03:33|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 05 دی 1396 - 20:24
کد خبر: 8006

تخصیص تنها 15 میلیارد تومان از 118 میلیارد بودجه مصوب/قیمت تمام شده هر متر مکعب آب 600 تومان است

از 2389 روستای موجود 938 روستای غیرتحت پوشش وجود دارد که در اختیار شورای اسلامی و دهیاران روستاها می باشند و عملیات آب رسانی به مردم بر عهده این مسئولان می باشد.

تخصیص تنها 15 میلیارد تومان از 118 میلیارد بودجه مصوب/قیمت تمام شده هر متر مکعب آب 600 تومان است

کاظم محمدی اقدم مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی در گفت و گو با سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ اظهار داشت: در سال جاری 118 میلیارد تومان اعتبار مصوب از منابع مختلف شامل اعتبارات صندوق توسعه، اعتبار توازن، اعتبار استانی و اعتبارات ملی می باشد که برای پروژهای مختلف مشخص شده است؛ در سال جاری برنامه داریم تا در 140 روستا که دارای 75 هزار نفر جمعیت می‌باشند اقدامات اجرائی انجام دهیم.

وی ادامه داد: آب شرب 84.4 درصد جمعیت مردم 2389 روستای موجود در استان  تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی می باشند و بحث اصلی و عمده ما نیز به تحت پوشش در آوردن 15.6 درصد باقی مانده است یعنی از 2389 روستای موجود 938 روستای غیرتحت پوشش وجود دارد که در اختیار شورای اسلامی و دهیاران روستاها می باشند و عملیات آب رسانی به مردم بر عهده این مسئولان می باشد و بعضا نیز مشکلاتی که در برخی روستاها مشاهده می شود این روستاها تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی تصریح کرد: برای به تحت پوشش در آوردن روستاهای غیر تحت پوشش حدود 161 میلیارد تومان بودجه نیاز است و به تدریج این اتفاق رخ خواهد داد؛ سالانه 80 میلیون مترمکعب آب تولید می کنیم که 28 درصد از آن به دلایل مختلف به هدر می رود و مابقی آن که به فروش می رسد در هر متر مکعب قیمت تمام شده ی 600 تومانی دارد و پولی که به ازای هر مترمکعب از مردم گرفته می شود حدود 140 تومان است.

محمدی اقدم تصریح کرد: در سطح استان روستاهایی به نام غیر برخوردار داریم  که حدود 114 مورد می باشد که از آن 30 مورد در دست اجراء می باشد و معمولا مدت زمانی اتمام پروژه ها بر اساس اعتبارات موجود تعیین می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باریش که در راستای پاسخگو بودن اعتبارات مصوب شده به شرکت آب و فاضلاب روستایی مطرح شد،  گفت: اعتبارات مناسبی را برای شرکت آب و فاضاب روستایی استان مصوب شده است اما مهم تخصیص اعتبار است؛ در حال حاضر از 118 میلیارد تومان اعتبار مصوب در سال جاری تنها 15 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به افزایش 20 میلیاردی بودجه مصوب نسبت به سال گذشته خاطر نشان کرد: در حال حاضر چندین پروژه شاخص در سطح استان در حال اجراء می باشد که برای تامین آب شرب روستاهای استان برنامه کودک کدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شده است و به تفکیک هر شهرستان و روستاهای موجود مراحل عملیاتی تعریف شده و اعتباراتی نیز برای آن پیش بینی شده است یعنی در حالت کلی نقشه راه استان در آب شرب روستایی مشخص شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی ضمن اشاره به در برنامه بودن 105 روستا در شمال استان و 146 روستا در شهرستان مهاباد و 136 روستا در شهرستان بوکان در رابطه با رسیدگی به مشکلاتی همچون ترکیدگی لوله های شبکه آب شرب در روستاها اظهار داشت: در طول سال های اخیر سامانه تلفنی 1523 دایر شده است و بصورت شبانه روزی در اختیار مردم گذاشته شده است که مردم می توانند مشکلات موجود را اطلاع رسانی کنند تا در سریعترین زمان ممکن اکیپ های رفع اتفاقات و نگه داری اقدام کنند.

محمدی اقدام در رابطه با بررسی های داخل محدوده قانونی بودن املاک حائز دریافت اشتراک آب شرب در روستاها  اظهار داشت: خارج یا داخل محدوده بودن قبلا توسط دهیاران روستاها انجام می شد ولی اخیرا با توجه به اینکه متولی طرح هادی در روستاها بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می باشد به این دلیل استعلامات لازم از این نهاد انجام می شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید