23:37|سه شنبه, فروردین 28 ,1403
تاریخ انتشار: 05 فروردین 1397 - 10:51
کد خبر: 9088
معرفی جاذبه های گردشگری منطقه آزاد ماکو

کاخ سردار ماکو ، نگینی در شمال غربی ترین نقطه ایران

ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور محسوب می شود، قصر باغچه جوق ماکو توسط "اقبال السلطنه ماکویی" از حکام مقتدر که در اواخر دوره قاجاریه یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار بود در این منطقه احداث شد.

کاخ موزه باغچه جوق یا همان کاخ سردار ماکو یکی از ده ها اثر تاریخی ماکو می باشد که هر ساله گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می کند، این کاخ در دو کیلومتری جاده ماکو_بازرگان و در روستای "باغچه جوق" قرار دارد،این کاخ در جوار روستای باغچه جوق و بر دامنه کوه مرتفع و داخل باغ نسبتاً بزرگی ساخته شده است.
ساختمان مجلل و تاریخی قصر سردار ماکو از آثار با ارزش و منحصر به فرد شمال غرب کشور محسوب می شود، قصر باغچه جوق ماکو توسط "اقبال السلطنه ماکویی" از حکام مقتدر که در اواخر دوره قاجاریه یکی از سرداران مظفرالدین شاه قاجار بود در این منطقه احداث شد.

 ساختمان قصر باغچه جوق به علت ویژگی های ممتاز هنری‌و معماری ، در سال 1353 شمسی توسط دولت وقت از وراث سردار خریداری شد و بعد از انجام تعمیرات ضروری ، از سال 1364شمسی برای بازدید عموم آماده شد و هم اکنون به عنوان کاخ – موزه از آن بهره برداری می شود.

بنا به جاذبه های قوی هنری و فرهنگی، این مجموعه مورد علاقه و توجه مردم منطقه و مسافرین داخلی و خارجی کشور است. در حال حاضراین موزه شامل اشیاء و لوازم زندگی سردار ماکو است که به لحاظ موقعیت و نفوذ قابل توجه ایشان در این خطه از کشور به ویژه در زمان حکومت پر آشوب مظفرالدین شاه اکثراً از طرف حکام و دربار روسیه برای ایشان ارسال شده بود، این اشیاء در نوع خود جالب توجه و دیدنی است. به همین جهت اسباب و اثاثیه مذکور در اتاق های طبقات اول و دوم ساختمان مرکزی به شرح زیر در معرض تماشای بازدید کنندگان قرار داده شده است :

- انواع و اقسام مبل ها و صندلی های لوکس از جنس چوب های جنگلی نی و خیزران، با تزیینات برجسته برنزی و رویه مخمل و نقوش کنده کاری شده- ساخت کشورهای لهستان، فرانسه، اتریش و روسیه.
- آیینه های سنگی با قاب های طلایی واستیل مشکی منبت کاری شده.
- پاروانی سه تکه از استیل طلایی با تزیینات ویژه و پارچه اطلسی و نقوش گل و بوته – ساخت فرانسه.
- کاناپه های اطلسی
- پرده های رنگین اطلسی، پشمی و توری زری با طرح های مختلف.
- دستشویی متحرک لگن دار از چینی اعلا و ملحقات استیل گلدار به رنگ طلایی – ساخت روسیه .
- کمد و جالباسی از چوب گردو با منبت کاری و روکش اطلس – ساخت اتریش.
- لوسترهای برنزی هجده شاخه- ساخت فرانسه.
- قاب عکس های خانوادگی سردار ماکو.

تعدادی از اتاق های طبقه همکف نیز تبدیل به موزه اشیای تاریخی، مردم شناسی و نمایشگاه جاذبه های تاریخی استان شده است.

لازم بذکر است که بدلیل تعمیرات و مرمت های اساسی ساختمان اصلی که با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو انجام می پذیرد ، امسال جهت رعایت نکات ایمنی و رفاه گردشگران بازدید از این ساختمان مقدور نمی باشد .


رئیس اداره میراث فرهنگی فرهنگی ماکو در خصوص آمار بازدید کنندگان از آثار تاریخی و اماکن گردشگری شهرستان ماکو افزود :
مجموعه کاخ سردار ماکو در سال قبل بیش از ۱۰ هزار نفر بازدید کننده داشته که امسال نیز پیش بینی می شود بیش از ۱۳ هزار بازدید کننده داشته باشد که البته تعطیلی مجموعه اصلی به جهت مرمت و بازسازی تاثیر مستقیم بر آمار بازدید کنندگان خواهد داشت.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید