11:25|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 30 اردیبهشت 1397 - 10:15
کد خبر: 9572
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ارومیه:

تغذیه درختان سطح شهرارومیه به روش چالکود

درختان سطح شهرارومیه به روش چالکود با هدف حفظ سبزینگی درختان و رفع کمبودهای تغذیه ای،  تغذیه می شوند.
تغذیه درختان سطح شهرارومیه به روش چالکود

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ارومیه بیان کرد:  كاهش حاصلخيزي خاك در بسياري از كشورهاي درحال توسعه و استفاده دائم گياهان از ذخاير غذايي خاك، بدون جايگزيني مناسب و كافي باعث كاهش توان توليدي و عناصر غذايي خاك شده است که در اين رابطه استفاده از كودهاي شيميايي به عنوان سريعترين راه براي جبران كمبود عناصر غذايي خاک لازم به نظر مي رسد.

علی شایگان با اشاره به اجرای طرح چالکود در بلوارهای سطح شهر جهت حفظ سبزینگی درختان و رفع کمبودهای تغذیه ای،  گفت: چالکود روش خاصی برای جایگذاری موضعی کودآلی و شیمیایی در خاک بستر درختان است  که منجر به کاهش تثبیت عناصر موجود در کودهای شیمیایی در مجاورت ماده آلی، افزایش جذب عناصر غذایی در خاکهای آهکی و بخصوص جذب عناصر میکرو افزایش نفوذ آب در خاک ، افزایش تهویه خاک و کاهش غلظت یون بیکربنات در خاکهای سنگین بافت ومتراکم می شود.

وی افزود:  علاوه برآن در رفیوژخیابان هایی که دارای لایه محدود کننده رشدریشه می باشند باعث از بین بردن آن و خروج خاک نامرغوب در محل حفر چالکود می گردد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ارومیه ادامه داد:  بر این اساس گروه کارشناسان مجرب سازمان اقدام به نمونه برداری ، انجام آزمایشات آب و خاک،شناسایی مبوده ، خرید کود ، استفاده آزمایشی و تعمیم استفاده از آن بعد از موفقیت در طرح آزمایشی به شکل چالکود در خاک بستر درختان اقاقیا چتری سطح شهر نموده است.

شایگان عنوان کرد: علل خشکیدگی درختان سطح شهر، انجام آزمایشات خاک ،تجزیه برگی،انجام عملیات محلول پاشی و قراردادن برنامه احیا درختان در دستور کار سازمان قرار دارد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید