چرا مکمل های رژیمی مورد اعتماد نیستند؟
  • 1397/3/22 13:17:20
  • 9715
به گزارش باریش نیوز؛

چرا مکمل های رژیمی مورد اعتماد نیستند؟

مکمل های دارویی مطابق با استانداردهای دارویی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا، FDA، ساخته نمی شوند. شواهد نشان می دهد که تعداد کمی از آن ها موثر، بسیاری از آن ها بی فایده و بقیه مضر می باشند.

 مکمل های دارویی اعم از مکل های گیاهی، ویتامین ها، مینرال ها (مواد معدنی) و دیگر محصولات، در امریکا صنعتی به ارزش 37 میلیارد دلار شکل داده اند و 60 درصد بانوان مرتبا از آن ها استفاده می کنند. ضمنا، تحقیقات در زمینه تناسب اندام نشان می دهد که استفاده از مکمل ها در دوزهای بالا، حتی اصلی ترین های آن ها، مانند کلسیم، می تواند خطرناک باشد.
مصرف مکمل ها و دیگر جایگزین های درمان های استاندارد قرن هاست که صورت می گیرد، اما دکتر دیوید ایزنبرگ استادیار مدرسه سلامت عمومی هاروارد اولین نفری بود که در زمینه شیوع استفاده از درمان های جایگزین شروع به جمع آوری مستندات علمی نمود. در مقاله ای در سال 1993 در مجله پزشکی نیو انگلند، دکتر ایزنبرگ و همکاران او طی گزارشی اعلام کردند بیش از یک سوم امریکایی ها از درمان های غیر متعارف استفاده می کنند. بیشتر آن ها این درمان ها را برای بیماری های مزمن و بدون اطلاع پزشک معالجشان انجام می دهند. آن ها در این گزارش از طب سوزنی، دستکاری ستون فقرات، ماساژ، یوگا نیز نام برده اند، اما توجه اذهان عمومی را بیشتر به درمان های غیر متعارف، مثل مصرف شایع داروهای گیاهی و مکمل های رژیمی جلب کردند. در 1998 اداره طب جایگزین موسسه ملی سلامت (NIH) به عنوان مرکز ملی طب مکمل و جایگزین و به عنوان حامی مالی مطالعات دقیق روی ایمنی و اثر بخشی درمان های فیزیکی جایگزین و نیز داروهای گیاهی و مکمل های رژیمی متداول باز تاسیس شد.

مستندات داروهای گیاهی

طب گیاهی از قدیم الایام ترکیبی از گیاهان دارویی مختلف را به کار می گرفت و آن ها را به صورت های متنوعی استفاده می کرد. امروزه معمولا داروهای گیاهی موجود در بازار به صورت پودر یا عصاره حاصل از برگ، ساقه، یا ریشه گیاهان است. در چندین پژوهش، که اکثرا با حمایت مالی NIH انجام شده است، روی برخی از داروها که اغلب به زنان توصیه می شود آزمایشاتی انجام شد. نتایج این آزمایشات به صورت خلاصه در زیر آمده است.

  • کوهوش سیاه: دارویی که مدت های زیادی است به عنوان درمان خانگی برای بیماری آرتریت استفاده می شود. استفاده از این دارو برای گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن و دیگر علائم یائسگی توصیه می شده است. مطالعات روی اثر بخشی این گیاه نتایج مختلفی را در پی داشته است. با اینحال بیش از 50 گزارش آسیب کبدی در افرادی که از کوهوش سیاه استفاده کرده اند، وجود دارد. اگرچه مشخص نیست که کوهوش سیاه یا ترکیب دیگری در آماده سازی، این واکنش ها را تحریک کرده باشد.
  • بابونه: به نظر می رسد این دارو در از بین بردن اضطراب موثر است. گرچه این گیاه از دارو های تجویزی کم قدرت تر است اما یک فنجان از چای بابونه می تواند اعصاب شما را تسکین دهد. از آن جایی که بابونه با گل هایی مثل همیشه بهار، نوعی ابروسیا، داوودی و گل مروارید هم خانواده است، ممکن است در صورت داشتن آسم یا آلرژی، موجب بروز واکنش های آلرژیک شود.
  • اکیناسه: شواهد قاطعی مبنی بر این که اکیناسه از سرماخوردگی پیشگیری می کند و یا علائم آن را کاهش می دهد، موجود نیست. حتی ممکن است این گیاه آلرژی را در افراد مبتلا به آلرژی به گل هایی چون ابروسیا، همیشه بهار، داوودی و گل مروارید نیز تحریک کند.
  • جینسینگ: با این که جینسینگ به عنوان درمان بسیاری از بیماری ها، از سرماخورگی گرفته تا خستگی و فراموشی، معرفی می شود، اما آزمایشات بالینی شواهد قوی برای هیچ کدام از این موارد ارائه نداده است. همچنین ممکن است جینسینگ با آسپرین و داروی ضد لختگی وارفارین تداخل ایجاد کند.
  • جینگوبیلوبا: مصرف عصاره برگ های درخت جینگو برای بهبود حافظه و درمان یا پیشگیری از زوال عقل متداول است. با این وجود در پژوهش های ارزیابی حافظه روی جینگو در یک دروه زمانی شش ساله، میان 3000 مرد و زن بالای 75 سال، این گیاه روی کاهش سرعت پیشرفت زوال شناختی یا روند زوال عقل هیچ تاثیر مثبتی نداشته است. علاوه بر این ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • خار مریم (خار شیری): مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که این گیاه، که با نام سیلیمارین نیز شناخته می شود، روی سلول های کبد اثر حفاظتی دارد، اما آزمایشات بالینی هیچکدام از این اثرات مثبت را تایید نمی کند. برای جبران اثرات مصرف زیاد الکل نیز نباید روی خار مریم حساب کرد.
  • مخمر سنت جان: مطالعات اندک اولیه نشان می داد که مخمر سنت جان ممکن است افسردگی را کم کند، اما آزمایشات گسترده بعدی نتایج اولیه را رد کرد. همچنین این دارو با تعداد زیادی از داروهای نسخه ای تداخل ایجاد می کند.

 

درباره مکمل ها

ویتامین ها، مینرال ها (مواد معدنی)، آمینو اسیدها و دیگر ترکیبات ضروری برای سلامت، دهه هاست که به عنوان مکمل ها در بازار موجودند. با اینحال، روی تعداد کمی از آن ها آزمایش های بالینی انجام شده است. آن هایی که مورد بررسی های علمی قرار گرفته اند شامل موارد زیرند:

  • کلسیم: تحقیقات نشان می دهد که مکمل هایی که دارای دوز بالای کلسیم هستند، نه تنها تاثیر چندانی روی تراکم استخوان ها ندارند بلکه خطر بیماری های قلبی و سنگ کلیه را نیز افزایش می دهند. اگر شما حداقل 500 تا 700 میلی گرم کلسیم در رژیم غذایی روزانه خود ندارید، به مکمل نیازمندید، اما بهتر است که میزان دریافت مکمل خود را به 600 میلی گرم در روز محدود کنید.
  • گلوکوزامین و کندرویتین: این دو ماده هر دو از اجزاء سازنده غضروف هستند و برای پیشگیری از آرتریت ها و کاهش درد مفاصل کاربرد دارند. آزمایش های بالینی عوارض جانبی کمی را گزارش می کنند.
  • ملاتونین: این ماده نسخه ای مصنوعی از یک هورمون طبیعی است. ملاتونین برای جت لگ (پرواز زدگی)، اختلالات خواب و بی خوابی مصرف می شود. تحقیقات نشان می دهد که ملاتونین در دوز های کمتر از 0/5 میلی گرم موثر خواهد بود، اگر در ارتباط با دوز دارو نگران هستید،  با پزشک خود در مورد مدت زمان درمان و دوز مصرفی مشورت کنید.
  • ویتامین دی: از آن جا که بیشتر افراد ساکن در عرض های جفرافیایی شمالی به اندازه کافی در معرض نور آفتاب قرار نمی گیرند و ویتامین دی کافی نمی سازند، به مکملی نیاز است تا نیاز روزانه بدن به 800 واحد بین المللی (IUs) را تکمیل کند. آیا مصرف دوزهای بالاتر ویتامین D (2000 واحد بین المللی) خطر حمله قلبی، سکته مغزی یا سرطان را کاهش خواهد داد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، تحقیقی روی   25000نفر درحال انجام است که نتایج آن در سال 2017 منتشر خواهد شد.(مطالعات VITAL).
  • اسید های چرب امگا3: گرچه مطالعات رابطه میان مصرف غذاهای با امگا3 بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی و التهابات را نشان می دهند، اما این سوال مطرح می شود که آیا مکمل های امگا3 که عمدتا به صورت کپسول های روغن ماهی در دسترس است، نتایج مشابهی دارد؟ مطالعات VITAL  ما را در یافتن پاسخ این پرسش یاری خواهد کرد.
  • مکمل هایی برای اهداف دیگر: قفسه های مغازه های فروش مکمل پر است از محصولاتی که وعده داده اند ورزش را برای شما آسان تر کنند و کاهش وزن را ساده تر. این ادعاها نیز اثبات نشده اند. علاوه بر این برخی از این مکمل ها دارای محرک هایی هستند که مصرف آن ها در زمان طولانی ضررهای فراوان دارد.

 

نتیجه گیری

ارزش بسیاری از گیاهان دارویی و مکمل ها مورد توجه قرار نگرفته یا هنوز ثابت نشده است. تنها تعداد کمی از آنها ارزش پوا دادن دارند. علاوه بر این، تضمینی وجود ندارد که این قرص ها و کپسول ها، تمامی یا حتی یکی از ترکیبات لیست شده در بسته را داشته باشند.
مهمتر از همه، مصرف مکمل ها می تواند خطرناک باشد. تحقیقی که در اکتبر 2015 در مجله پزشکی نیو انگلند منتشر شد، نشان داد که عوارض جانبی مصرف مکمل ها علت اصلی به طور متوسط 23000 مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان ها در طول سال است.
اگر نگرانید که رژیم غذایی تان تمامی مواد غذایی مورد نیازتان را تامین نمی کند، قبل از مشورت با پزشک اقدام به خریداری مکمل ننمایید. اگر حقیقتا به ویتامین یا دیگر مکمل های رژیمی نیاز داشتید، پزشک شما می تواند دوز و محصول مناسب شما را پیشنهاد دهد. اگر شما در حال حاضر نیز از ویتامین یا مکمل دیگری استفاده می کنید، پزشکان مراقبت سلامت خود را مطلع کنید.
 

مشکلات جدی مکمل ها

دکتر ایزنبرگ می گوید: بعضی از مکمل های غیر ویتامینی بدون هیچ مدارک معتبر از درجه تاثیر و ایمنی شان به طور گسترده ای خرید و فروش می شوند و ممکن است با دیگر دارو های نسخه ای تداخل ایجاد کنند. علاوه بر این ممکن است بعضی افراد به خاطر اعتمادشان به این مکمل ها شروع درمان های مورد تایید را به تاخیر بیاندازند. همچنین برخی از این محصولات واقعا گرانند.
خلوص و استاندارد بودن دوز مکمل هایی که در آزمایشات بالینی با سرمایه گذاری دولتی مورد استفاده قرار می گیرد، تجزیه و تحلیل می شوند.
تولید کننده های مکمل می بایست چنین بررسی هایی را روی مکمل هایشان انجام داده و نتایج را به FDA ارائه دهند. طبق گزارشی که در ژانویه 2016 در مجله تحقیقاتی Frontline منتشر شد، تنها تعداد کمی از هزاران تولید کننده مکمل این کار را انجام می دهند و FDA برای بررسی مکمل ها یا وادار کردن تولید کننده ها به اطاعت از قوانین، دچارکمبود منابع و پرسنل است.
در نتیجه محتویات یک کپسول مکمل، آن چیزی نیست که روی برچسب آن شرح داده شده است. محققان کانادایی در سال 2013، 22نمونه تصادفی از 12 تولید کننده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند و اعلام کردند که 60 درصد محتوی این محصولات، ترکیباتی است که روی برچسب ذکر نشده است. برخی از این مواد، آلاینده های مضر برای بدن هستند. در یک تحقیق در سال 2015 توسط دادستان کل نیویورک مشخص شد که تنها 21 درصد از نمونه های تصادفی منتخب از مکمل های برند های محبوب، GNC, Target, Walgreens, Walmart دارای محتویاتی منطبق با آنچه روی برچسب ذکر کرده اند بودند. در برخی از آن ها هیچ اثری از موادی که تبلیغ کرده بودند یافت نمی شد و بقیه عمدتا دارای مواد پر کننده مانند گندم و سویا بودند که می تواند برای بعضی افراد ایجاد آلرژی کند. مطالعات دیگری مکمل هایی تقلبی را کشف نمود که دارای هورمون های استروئید هستند.
وقتی صحبت از مکمل های رژیمی به میان می آید، هشدار قدیمی “خریدار آگاه باش” بیش از همیشه به کار می آید.


کلید واژه ها:
  • باریش نیوز
مطالب مرتبط
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  • باریش نظراتی را که حاوی توهین ویا کلمات رکیک است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.