16:11|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1397 - 13:51
کد خبر: 9422
باریش گزارش می‌دهد؛

مردم از افزایش تکدی گری در ارومیه خبر می‌دهند/لزوم اهتمام بیشتر در راستای جمع آوری متکدیان!

افرادی که در سطح معابر و خیابان ها دست نیاز در مقابل همشهریان دراز می کنند لزوما افراد نیازمند نیستند به دستگاه‌های حمایتی مراجعه و به صورت پنهانی تحت پوشش قرار می گیرند در بیشتر موارد بررسی پرونده افراد مشخص کرده است که در بسیاری از مواردموضوع نیاز فردی افراد سبب تکدی گری نشده بلکه به صورت سازمان یافته عمل می کنند در همین راستا مردم باید هوشیار باشند تا مورد سو استفاده این افراد قرار نگیرند.
لزوم اهتمام بیشتر در راستای جمع آوری متکدیان!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ تکدی گری، عوارض و آثار مخرب بسیار زیادی را در پی دارد که گاها نیز این آثار به آثاری جبران ناپذیر تبدیل می‌شوند، تکدی‌گری عمدتا از مواردی همچون فقر، اعتیاد و... حاصل می‌شود. تکدی گری بدون شک تاثیر بسیار منفی را بر جلوه هر محیطی خواهد بخشید و سبب خواهد شد تا به نوعی آرامش از محیط سلب شود.
حال با توجه به تفاسیر موجود و ضرورت و اهمیت ریشه کنی تکدی گری خبرنگار سرویس اجتماعی باریش نیوز به سراغ مسئولان مربوطه رفت.
سعید فریور مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی در گفت و گو با باریش نیوز در خصوص جمع آوری و نگه دایری متکدیان گفت: مرکزی وجود دارد که متکدیان جمع آوری شده توسط شهرداری ارومیه و نیروی انتظامی نگه داری می شوند و سپس با توجه به شرایط هر متکدی که به بخش سالمندان، معتاد و کودکان بی سرپرست تقسیم می شوند توسط بهزیستی استان در بخش های مربوطه نگه داری می شوند.
وی ادامه داد: اگر شرایط متکدی شامل موارد ذکر شده نباشد تکلیف وی بر عهده بهزیستی نخواهد بود. بهزیستی به همراه شهرداری، نیروی انتظامی و دادگستری به صورت تیمی فعالیت می کند و متکدیان را جمع آوری می کنند.
فریور در پاسخ به نگه داری کودکان کار در بهزیستی گفت: اگر کودکان کار یا متکدی دارای والدین نباشند توسط بهزیستی نگه داری می شوند و در صورت اینکه کودکان توسط والدین خود مجبور به تکدی گری می شوند توسط نهادهای قضایی تعهدهایی اخذ می شود که چنین اقدامی بار دیگر صورت نگیرد که در صورت وجود سابقه بهزیستی سرپرستی کودکان را بر عهده می گیرد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: اکثرا والدین کودکان کار معتاد می باشند و فرزندان خود را مجبور به تکدی گری می کنند.
همچنین در این خصوص عباس حسن‌خانی فرماندار ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش‌نیوز گفت: براساس قانون یک مجتمع اردوگاهی در استان آذربایجان‌غربی احداث و متکدیان در این مجتمع جمع‌آوری شوند؛ مجتمع اردوگاهی ساخته شده در این خصوص مختص ارومیه نخواهد بود و تمام متکدیان استان در این مجتمع ساکن و تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار می گیرند.
فرماندار ارومیه با اشاره به اینکه هنوز مجتمع اردوگاهی در ارومیه برای تحت پوشش قرار دادن متکدیان ساخته نشده است ابراز کرد: از سال 93 مرکز موقت و پایش متکدیان ایجاد شده است وظیفه این مرکز جمع‌آوری و سازماندهی متکدیان سطح شهر ارومیه است. متکدیان در این مرکز ساکن و از نظر بهداشتی، روانی و امکان ایجاد اشتغال مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین سازماندهی بودن این افراد توسط نیز توسط این مرکز بررسی و اقدامات لازمه اتخاذ می‌شود.
حسن‌خانی با اشاره به اینکه متکدیان شهر ارومیه عمدتا وارداتی هستند خاطر‌نشان کرد: متکدیان شهر ارومیه عمدتا از شهر‌های اطراف و استان‌های همجوار به شهر ارومیه وارد شده اند و بخش اعظمی از متکدیان نیز از سوی 5 خانواده مشخص سازماندهی می شوند.
وی با اشاره به تلاش ها برای احداث مجتمع اردوگاهی متکدیان در آذربایجان غربی اظهار کرد: تا پیش از احداث مجتمع اکنون به طور موقت همکاران کمیته امداد، بهزیستی، امداد، بهداشت، انتظامی، شهرداری، حمایت های مقامات قضایی و بقیه دستگاه های متولی در این مرکز ارائه خدمات انجام می دهند تا با این امر به صورت ریشه ای مبارزه و شهر عاری از متکدی و تکدی گری شود.
فرماندار ارومیه در خصوص مواجه مردم با متکدیان تاکید کرد: افرادی که در سطح معابر و خیابان ها دست نیاز در مقابل همشهریان دراز می کنند لزوما افراد نیازمند نیستند به دستگاه‌های حمایتی مراجعه و به صورت پنهانی تحت پوشش قرار می گیرند در بیشتر موارد بررسی پرونده افراد مشخص کرده است که در بسیاری از مواردموضوع نیاز فردی افراد سبب تکدی گری نشده بلکه به صورت سازمان یافته عمل می کنند در همین راستا مردم باید هوشیار باشند تا مورد سو استفاده این افراد قرار نگیرند.
طبق پیام هایی که در هفته های اخیر به مراتب به رسانه خبری باریش نیوز ارسال شده است گواه آن را می‌دهند که تکدی گری در ارومیه علل خصوص چهار راه های 
پرتردد به وفور افزایش یافته است لذا ضرورت دارد تا مسئولان امر اهتمام بیشتری را بورزند تا مشکلات این زمینه رفع گردند.

 

گزارش: عرفان میرابی

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید