03:14|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 29 اردیبهشت 1397 - 10:34
کد خبر: 9563
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه:

تقویت دیپلماسی، رویکردی استراتژیک در حوزه گردشگری

 یکی از زمینه های مساعد برای جذب سرمایه، تغییر در نگاه به عملکرد اقتصادی شهر ارومیه است.
تقویت دیپلماسی، رویکردی استراتژیک در حوزه گردشگری

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ محمدرضا علیزاده امام زاده با بیان اینکه جذب سرمایه نیازمند زمینه سازی ها در ابعاد مختلف است، اظهار کرد:  ظرفیت سازی، اعتمادسازی، پایدار شدن اوضاع اقتصادی، شفافیت قانونی و نهادی، تضمین شرایط برای بازگشت سرمایه، تقویت فرهنگ حمایت از سرمایه گذار و رقابت سالم بین سرمایه گذاران، قدرت مذاکره مدیران، پایبندی به مقررات و ضوابط و در کل تلاش برای ایجاد شرایط بهینه از نظر امنیت روانی، امنیت سرمایه و بازار از جمله مواردی است که در استقبال از جذب سرمایه خارجی و داخلی ضروری است.

وی افزود: همدلی و هماهنگي و احساس مسئولیت در بین مردم و مسئولان همراه با برخورداری از برنامه ریزی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت سبب جذب سرمایه ها و فرصت های ایجاد سرمایه گذاری در استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه می شود.

علیزاده امام زاده حرکت از نگاه پروژه محور به رویکرد برنامه محور از عوامل موفقیت  عنوان کرد و گفت:  فرصت های بالقوه بسیاری در آذربایجان غربی و ارومیه برای سرمایه گذاری وجود دارد و باید برای ارتقای زیرساخت ها کوشید و در صدد رفع موانع موجود برآمد.

وی یکی از زمینه های مساعد برای جذب سرمایه، تغییر در نگاه به عملکرد اقتصادی شهر ارومیه است، بیان کرد:  یکی از ظرفیت های زیست محیطی این شهر، دریاچه ارومیه است که در صورت احیا و توجه دولت به این معضل بزرگ زیست محیطی، می توان قدرت مانور گردشگری شهر را افزایش داد.

وی خاطر نشان کرد: هر چقدر بتوان در موضوعات مختلف گردشگری قابلیت و توان بالاتری ارائه نمود، طبیعتاً سرمایه گذاران بیشتری نیز جذب خواهند شد.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه بیان کرد: در زمینه گردشگری تقویت دیپلماسی، انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی شهری و ارتقای توان رقابت با کشورهای همسایه امری ضروری و رویکردی استراتژیک در حوزه گردشگری است و شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه  نیز در تلاش است تا زیرساخت های شهری را مطابق با این موضوع ارتقا دهد و بودجه سالانه ٩٧ شهرداری ارومیه نیز با موضوع گردشگرپذیری همراستا بوده است.

وی بهبود تسهیلات اجتماعی، زیرساخت های ارتباطی و تکنولوژیک به موازات شهر هوشمند، تبلیغات گسترده برای معرفی توانمندی های شهر ارومیه و استان آذربایجان غربی و سرمایه گذاری در تبلیغات از ملزومات توسعه گردشگری عنوان کرد.

علیزاده امامزاده در پاسخ به سوال "باتوجه به اینکه درمقایسه با تبریز شهر ارومیه پتانسیل بالایی دارد، چرا در جذب سرمایه گزار خوب عمل نشده است؟" گفت: البته که ارومیه توانمندی های بیشتری دارد، اما با نگاه جامع می توان چنین استنباط نمود، آنچه که فرصت های سرمایه گذاری را در اختیار شهرها و استان ها قرار می دهد، رتبه شهر در کشور، عملکرد و قدرت نفوذ مدیران در محافل سیاسی و تصمیم گیری کشور، نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی، نحوه جذب منابع قدرت و سرمایه، ارتباطات و تعاملات با داخل و خارج، تبلیغات، عوامل فرهنگی و اجتماعی است که همه این ها در زمره توانمندی های مناطق مختلف می تواند دخیل باشد.

وی افزود:  تبریز در سلسله مراتب نظام شهری کشور، جزء پنج شهر اول ایران است و به دلیل جمعیت بالای یک میلیون نفر و مساحت شهری بزرگتر، از امتیاز کلانشهری برخوردار است و طبیعتاً امکانات، سرمایه و بودجه بیشتری را مطابق با درجه شهری خود توانسته کسب نماید و به همین دلیل مهم ترین قطب شهری شمال غرب کشور محسوب می شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید