09:04|سه شنبه, اسفند 29 ,1402
تاریخ انتشار: 22 خرداد 1397 - 13:48
کد خبر: 9721
رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با باریش:

شهرستان های تکاب و خوی مهم ترین قطب های تولید فرش استان

فرش دست بافت آذربایجان قدمت دیرینه ای دارد که با طرح و نقش های زیبا در بین فرش های دیگر خود نمایی می کند شهرت فرش آذربایجان به لحاظ زیبایی و نقوش هم چنین کیفیت مواد اولیه در سطح جهان بی نظیر است و فرش‌های دستباف به لحاظ رنگ، دوام و نحوه تولید بسیار زیبا بوده و به همین دلیل نیز فرش ماهی افشار در سطح جهان مشهور است.
شهرستان های تکاب و خوی مهم ترین قطب های تولید فرش استان

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در گفت‌و‌گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، اظهار کرد: فرش دست بافت آذربایجان قدمت دیرینه ای دارد که با طرح و نقش های زیبا در بین فرش های دیگر خود نمایی می کند شهرت فرش آذربایجان به لحاظ زیبایی و نقوش هم چنین کیفیت مواد اولیه در سطح جهان بی نظیر است و فرش‌های دستباف به لحاظ رنگ، دوام و نحوه تولید بسیار زیبا بوده و به همین دلیل نیز فرش ماهی افشار در سطح جهان مشهور است.

اسد درویشی تصریح کرد: با وجود درخواست مرکز ملی فرش ایران از مرکزآمار کشور مبنی بر ضرورت انجام سر شماری تخصصی از حوزه فرش دستباف تا به امروز این مهم محقق نشده وبر همین اساس آمار دقیقی از تولیدات استان ها در رتبه بندی آنها دردست نمی باشد اما طبق برآورد ها آذربایجان غربی جزو قطب های مهم تولید فرش دستباف بوده و جزو ده استان برتر کشور است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در سطح استان آذربایجان غربی برند های مختلفی به دست هنرمندان قالیباف تولید می شوند که در این میان فرش ریز ماهی خوی در سال ۹۸ ثبت ملی گردیده و در سال ۹۲ نیز به ثبت جهانی رسیده است. همچنین فرش دستباف افشار تکاب نیز در سال ۸۹ به ثبت ملی رسیده و در حال طی مراحل ثبت جهانی است.

وی بیان کرد: شهرستان های تکاب و خوی مهمترین قطب های تولید فرش استان می باشند و در کنار شهرستان های فوق، تقریبا در تمامی شهرستان های استان فرش بافی رواج داشته و بوکان، شاهین دژ، میاندوآب، مهاباد، ارومیه از دیگر نقاط مهم تولید فرش دستباف است.

درویشی افزود: کشور های آمریکایی شمالی، آمریکا و کانادا، آلمان، روسیه و ژاپن، کشورهای غربی خاورمیانه و لبنان از بازارهای سنتی فرش دستباف می باشد و افزایش قیمت مواد اولیه در بازارهای داخلی، افزایش سطوح دستمزد ونوسانات نرخ ارز عمده ترین دلایل تغییرات قیمت انواع فرش دستباف می باشد.

وی اظهار کرد: مشکل اصلی هنر صنعت فرش استان، مقوله بازاریابی و بازارسازی می باشد که به دلایلی همچون عدم انجام سلیقه یابی مناسب، کاهش قدرت خرید مشتریان در بازارهای داخلی و خارجی، کیفیت پایین مواد اولیه مورد استفاده و امکان آن و معضلات عمده ای در بازارهای هدف ایجاد می نماید از دیگر مشکلات مقوله بیمه قالیبافان می باشد که به علت کمبود اعتبارات یارانه ای تخصیص یافته پذیرش قالیبافان جدید از مهر سال ۹۳متوقف شده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر طبق برآوردها بیش از ۷۰ هزار هنرمند در سطح هزاران کارگاه خانگی فرش دستباف به هنرآفرینی مشغول می باشند که در حال حاضر از این تعداد حدود ۱۵ هزار نفر تحت پوشش قانون بیمه قالیبافان بوده و از خدمات آن بهرمند می باشند.

وی بیان کرد: دلیل اصلی بیمه نشدن قالیبافان کمبود اعتبارات یارانه ای تخصیصی می باشد که به علت محدودیت های بودجه ای دولت حادث گردیده است.

درویشی افزود: اگرچه آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد اما در حال حاضر حدود ۲۹۰هزار متر مربع انواع فرش دستباف در استان تولید می شود که با توجه به ماهیت ذاتی خود مصداق کامل اقتصادی مقاومتی بوده و به عنوان یک کالای نفیس و گرانقدر ایرانی می تواند نقش موثری در تحقق شعار امسال که همانا خرید ایرانی می باشدایفا کند.
وی در ادامه گفت: تخصیص اعتبارات برای برنامه های فرهنگی رسانه ای موثر بویژه از طریق صداوسیما به ویژه در بخش برون مرزی می تواند تا حد زیادی می تواند به ارتقای آگاهی بازارهای هدف به ویژه خریداران بالقوه منجر شده و ایشان را برای خرید فرش دستباف ترغیب کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید