20:21|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1396 - 01:40
کد خبر: 8968
یادداشت:

آذربایجان معبری به آسمان شهید باکری ها

استان آذربایجان غربی دارای 12000 هزار شهید است شهیدانی که اوج عزت و افتخار را برایمان به ارمغان آورده اند ولی در میان این شهیدان شهر و دیار آذربایجان را بیش از هر کس به نام دیار باکری ها می شناسند.
آذربایجان معبری به آسمان شهید باکری ها

سرویس فرهنگی باریش نیوز؛آذربایجان غربی دیار مردان دلیر، مردانی که زمین برایشان کوچک بود و وسعت قلبهایشان عشق به آسمانی شدن را فریاد می زد. مردانی آسمانی که جنسشان از دیار آسمان بود و اوج گرفتن در آسمان الهی آنها را به رسیدن به پروردگارشان فرا می خواند.شهیدان مردان همیشه زنده تاریخ، که حتی بعد از رفتنشان نیز نامشان همواره بر یادها و قلب ها استوار است.

استان آذربایجان غربی دارای 12000 هزار شهید است شهیدانی که اوج عزت و افتخار را برایمان به ارمغان آورده اند ولی در میان این شهیدان شهر و دیار آذربایجان را بیش از هر کس به نام دیار باکری ها می شناسند.

حمید باکری از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و زاده 1334 در شهرستان ارومیه است وی در عملیات خیبر در اثر اصابت آر پی جی به درجه شهادت نائل گردید. پیکر حمید باکری در میدان جنگ باقی ماند و به کشور برگردانده نشد.

مهدی باکری در 30 فروردین سال 1333و در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. در همان آغاز کودکی مادرش را از دست داد. او و دوستانش نقش مهمی در برپایی تظاهرات شهر تبریز در ۱۵ خرداد ۱۳۵۴ و ۱۳۵۵ داشتند. همان زمان وی توسط ساواک شناسایی شد و بارها برای بازجویی و تحت نظر آزاد شد. پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه تبریز شد و در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کرد. در حین تحصیل خبر مرگ برادرش، علی باکری را به وی دادند. بدین ترتیب او دومین عضو خانواده خویش را نیز از دست داد.

با پیروزی انقلاب ایران باکری نقش فعالی در سازماندهی سپاه پاسداران انقلابآ اسلامی داشت. مدتی هم شهردار ارومیه بود و مدتی هم دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد. او همزمان با فعالیت در سپاه، مسئولیت شهرداری ارومیه را نیز بر عهده گرفت. با شروع جنگ ایران و عراق ازدواج کرد و بلافاصله پس از ازدواج (روز بعد از ازدواجش) عازم جبهه‌ها شد. مهدی باکری یکی از بهترین سرداران سپاه در ۸ سال جنگ ایران و عراق بود.

مقام معظم رهبری مر ظله العالی : عزیزان من! آذربایجان در طول انقلاب بهترین امتحان‌ها را داد. اگر ما فرض کنیم قسمتهای مختلف کشور عزیزمان و میهن اسلامی‌مان هر کدام سهمی و وظیفه‌ای دارند برای دفاع از اسلام و انقلاب ، باید بگوییم و اذعان کنیم که آذربایجان این سهم را به طور کامل انجام داد و ایفا کرد. و درست گفتید خود شما در شعارتان که "آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی". همیشه همین طور بوده و باز هم خواهد بود.

 

وصیت نامه شهید مهدی باکری به شرح ذیل است،

بسم الله الرّحمن الرّحیم
یا الله، یا محمّد ،‌یا علی یا فاطمه زهرا یا حسن یا حسین
یا علی یا محمّد یا جعفر یا موسی یا علی یا محمّد یا علی
یا حسن یا مهدی (عج) و تو ای ولی مان یا روح الله!
و شما ای پیروان صادق شهیدان.
خدایا!
چگونه وصیت نامه بنویسم در حالی که سراپا گناه و معصیت، و سراپا تقصیر و نافرمانیم؛ گرچه از رحمت و بخشش تو ناامید نیستم ولی ترسم از این است که نیامرزیده از دنیا بروم؛ رفتنم خالص نباشد و پذیرفته درگاهت نشوم.
یا رب! العفو .
خدایا! نمیرم در حالی که از ما راضی نباشی.
ای وای که سیه روی خواهم بود.
خدایا! چقدر دوست داشتنی و پرستیدنی هستی!
هیهات که نفهمیدم!
یا اباعبدالله شفاعت.
آه چقدر لذّت بخش است انسان آماده باشد برای دیدار ربّش! ولی چه کنم که تهیدستم. خدایا! تو قبولم کن!
سلام بر روح خدا، نجات دهنده ما از عصر حاضر، عصر ظلم و ستم ،‌عصر کفر و الحاد، عصر مظلومیت اسلام و پیروان واقعی اش.
عزیزانم!
اگر شبانه روز شکرگزار خدا باشیم که نعمت اسلام و امام را به ما عنایت فرموده باز کم است. آگاه باشیم که سرباز راستین و صادق این نعمت شویم. خطر وسوسه های درونی و دنیا فریبی را شناخته و بر حذر باشیم که صدق نیت و خلوص در عمل، تنها چاره ساز ماست.
ای عاشقان اباعبدالله!
بایستی شهادت را در آغوش گرفت، گونه ها بایستی از حرارت و شوقش سرخ شود و ضربان قلب تندتر بزند؛
بایستی محتوای فرامین امام را درک و عمل نماییم تا بلکه قدری از تکلیف خود را شکرگزاری به جا آورده باشیم.
وصیت به مادرم و خواهران و برادران و اهل فامیل؛
بدانید اسلام تنها راه نجات و سعادت ماست، همیشه به یاد خدا باشید و فرامین خدا را عمل کنید. پشتیبان و از ته قلب، مقلّد امام باشید، اهمیت زیاد به دعاها و مجالس یاد اباعبدالله و شهدا بدهید که راه سعادت و توشه آخرت است. همواره تربیت حسینی و زینبی بیابید و رسالت آنها را رسالت خود بدانید و فرزندان خود را نیز همانگونه تربیت دهید که سربازانی با ایمان و عاشق شهادت و علمدارانی صالح، وارث حضرت ابوالفضل (ع) برای اسلام به بار آیند. از همه کسانی که از من رنجیده اند و حقی بر گردن من دارند، طلب بخشش دارم و امیدوارم خداوند مرا با گناهان بسیار، بیامرزد.
خدایا!
مرا پاکیزه بپذیر.
مهدی باکری

وجود این شهدا برگه افتخاری برای آذربایجان است مردانی که گرامیداشت یادشان و یاری جستن برای پیمودن راهشان می تواند ثمرات فراوانی را برایمان به همراه داشته باشد. شهیدانی که درس آزادی و آزاد منشی را با تمام معنا سر دادند و در راه رسیدن به هدف و دفاع از آرمانهایشان از هیچ چیز حتی جانشان فروگذاری نکردند.0 شهیدان این مردان همیشه زنده تاریخ به تبعیت از سر لوحه شهادت امام حسین (ع) همانند ستاره ای در آسمان درخشیدند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید