استاندارد نبودن جاده‌ها عنصر سوم مرگ‌ومیر در تصادفات رانندگی آذربایجان غربی/ 442 نفر فقط در سال جاری در جاده‌های استان جان خود را از دست داده‌اند
  • 1396/12/15 12:33:42
  • 8838
باریش گزارش می‌دهد:

استاندارد نبودن جاده‌ها عنصر سوم مرگ‌ومیر در تصادفات رانندگی آذربایجان غربی/ 442 نفر فقط در سال جاری در جاده‌های استان جان خود را از دست داده‌اند

عوامل مختلفی از جمله 3 عامل عمده بی احتیاطی رانندگان، نقص فنی خودرو و استاندارد نبودن جاده‌ها در افزایش تصادفات رانندگی تأثیرات فراوانی دارند و مسئولین آذربایجان غربی باید جاده‌های این استان که تعریف چندانی نیز ندارند را اصلاح کنند تا آمار کشته شدگان در جاده‌های آذربایجان غربی کاهش یابد.

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان غربی از لحاظ جغرافیایی یک استان طولی بوده و اگر بخواهیم سفری در این استان از شهرستان تکاب تا ماکو با خودروی شخص انجام دهیم باید ساعت‌های در جاده‌ها بوده تا بتوان به مقصد رسید بنابراین باید جاده‌های آذربایجان غربی کاملاً ایمن و استاندارد باشند تا رانندگان در این جاده دچار سانحه نشده و سفری ایمن و راحت را تجربه کنند.

البته رخ دادن تصادفات رانندگی در جاده‌ها  به عوامل مختلفی از جمله 3 عامل عمده استاندار نبودن جاده‌ها و نقص فنی در خودرو و بی احتیاطی راننده بستگی دارد که برخی از این عوامل از جمله استاندار نبودن جاده‌ها مربوط به مسئولین می‌شود و باید این راه‌ها را اصلاح و استاندارد سازی کنند تا شاهد کاهش آمار تصادفات در آذربایجان غربی باشیم.

محورهای مواصلاتی شهرستان ارومیه تا حدودی استاندارد است ولی در برخی نقاط این محورها نیز مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود و به عنوان مثال باید جاده سرو هم از نظر آسفالت تخریب شده و هم از نظر نقاط حادثه خیز اصلاح شود و در برخی از نقاط این جاده شیب و پیچ‌های تندی وجود دارد و رانندگی در شب در این مسیر کمی برای رانندگان به سبب فقدان روشنایی کافی و پیچ‌های پی در پی مشکل است.

رانندگی در برخی دیگر از محورهای مواصلاتی جاده‌ای آذربایجان غربی از جمله جاده‌های شهرستان سردشت دشوار است چرا که در نقاطی از این مسیر از طرفی جاده باریک و دو طرفه بوده و از طرف دیگر جاده سردست بسیار پر پیچ و خم بوده و روشنایی کافی ندارد.

از طرف دیگر نیز جاده‌های شهرستان اشنویه با مشکل مواجه هستند و شهرستان اشنویه از نبود استانداردهای حداقلی در جاده‌های خود رنج می‌برد و این شهرستان نیز از طرف دیگر نزدیک‌ترین شهرستان به مرکز استان یعنی ارومیه است که اهمیت بازسازی و اصلاح کامل این جاده را توسط مسئولین بسیتر می‌سازد.

45 نقطه حادثه خیز نیز در جاده‌های آذربایجان غربی شناسایی شده بود تا این نقاط طی برنامه ریزی‌های انجام شده سریعاً اصلاح شوند و عملیات اجرایی برای اصلاح آن‌ها قبلاً شروع شده بود

رئیس پلیس راه آذربایجان غربی در گفت و گو با باریش گفته بود که عدم جداسازی راه‌های دوخطه، کمبود فرهنگ صحیح استفاده از وسایل نقلیه در بین رانندگان، وجود جاده‌های عبور کالای ترانزیت ( ماکو-خوی) و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و اقدامات کند مسئولین اداره راه و شهرسازی در جهت رفع نقاط حادثه خیز جاده‌های آذربایجان غربی از دلایل دیگر تصادفات جاده‌ای است که اگر این مشکلات حل نشود خسارات جبران ناپذیری برای عموم مردم وارد می‌آید.

اخیراً نیز سرهنگ کمال حسین زاده جانشین فرمانده انتظامی استان در جلسه‌ای که با حضور معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی برگزار شد اظهار داشت:  در حال حاضر 17  نقطه حادثه‌ساز در راه‌های آذربایجان غربی وجود دارد که شناسایی و جهت رفع مشکل اعلام می‌شود.

وی گفت: آمار به‌دست‌آمده نشان می‌دهد تعداد مرگ‌ومیر در 11 ماه سال جاری 442 نفر بوده که به نسبت سال گذشته که 480 نفر بوده  کاهش 8 درصدی  داشته و این کاهش به میزان 38 نفر بوده است.

از این تعداد کشته شدگان در جاده‌های آذربایجان غربی تعدادی نیز به سبب همین استاندارد نبودن جاده‌ها است و اگر جاده‌های استانداردی در این استان داشتیم و برخی نقاط حادثه خیز نیز اصلاح می‌شد شاید تعدادی از این کشته شدگان در تصادفات رانندگی الان در کانار خانواده خود زندگی می‌کردند البته گفتنی است که تنها یکی از عوامل در تصادفات به استاندارد نبودن جاده‌ها بستگی دارد و در اکثر مواقع به بی احتیاطی رانندگان و عدم رعایت قانون بستگی دارد.

البته کیفیت پایین ایمنی خودروها نیز در افزایش تعداد کشته شدگان تأثیر دارد و شاید اگر کارخانه‌های داخلی کمی در ایمنی خودروها نقاط بیشتری را رعایت کنند کمی از این تعداد کشته شدگان کاهش یابد.


کلید واژه ها:
  • باریش نیوز
مطالب مرتبط
مشاهده مطلب
نظرات مخاطبان
نظر شما
  • 0
  • 0
  • 0
  • باریش نظراتی را که حاوی توهین ویا کلمات رکیک است منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمائید.
  • توصیه می‌شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشرشده، از مثبت و منفی استفاده فرمائید.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی‌یابند.