23:53|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 21 فروردین 1397 - 01:04
کد خبر: 9249
باریش گزارش می دهد:

احداث آزادراه ارومیه_تبریز اتفاق بزرگی برای آذربایجان غربی/ دلیل وقفه ایجاد شده در احداث تونل آزادراه تبریز به ارومیه چیست؟

در 28 مرداد ماه 95 عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه ارومیه_تبریز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی رسماً آغاز شد ولی هنوز که هنوز است این قطعه از آزادراه که سبب کاهش مسافت تبریز به ارومیه به طول 7 کیلومتر می‌شود، چندان پیشرفت قابل توجهی نداشته و زمان اتمام پروژه افزایش یافته است.
دلیل وقفه ایجاد شده در احداث تونل آزادراه تبریز به ارومیه چیست؟

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، جاده ارومیه_تبریز یکی از مهم‌ترین جاده‌های آذربایجان غربی به شمار می‌رود چرا که ارومیه و دیگر شهرستان‌های این استان از طریق این جاده به تبریز و در نهایت به جاده‌های مهم کشور از جمله تهران و مشهد و دیگر شهرستان‌ها متصل می‌شوند.

 مردم ارومیه برای رسیدن به تبریز در همین چند سال اخیر مجبور بودند از طریق کشتی و عبور از دریاچه ارومیه به آن طرف دریاچه رفته و از طریق راه جزیره اسلامی (سارای یولی) به تبریز برسند.

نوستالژی نگرانی مسافران از تردد با کشتی در دریاچه ارومیه

البته 2 مسیر جاده‌ای دیگر نیز وجود داشت که ارومیه‌ای ها می‌توانستند از مسیر میاندوآب و یا سلماس به تبریز دسترسی داشته باشند و اغلب ارومیه‌ای ها زمانی از این دومسیر استفاده می‌کردند که دریا طوفانی می‌شد و کشتی‌ها قادر به بارگیری خودروها و حرکت نبودند.

لازم به ذکر است که دو مسیر میاندوآب و سلماس برای ارومیه‌ای مسافت رسیدن به تبریز را افزایش می‌داد و سبب اتلاف وقت مسافرین و رانندگان می‌شد.

برای رفع دغدغه ارومیه‌ای ها در ارتباط با اینکه آیا دریا طوفانی می‌شود و یا کشتی‌ها قادر به حرکت هستند یا نه و  از طرف دیگر برای کاهش زمان سفر ارومیه به تبریز، تصمیم بر ایجاد پل میان‌گذر شهید کلانتری ارومیه گرفته شد تا دو طرف دریاچه از طریق این پل به هم وصل شوند و مسافران بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با خیالی راحت از دریاچه عبور کرده و به تبریز و یا ارومیه برسند.

احداث پل میان‌گذر دریاچه ارومیه

در نهایت عملیات اجرایی احداث پل شهید کلانتری شروع شده و در اواخر پاییز 87 و حدوداً 10 سال قبل و در تاریخ 27 آبان ماه 87 مسیر اول این پل به دست رئیس جمهور وقت ایران یعنی احمدی نژاد مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

البته پس از چندین سال که روند خشک شدن دریاچه ارومیه تشدید یافت، اشکالاتی توسط کارشناس امر و مسئولین مختلف در ارتباط با احداث پل میان‌گذر و مانع شدن این پل از جریان طبیعی آن دریاچه ارومیه و تأثیر گذار بودن این پل بر روند خشک شدن دریاچه سخن گفته شد که کمی دیر به نظر می‌آید.

در حال حاضر مسیر ارومیه تبریز به وسیله ایجاد پل شهید کلانتری کوتاه شده و مسافران بهراحتی تردد می‌کنند البته این تردد در قسمت‌هایی از جاده جزیره اسلامی (سارای یولی) کمی دچار اختلال می‌شود و به سبب دست انداز ها و ترک‌های آسفالت بیش از حد این قسمت از مسیر ارومیه به تبریز و آسفالت بی کیفیت آن، رانندگان خسته می‌شوند.

لزوم اصلاح جاده جزیره اسلامی (سارای یولی)

البته به تازگی و با پیگیری‌های رسانه‌ای کمی از قسمت‌های این جاده نیز اصلاح شده ولی به تدبیر اساسی نیاز دارد تا مسافران از تردد در این قسمت از جاده رنج نبرند.

همواره طرح‌های مختلفی برای کاهش فاصله بین ارومیه و تبریز ارائه می‌شد که یکی از آن‌ها نیز ایجاد آزاد راه ارومیه_تبریز است و با احداث این آزاد راه می‌توان گفت از طرفی آذربایجان غربی که پیش از این حتی 1 متر نیز آزاد راه نداشت هم صاحب آزاد راه می‌شود و از طرف دیگر مسیر مهم ارومیه به تبریز توسعه می‌یابد و مسافران و رانندگان بااحساس امنیت و راحتی بیشتری تردد می‌کنند.

مهم‌ترین قسمت آزاد راه ارومیه به تبریز همان قطعه 3 این مسیر است چرا که این قطعه در صورت احداث دارای تونلی به طول 4 کیلومتر می‌شود و زمان و مسافت تردد بین ارومیه و تبریز را به میزان قابل قبولی کاهش می‌دهد.

احداث تونل در قطعه سوم آزادراه ارومیه_تبریز

در سال‌های اخیر زمزمه‌هایی در ارتباط با ایجاد قطعه 3 آزادراه ارومیه به تبریز به گوشمی‌رسید که در نهایت تصمیم به ایجاد قطعه 3 آزاد راه ارومیه_تبریز از طریق مسیر کوهستانی و حفر تونل در این قطعه گرفته شد و در تاریخ 28 مرداد ماه 95 و در سفر استانی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان غربی عملیات اجرایی قطعه سوم آزادراه ارومیه- تبریز رسماً آغاز شد.

در ابتدا حفاری تونل قطعه 3 آزاد راه ارومیه_تبریز، این پروژه به یک پیمانکار خصوصی واگذار شد ولی پیمانکار خصوصی پروژه را به خوبی اجرا نکرد و سبب کند شدن روند احداث این قطعه از آزادراه شد و با پیگیری‌های مختلف در نهایت پیمانکار این پروژه تغییر یافت و در حال حاضر به صورت مشارکتی بین وزارت راه و بنیاد تعاون ناجا در حال اجرا است.

مسئولین در سال‌های پیش، زمان اتمام پروژه تونل  قطعه 3 آزادراه ارومیه_تبریز را سال 99اعلام کرده بودند ولی با توجه به تعلل ایجاد شده به سبب تغییر پیمانکار پروژه، زمان اتمام آن افزایش یافت.

تاخیر ایجاد شده در احداث تونل 

در حال حاضر طبق صحبت‌های موجود در ارتباط با این پروژه، مقرر شده است که تونل تا 4سال آینده و در 1401 به اتمام برسد و در حال حاضر نیز عملیات حفاری تونل‌ها در از دوطرف در حال اجرا است.

سید هادی بهادری در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز در ارتباط با دلیل عقب ماندگی پروژه تونل این آزاد راه از زمان اعلام شده قبلی خود اظهار کرد: با توجه به اینکه پیمانکار این پروژه تغییر یافت، مقداری از این زمان بندی لازم عقب افتاد و پیش بینی می‌شود که احداث این تونل 3 الی 4 سال زمان می‌برد و در سال 1401 به پایان برسد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با توجه به اینکه حفاری تونل این آزادراه به صورت دستی و انفجاری است بنابراین کمی احداث این تونل زمان بر است تا به اتمام برسد.

وی افزود: مسافت تبریز و ارومیه با اتمام قطعه 3 آزادراه ارومیه_تبریز به میزان 7 کیلومتر کاهش خواهد یافت که طول قطعه 3 این آزادراه، 10 کیلومتر بوده و 4 کیلومتر آن را تونل و 6 کیلومتر آن را جاده تشکیل می‌دهد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید