مرکز جذب گردشگران و درنتیجه اشتغال زایی برای همشهریان شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید