15:35|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 14 فروردین 1397 - 20:52
کد خبر: 9176
کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت آذربایجان غربی:

مادران نسبت به کم کاری تیروئید پیش آگهی را اولویت خود قرار دهند

عقب ماندگي ذهني، كوتاهي قد، افت تحصيلي و كم شنوايي از جمله عوارض کم کاری تیروئید در نوزادان می باشد.
مادران نسبت به کم کاری تیروئید پیش آگهی را اولویت خود قرار دهند

حمیده سجودی کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس سلامت باریش نیوز با اشاره به عوارض بيماري كم كاري تيروييد نوزادان گفت: عقب ماندگي ذهني، كوتاهي قد، افت تحصيلي و كم شنوايي از جمله این عوارض هستند.

وی افزود: کم‌کاری مادرزادی تيروييد معمولاً بيماريي است کم علامت و فقط در حدود 5% موارد ابتلا، در روزهاي اوليه پس از تولد، داراي علائم و نشانگان بيماری هستند؛ اين علائم كم و غيراختصاصي هستند و معمولاً تشخيص باليني بيماري در روزهاي اوليه زندگي بندرت داده مي‌شود.

سجودی با بیان این که بايد همه نوزادان در روز 5-3 تولد غربالگری شوند ادامه داد: به عبارت ديگر براساس يافته‌هاي باليني، تنها 10% نوزادان در ماه اول، 35% در سه ماه اول، 70% در طول 1 سال و 100% در طول 4-3 سال اول زندگي شناسايي مي‌شوند؛ بدون غربالگری، تشخيص بيماري ديرهنگام انجام شده و كمبود هورمون تيروييد اثرات منفي خود را بر شيرخوارگذاشته و عقب‌ماندگي ذهني اتقاق خواهد افتاد.

وی عنوان کرد: با انجام برنامه كشوري غربالگری بيماري كم‌كاري تيروييد نوزادان، تشخيص به هنگام و درمان مناسب مبتلايان، پيش‌آگهی نوزادان بيمار به‌طور چشمگيری بهبود يافته است اما بدون درمان و يا درمان ديررس و يا نامناسب عقب‌ماندگی ذهنی و كوتاهي قد اجتناب‌ناپذير است؛ لذا بیماران می توانند با این روش ها از مبتلای به بیماری پیش آگه داشته باشند.

کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: آموزش وسيع و مداوم جامعه و کليه کارکنان درگير در اجرای برنامه و ضمانت اجرايي قوی، براي پوشش‌دهي قابل قبول غربالگري كم‌كاري مادرزادي تيروييد بسيار مهم و حائز اهمیت است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید