15:35|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1397 - 13:34
کد خبر: 9389
یادداشت:

چالش‌های جوان امروزی!

بررسی وضع موجود جوانان کشور نشان می دهد شاخص های توسعه مربوط به جوانان در سطح مطلوبی نیست و فاصله زیادی بین برنامه ریزی و عمل وجود دارد. رویکرد غالب برنامه های جوانان در ادوار محتلف فرهنگی بوده است و این در حالی است که بیشتر مسایل جوانان اقتصادی است بیشتر برنامه های آموزشی و مهارت های شغلی در حوزه جوانان نامناسب ، محدود و ضعیف است که لازم است به این موارد بیش از گذشته پرداخته شود.
چالش‌های جوان امروزی!

سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ روز جوان در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ خاص خودشان نامگذاری می شود. سازمان ملل روز ١٢ اگوست را را روز بین المللی جوان ( مصادف با ٢١ مرداد ماه) نامگذاری کرده است. تایلند و مراکش سالروز تولد پادشاهان خود را روز جوان در نظر گرفته اند و در چین سالروز جنگ ملی آنها به عنوان روز جوان تلقی می شود. در ایران روز جوان مصادف با ولادت حضرت علی اکبر است.

روز جوان فرصت خوبی است که ویژگی های جمعیتی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی جوانان کشور در کانون توجه قرار گیرد. از نظر جمعیت شناسی به افراد واقع در سنین ٢٤-١٥ ساله جوان گفته می شود. در ایران براساس آخرین سرشماری تعداد ١٥٠٢١٥٤٠ نفر جوان زندگی می کنند. به عبارتی دیگر حدود یک سوم جمعیت کشور را جوانان به خود اختصاص داده اند که این پدیده منحصر به فرد به شمار می اید. بالفعل کردن این سرمایه مستلزم آن است که اولا شناخت درستی از ویژگی ها و مزایای این جمعیت داشته باشیم ثانیا امکانات و شرایط لازم برای چنین موهبتی فراهم گردد در چنین شرایطی است که جمعیت جوان می تواند به تولید و بهروری بپردازد.

اما بررسی وضع موجود جوانان کشور نشان می دهد شاخص های توسعه مربوط به جوانان در سطح مطلوبی نیست و فاصله زیادی بین برنامه ریزی و عمل وجود دارد. رویکرد غالب برنامه های جوانان در ادوار محتلف فرهنگی بوده است و این در حالی است که بیشتر مسایل جوانان اقتصادی است بیشتر برنامه های آموزشی و مهارت های شغلی در حوزه جوانان نامناسب ، محدود و ضعیف است که لازم است به این موارد بیش از گذشته پرداخته شود.

بیکاری جوانان به یکی از مسایل و چالش های عمده اقتصادی و اجتماعی در ایران تبدیل شده است تا جایی که دولتمردان را به شدت نگران کرده است اهمیت این موضوع به حدی است که بعضی از کشورها بیکاری جوانان را به تیک تیک بمب ساعتی تشبیه کرده اند. نتایج سرشماری حاکی از آن است که میزان بیکاری جوانان ٢٤-١٥ ساله در ایران ٢٥,٣ درصد است. نرخ بیکاری برای مردان جوان ٢٥.١ درصد و برای زنان جوان ٤٢.٣ درصد می باشد. از دیگر موراد پیش روی جوانان مسله ازدواج است. در سال های اخیر جوانان میل کمتری به ازدواج داشته اند و از طرف دیگر آمار طلاق روند افزایشی داشته است. از لحاظ بهداشتی آمارها نشان می دهد میزان مرگ و میر در سنین جوانی به ویژه برای مردان به دلیل فزونی مرگ های ناشی از سوانح و حوادث بالاتر از حد مورد انتظار است. همچنین مرگ و میرهای ناشی از خودکشی و قتل در سنین جوانی بیشتر از سایر سنین است.آمار ایدز نیز در میان زنان جوان ٣٤ درصد و  در میان مردان جوان ٩.٥ درصد است.

 از نظر وضع سواد آمارها نشان می دهند میزان باسوادی مردان جوان ٩٦ درصد و میزان باسوادی زنان جوان ٩٧ درصد است و سهم تحصیلات دانشگاهی برای مردان ٢٤ درصد و برای زنان ٢٨ درصد است.

با  کنکاشی بر روی یافته ها در می یابیم که نگاه ما به جوانان نباید صرفا نگاهی جمعیتی باشد  بلکه باید وِیژگی های اقتصادی و اجتماعی جوانان را نیز مدنظر قرار دهیم چرا که شناخت دقیق علمی و هم جانبه همه ابعاد مختلف یک ضرورت اساسی برای تصمیم گیری و سیاستگزاری در جهت نیل به اهداف مورد نظر است.

در انتها جا دارد یادی کنیم از شهدای جوان هشت سال دفاع مقدس. کل جمعیت شهدای هشت سال دفاع مقدس برابر با ٢١٣٢٥٥ نفر است که از این تعداد   ٧٠٥٤ نفر زیر ١٤ سال، ٦٥٥٧٥ نفر  ١٩-١٥سال  و ٩٠١٠٦ نفر ٢٤-٢٠ساله بودند. جوانان کشور ما نشان داده اند که شرکای اجتماعی، سیاسی خوبی هستند و این شایستگی را دارند که از طرف دولتمردان بیشتر مورد توجه و عنایت قرار  گیرند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید