23:37|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 28 اسفند 1396 - 13:05
کد خبر: 9056
باریش گزارش می دهد:

آذربایجان غربی قطب تجاری منطقه/ صادرات از گمرکات استان افزایش یافته است

آذربایجان غربی با سه کشور خارجی هم مرز بوده و به همین سبب دارای ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوانی است و امسال نیز شاهد افزایش صادرات از گمرکات آذربایجان غربی بودیم ولی برای تبدیل شدن به قطب تجاری باید مسئولان زیر ساخت‌های فراوانی را ایجاد کنند.
صادرات از گمرکات استان افزایش یافته است

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان غربی شمال غربی ترین استان کشور بوده و با 3 کشور نیز هم مرز است و از این نظر مزیت های بسیار فراوانی را در زمینه های تجاری و اقتصادی دارد و می توان از طریق گمرک های این استان قطب تجاری آسیا با اروپا را در منطقه ایجاد کرد.

در واقع آذربایجان غربی ظرفیت تبدیل شدن به قطب تجاری را دارا است ولی برای استفاده از این ظرفیت لازم است که زیر ساخت های عمرانی و اقتصادی و تجاری در این استان و به ویژه برای تجار در مرز ها و گمرک ها فراهم شود.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه_سرو یکی از راه های توسعه تجارت در منطقه می تواند باشد و مسئولان وعده های زیادی در این رابطه داده اند و مردم همچنان چشم انتظار مجلس هستند تا این منطقه ویژه اقتصادی را تصویب کند و به زودی عملیات اجرایی آن شروع شود.

یکی دیگر از راه های دیگر استفاده کردن از این ظرفیت منحصر به فرد هم مرز بودن با سه کشور را می توان افزایش صادرات و فروش انواع محصولات به کشور های خارجی دانست که برای انجام این کار باید مسئولان بسیاری از سازمان ا و دستگاه های مختلف استانی و کشوری دست به کار شوند و هم از تجار حمایت کنند و هم زیر ساخت های لازم برای مبادله راحت بین تاجران ایرانی و خارجی را فراهم کنند.

البته از زیر ساخت های اولیه برای توسعه تجارت در منطقه ای می توان به وجود راه های ایمن و استاندارد و در کنار آن به ایجاد پایانه های مرزی مناسب اشاره کرد تا هم تجار به راحتی مبادلات خود را انجام دهند و هم سرمایه گذاران مایل به سرمایه گذاری ذر آذربایجان غربی شوند.

با وجود تمامی زیر ساخت هایی که لازم است در آذربایجان غربی ایجاد شود تا در این استان شاهد توسعه صادرات و تجارت باشیم ولی خوشبختانه نیمه پر لیوان نشان از افزایش صادرات از گمرکات آذربایجان غربی را نشان می دهد و طبق آماری که توسط مسئولان اعلام شده در سال جاری شاهد افزایش 10 درصدی صدارات نسبت به سال 95 از گمرکات استان هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه اظهار کرده بود: با این همه تعطیلات نه تنها صادرات مشکل هست بلکه توسعه صادرات نیز مشکل پذیر می‌شود چرا که 2 روز پنج شنبه و جمعه در ایران و 2 روز  شنبه و یکشنبه در کشورهای خارجی تعطیل است و به همین دلیل تجارت و صادرات با مشکل مواجه می‌شود و از طرف دیگر نیز بالا بودن قیمت‌های محصولات صادراتی رقابت در بازارهای جهانی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: نبود جاده و گمرکات مدرن و به روز توسعه صادرات را با مشکل مواجه می‌کند و با وضع بد موجود در جاده‌های برخی از گمرک‌های آذربایجان غربی صادرات مشکل است و اقتصاد نیز تعارف نمی‌پذیرد و  پتانسیل کشور ایران خیلی بالا است و همگی برای توسعه صادرات آماده‌ایم و استاندار آذربایجان غربی نیز باید در این راه کمک کند و پایین بودن ارزش صادرات و بالا بودن ارزش واردات مشکل اصلی کشور است.

جعفرصادق اسکندری  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در دوازدهمین جلسه شورای اداری استان که در محل سالن شهید عطایی استانداری آذربایجان غربی برگزار شد اظهار کرده بود: در ۱۱ ماه امسال بالغ‌بر۴۳۷ میلیون دلار صادرات صورت از گمرکات آذربایجان غربی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۱۰ درصد رشد داشته و از نظر وزنی ۳۹ درصد کاهش صادرات داشتیم این کاهش وزنی نشان از بهتر شدن نوع کالاهای صادراتی و با ارزش تر بودن آن ها است.

اسکندری گفت: در سال 95 این آمار در آذربایجان غربی به میزان 428 میلیون دلار بود و در بحث سیب درختی تا آخر بهمن ماه سال جاری به میزان 143 هزار تن از گمرکات استان صادر شده است و خرید واحد های تولیدی و صادرات آن ها نیز خوب بود و 22 هزار و 705 تن صادرات کنسانتره در استان بود که جمعا به میزان 120 میلیون دلار صادرات سیب و کنسانتره و آب میوه آن در استان را در سال جاری شاهد بودیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید