05:34|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 07 فروردین 1397 - 21:19
کد خبر: 9113
کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر در گفت و گو با باریش:

عدم تشخیص کم کاری تیروئید در نوزادان موجب عقب ماندگی ذهنی می شود

به كمبود هورمون تيروكسين در بدن نوزاد، به هر علتي،‌ "بيماري كم كاري تيروييد نوزادان" مي‌گويند. اين بيماري در بدو تولد معمولا" علامت مشخصي ندارد و در صورت عدم تشخیص و یا دیر تشخیص دادن، در نوزاد موجب عقب ماندگی ذهنی می شود.
عدم تشخیص کم کاری تیروئید در نوزادان موجب عقب ماندگی ذهنی می شود

 حمیده سجودی کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز گفت: به كمبود هورمون تيروكسين در بدن نوزاد، به هر علتي،‌ "بيماري كم كاري تيروييد نوزادان" مي‌گويند. اين بيماري در بدو تولد معمولا" علامت مشخصي ندارد و در صورت عدم تشخیص و یا دیر تشخیص دادن، در  نوزاد موجب عقب ماندگی ذهنی می شود.

وی با بیان این که بهترين روش پيداكردن بيماران انجام غربالگري نوزادان است افزود: نوع گذرا بيمار ممکن است تا مدتي (اين مدت مي‌تواند از حدود 2 هفته تا 3 سال طول بكشد) نياز به درمان داشته باشد و بعد از آن با شروع به كار تيروييد و توليد مقدار كافي هورمون، درمان قطع شده و دیگر نياز به مصرف قرص لووتيروكسين نمی باشد.

سجودی ادامه داد: ولی در نوع دايمي بيمار تا پايان عمر نياز به مصرف قرص لووتيروكسين دارد و نبايد دارو را قطع نمايد. البته دوز دارو ممكن است، بر اساس نياز بيمار و آزمايش هاي هورموني وي، كم و زياد شود، اما مصرف دارو به صورت كامل قطع نخواهد شد.

وی با اشاره به علت‌هاي بوجود آورنده بيماری كم كاري تيروييد نوزادان خاطر نشان کرد: كمبود يد، افزايش يد در بدن در اثر مصرف بعضي از داروهاي حاوي يد مثل شربت‌هاي اكسپكتورانت و مصرف بتادين (براي ضدعفوني كردن در زمان بارداري، زايمان، و يا ناف نوزاد)، ازدواج های فاميلی، ابتلا مادر به بيماري‌هايي مثل مشكلات تيروييد، ديابت، فشارخون بالا در دوران بارداري (پره اكلامپسي) و مصرف بعضي از داروها مثل ليتيوم، آميودارون از علل کم کاری تیروئید در نوزادان می باشد.

سجودی تصریح کرد: يد يكي از ريزمغذي‌هاي مهم براي توليد هورمون توسط تيروييد است و كمبود يد در رژيم غذايي روزانه مي‌تواند باعث بروز بيماري‌هاي مهمي از جمله گواتر (بزرگ‌شدن غده تيروييد)، كم‌كاري تيروييد، كوتاهي قد و عقب‌ماندگي ذهني شود.

کارشناس پیشگیری از بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشت آذربایجان غربی بیان کرد: تمام غذاهاي دريايي (انواع جلبک ها، ماهي‌ها،‌ ميگو و ...)، تخم مرغ، لبنيات (بخصوص شير گاو، ماست كم چرب و ...)،  سبزي‌ها (بخصوص سيب زميني با پوست پخته شده)، گوشت‌ها، حبوبات، ميوه‌ها و نمک ید دار تصفیه شده تبلور مجدد) مواد خوراکی حاوی ید هستند.

وی با بیان این که زنان در دوران بارداری و شيردهي  به يد بيشتري نياز دارند اظهار کرد: سقط جنين، مرده‌زايي، بروز ناهنجاري‌هاي مادرزادي در جنين و تولد نوزاد مبتلا به كم‌كاري تيروييد از عوارض کمبود ید در زنان باردار است؛ در موارد كمبود شديد يد، شانس مرگ زن باردار افزايش مي يابد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید