00:06|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 20 اسفند 1396 - 13:31
کد خبر: 8910
کارشناس پزشکی در گفت‌و‌گو با باریش:

واکسیناسیون دوران کودکی خطر تب های مرتبط با بیمارهای ویروسی را کاهش  می دهد

تب کمتر  از ۹/۳۸  درجه  در کودکان خیلی درمان ویژه ای نمی خواهد مگر  آ نکه همراه با مشکلات دیگری باشد، اما  این مساله در نوزادان و  کودکان شیرخوار بسیار متفاوت است  و در  صورت  مشاهده هر تب ۳۸ درجه یا بالاتر در آنها باید  حتماً او را نزد پزشک برد.
واکسیناسیون و کاهش خطر تب های مرتبط با بیماری ویروسی

 اعلم رضائیه کارشناس پزشکی  در ارتباط با سرماخوردگی  به خصوص در اطفال  با سرویس سلامت باریش نیوز تعریفی از تب و افزایش دمای بدن نمود و افزود درجه حرارت بدن نشان دهنده تعادل موجود بین گرمای تولید شده و گرمای از دست رفته بدن می باشد. منبع اصلی گرما در بدن سوخت و ساز (متابولیسم) می باشد. مرکز تنظیم درجه حرارت بدن در هیپوتالاموس است. در حالت طبیعی, مرکز تنظیم درجه حرارت دمای بدن را دامنه ای معادل 9/35 تا 4/37 حفظ می نماید.

کارشناس پزشکی ادامه داد: تب معمولاً نشانه ای از  یک جریان غیرعادی در بدن است. در مورد افراد بزرگسال، تب ممکن است ناراحت کننده باشد، اما تب معمولاً چندان خطرناک نیست، مگر آن که به 9/39 درجه سانتی گراد  یا بالاتر برسد. برای کودکان و نوزادان، درجه حرارت بالا ممکن است نشان دهنده یک عفونت جدی باشد. اما درجه تب بالا لزوماً نشان دهنده شدت بیماری زمینه ای نمی باشد. یک بیماری معمولی نیز می تواند با تب بالا ظاهر شود و یک بیماری جدی تر ممکن است با تب پایین تری ظاهر شود؛ معمولاً تب ظرف چند روز از بین می رود ، تب کنترل شده به نظر می رسد نقش کلیدی در کمک به بدن در مبارزه با عفونت ها ی  به ویژه  ویروسی داشته باشد. میزان تب  همیشه نشانگر شدت  و جدی بودن یک  بیماری نیست زیرا  مثلاً در یک سرماخوردگی ساده  ممکن  است تب کودک به ۴۰ درجه  هم برسد  در حالی  که یک عفونت جدی  و مهلک ممکن است موجب چنین  تب بالایی در کودک نشود، بنابراین  بسیار مهم است  که به دیگر  نشانه های همراه تب توجه کنیم.
رضائیه در ادامه افزود: معمولاً  در یک کودک  سالم  تنها علائم  تب خطرناک نیست به ویژه  اگر همراه با نشانه های  دیگری هم نباشد و با اقدامات پیش گیری و مراقبت و حمایت و استراحت   پس از سه یا چهار  روز برطرف می شود، بیشتر کودکان در حالتی که تب دارند غرغرو و بهانه گیر می شوند، کمتر بازی  می کنند  و نسبت به روزهای  قبل کمتر اشتها غذا خوردن دارند.


وی با اشاره به تب در کودکان اظهار داشت: تب کمتر  از ۹/۳۸  درجه  در کودکان خیلی درمان ویژه ای نمی خواهد مگر  آ نکه همراه با مشکلات دیگری باشد، اما  این مساله در نوزادان و  کودکان شیرخوار بسیار متفاوت است  و در  صورت  مشاهده هر تب ۳۸ درجه یا بالاتر در آنها باید  حتماً او را نزد پزشک برد.واکسیناسیون دوران کودکی، خطر تب های مرتبط با بیمارهای ویروسی را بسیار کاهش  می دهد.


رضائیه با اشاره به عمده دلیل سرماخوردگی در کودکان گفت: سيستم ايمني اطفال  هنوز كاملاً تكامل پيدا نكرده است، با هر بار سرما خوردگي فقط بر عليه يكي از بيش از 200 نوع ويروس سرما خوردگي نوزاد، ایمنی زای پيدا مي كند.کودکانی که از شیر مادرشیردهی شده ،کمتر مبتلا به این ویروسها می شوند.


کارشناس پزشکی در خصوص نقش میوه ها در پیشگیری از سرماخوردگی اظهار داشت: بهترین میوه  برا ی پیشگیری  و درمان سریع از سرما خوردگی ، مرکبات و سبزی های تازه هستند. که سرشار از ویتامین C می باشند؛ همچنین  لبنیات و پروتیین در پیشگیری و درمان سرماخوردگی بسیار موثرند.


وی در ادامه گفت: رعایت بهداشت شخصی نظیر شست وشوی مکرر دست ها، استفاده از وسایل شخصی، تغذیه مناسب، خوردن صبحانه، دوری از استرس و تقویت سیستم ایمنی در پیشگیری از بسیاری بیماری ها به ویژه سرماخوردگی  موثر هستند.اگر سرماخوردگی درحد عفونت ویروسی ساده باشد، با رعایت بهداشت، تغذیه مناسب و خوردن سوپ مرغ و سبزیجاتی نظیر کرفس، هویج و پیاز و استراحت، سریع تر بهبودی می یابند. مصرف مایعات فراوان، رعایت بهداشت، استفاده از ماسک و بخورها  و مصرف به موقع داروهای تجویز شده در بهبودی سریع کودک تأثیر بسزایی دارد.استفاده از ماسک در کودکانی که به سرماخوردگی مبتلا هستند در مکان های مختلف به منظور پیشگیری از انتقال ویروس ضروری است.

 

رضائیه در خصوص میوه های موثر در درمان و پیشگیری از بیماری ها و خاصیت آن ها تصریح نمود: پرتقال،لیموشیرین ، گریپ فورت ،نارنگی،کیوی و فلفل قرمز بیشترین مقدار ویتامین ث را دارند لیمومقدار ویتامین ث  بالا، قند کمتر و کالری ناچیز، نارنگی پراز پتاسیم است و برای بیماران فشار خون  بالا مناسب و بتاکاروتن بالایی دارد و دارای خاصیت ضد سرطان نیز می باشد، نارنج منبع مناسب بتاکاروتن و کمی بیشتر از پرتقال ، فولات دارد،  گریپ فورت در مرکبات بیشترین درصد پتاسیم را دارد و خوردن آن به بیماران فشار خون بالا توصیه می شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید