20:05|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 05 اردیبهشت 1397 - 14:21
کد خبر: 9373
باریش گزارش می‌دهد:

جبران خسارت‌های وارد شده توسط دولت تنها امید کشاورزان!

خساراتی به 57 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان وارد شده است که در مجموع 307 میلیارد تومان خسارت مالی از محل افت دمای چند روز گذشته به محصولات کشاورزی خسارات وارد شده است.
جبران خسارت‌های وارد شده توسط دولت تنها امید کشاورزان!

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز؛ در طی فصل پاییز و زمستان سال گذشته که به عنوان فصول بارندگی از آن یاد می شود و به طور طبیعی بارندگی های زیادی در این 2 فصل رخ می دهد اما متاسفانه طی این دو فصل مذکور در سال 96 طبق نظریه های کارشناسان هواشناسی بارندگی های مناسبی را شاهد نبودیم.

در طی 3 روز اخیر بارندگی مناسبی در سطح استان آذربایجان غربی و نقاط همجوار شاهد بودیم اما تغییرات آب و هوایی و کاهش دما و سرما و مهم تر از همه بارش برف و باران در حالیکه بیش از 30 روز از بهار 97 گذشته بود همگان را غافل کرد تا شاهد آن باشیم که کشاورزان آذربایجانی متحمل سخت ترین خسارات شود.

اسمعیل کریم‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به خسارات وارد شده بر اثر سرمازدگی و یخبندان به محصولات کشاورزی در استان اظهار کرد: افت دمایی که روزهای 27 و 28 فروردین ماه سال جاری به وجود آمد و تا منفی 2 درجه نیز شاهد کاهش دما بودیم و دمای خاک نیز تا منفی 7 درجه کاهش یافت ، سبب شد تا برخی از محصولات کشاورزی دچار آسیب شوند.

وی افزود: با توجه به بارش برف در روز گذشته و تداوم سامانه بارشی در روزهای اخیر بر اساس براورد کارشناسان پیش بینی می شود این میزان مبلغ خسارت وارده به محصولات باغی و زراعی ناشی از سرمازدگی و یخبندان  به بیش از 300 میلیارد تومان افزایش یابد که در روزهای اینده متعاقبا برآورد نهایی خسارت وارده اعلام خواهد شد.
کریم زاده تصریح کرد: از ابتدای سال جاری طبق گزارشات وصول شده از شهرستانهای استان کل خسارت مالی که از وضعیت نامناسب هوا مانند خشکسالی، طوفان ، باد و سرمازدگی  به بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان وارد شده است، در حدود یک صد و 34 میلیارد و یک صد و 15 میلیون تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: طبق گزارشات جدید اکیپ های اعزامی برای براورد خسارت درطول فروردین ماه سال جاری از محل حوادث غیر مترقبه از جمله سیل و تگرگ در حدود 12 میلیارد و 900 میلیون تومان ، باد و طوفان 13 میلیارد و 900 تومان  و خشکسالی 104 میلیون تومان به محصولات زراعی و باغی استان خسارت وارد شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه خسارت سرما در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه دار استان اعم از سیب و انگور اتفاق افتاده است، برآورد نهایی خسارت پس ازمیوه دهی محصول و دیگر بررسی های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

در این راستا خبرنگار باریش نیوز به گفت و گوی اختصاصی با کریم زاده پرداخت که مشروح سخنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی را در زیر می خوانید.

اسمعیل کریم زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز در خصوص میزان خسارات وارد شده به باغات کشاورزی استان در طی بارندگی های اخیر گفت: خساراتی به 57 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان وارد شده است که در مجموع 307 میلیارد تومان خسارت مالی از محل افت دمای چند روز گذشته به محصولات کشاورزی خسارات وارد شده است.

وی ادامه داد: برابر دستورالعمل ابلاغی کمیته خسارت شهرستان ها تشکیل یافته و نسبت به برآورد خسارات وارد شده اقدام و با حضوور نمایندگان فرمانداری، بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی برای تشکیل و تکمیل فرم ها اقدام کنند و سپس با ارسال فرم ها به سازمان جهاد کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی و استانداری آذربایجان غربی ارسال شود.

کریم زاده تصریح کرد: برخی از کشاورزان محصولات کشاورزی خود را بیمه نموده اند و بر اساس تعرفه بیمه ای میزان خسارت خود را به تدریج در طول سال واریز خواهد شد اما متاسفانه برخی از کشاورزان از خود بی میلی نشان داده و از بیمه نمودن محصولات کشاورزی خودداری کرده اند  ولی ما وظیفه داریم برای این کشاورزان نیز تکمیل فرم را انجام دهیم  و با توجه به گستردگی خسارات دولت تصمیماتی را نیز برای این کشاورزان خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  خاطر نشان کرد: احتمال افزایش میزان خسارت در استان وجود دارد و جمع بندی نهایی تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد.

حال با توجه به سخنان رئیس سازمان جهادکشاورزی و گستردگی خسارات در آذربایجان غربی امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات ذکر شده سرعت یابد و بتواند بخشی از مشکلات کشاورزان را رفع کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید