04:19|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 29 خرداد 1397 - 16:01
کد خبر: 9762
مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با باریش:

مردم راکد‌بودن مساجد را به امور مساجد اطلاع دهند/اداره اوقاف موکلف به بررسی هزینه مراسمات مساجد است

اداره اوقاف موکلف است که به مساجد نظارت داشته باشد و به مسائل مالی و دفاتر و فاکتور های و مبالغ دریافتی از مردم و اگر در مواردی مبالغ دریافتی برای مراسمات مبالغ مختلفی باشند باید توضیحات داده شود.
مردم راکد‌بودن مساجد را به امور مساجد اطلاع دهند

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان غربی در گفت‌و‌گو با سرویس فرهنگی باریش‌نیوز در‌مورد باز نبودن مساجد در برخی مواقع روز  گفت: مساجد به عنوان سنگر ما میباشد که سنگر باید همیشه در دسترس مردم باشد.ولی بنا به دلایلی همچون نداشتن خادم یا عدم درآمد پایدار مساجد برا گرفتن خادم بسته میباشند و در بعضی موارد بجز نماز ضرورتی برای باز بودن ندارن‌د مگر اینکه برنامه های فرهنگی،یا پایگاهای بسیج فعال و یا مراسمات مختلف که متناسب با شاَن مساجد باشند استفاده شوند و همه اینها با هماهنگی هیئت امنا و روحانی و خادم مسجد میتوانند از ظرفیت مساجد استفاده کنند.

 حجت الاسلام و المسلمین محمد‌ خان‌بابایی اظهار کرد: مساجد سطح ارومیه بیشتر‌مواقع و در وقت های نماز باز میباشد و اگر مساجدی کلا راکد باشند مردم میتوانند با خبر دادن به امور‌ مساجد، آن مساجد شناسایی و با گفتگو با هیئت امنا وحداقل با استقرار‌روحانی در وقت های نماز میتوانند باز باشند.

وی افزود: هزینه مراسمات ختم بر اساس شرایط  و درآمد منطقه ای ارومیه از هم جدا شده است و این قانون داخلی هر مسجد هست که با حضور روحانی و هیئت امنا مسجد مطرح و تعیین میکنن و ولی برا اینکه هزینه ها سر سام آور نباشند باید به تایید اوقاف برسد تا مبلغی تعیین شود تا هم درآمدی برا مساجد باشد و هم مردم‌ عزیز به فشار نیفتند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان‌غربی تاکید کرد: در بعضی موارد بنا به تشخیص اوقاف یا هئیت امنا به این نتیجه میرسند که کسی واقعا توانایی پرداخت هزینه را ندارد  و پولی ازش نمیگیرند. اداره اوقاف موکلف است که نظارت داشته باشد و به  مسائل مالی و دفاتر و فاکتور های و مبالغ دریافتی از مردم و اگر در مواردی مبالغ دریافتی برای مراسمات مبالغ مختلفی باشند باید توضیحات داده شود.و در مواردی با افراد نزدیک و زحمت کش مساجد تخفیفاتی هم داده میشود.

حجت الاسلام خان بابایی گفت: در مساجد داخل شهری و نزدیک بازار و یا مساجد در مسیر رفت و آمد شهری برای سرویس بهداشتی برای تامین هزینه شخصی، آن سرویس بهداشتی مبالغی گرفته میشود که آن نیز باید با خوش رویی باشد.البته شهرداری موظف هست برای مردم خدمات ارائه کند و سرویس های بهداشتی ایجاد کند.ولی در مواقع مراسمات و زمان های نماز مردم میتوانند از سرویس های بهداشتی استفاده کنند.

وی در مورد هزینه های مساجد افزود: هزینه آب و برق و گاز مساجد قانونی هست که مصرف متعادل رایگان بوده و براصرفه جویی و استفاده شخصی نکردن از آن متعادل به بالا هزینه ها از مساجد دریافت میشود.مساجد ما به فاضلاب شهری هم وصل نمیباشند که تخلیه فاضلاب ها یکی دیگر از هزینه های بالا برا مساجد میباشند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد آذربایجان‌غربی عنوان کرد: مردم‌  پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد مساجد و هیئت امنا و خادم ها  به اداره اوقاف قسمت امور مساجد مراجعه کرد و با دلیل و مدرک مشکلات را ارائه و حتما بررسی میشود و اگر با روحانی مساجد مشکلی پیش بیاید به اداره تبلیغات اسلامی مراجعه نمایند و در صورت حل نشدن موارد به اداره ما امور مساجد استان واقع در مصلای ارومیه ارائه داده میشود و ما رسیدگی کامل میکنیم و در جلسات هفتگی بررسی و به نهاد مربوطه ارجاع میدهیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید